Soorten Donor-acceptor bindingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 128

Soorten Donor-acceptor bindingen

Kan er iemand me volgende donor-acceptorbindingen uitleggen? Ik heb morgen examen chemie; en ik snap geen snars van

Datief covalente Bindingen (of Semi-polaire covalente bindingen)

Coördinatief covalente bindgingen

Complexe Ionen

En iets totaals anders: wat is een ionofore stof?
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

Berichten: 288

Re: Soorten Donor-acceptor bindingen

Een normale covalente binding is een binding dat ontstaat door samensmelten van twee atomaire onvolledige gevulde orbitalen, die elk een elektron bevatten.

vb H* * H geeft H2

Een datieve of coördinatief covalente binding is een binding die ontstaat door overlapping van een volledig gevulde atoomorbitale met een lege. Deze binding kan alleen voorkomen bij atomen met minstens 5 e- in de buitenste schil en kan pas optreden nadat eerst de andere onvolledige orbitalen normale covalente bindingen hebben aangegaan.

Bij dit type wordt geen elektronenpaar gevormd maar stelt het ene atoom zijn elektronenpaar volledig ter beschikking van het andere.

men spreekt dus over donor en acceptorbindingen: het ene atoom stelt zijn twee elektronen ter beschikking van een lege orbitaalvb NH4+

In NH3 gaat stikstof drie gewonde covalent bindingen aan met elk van de H en bezit nog een vrij elektronenpaar .Dit elektronenpaar kan nu nog ter beschikking gesteld worden van de lege orbital van H+

complexe ionen vb

In Cu(NH3)42+ deelt elk N atoom een vrij elektronenpaar met het positieve metaalion. Deze verbinding wordt een complexe ion genoemd.

Een complex ion bestaat uit een centraal atoom (meestal een metaalion) waarop één of meerdere moleculen of anionen, liganden genoemd, datief gebonden zijn.

kijk ook eens op p 11 van de volgende pdf

http://www.chem.kuleuven.ac.be/department/...sth1h2sedes.pdf

Reageer