Draairichting velgen?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 510

Draairichting velgen?

Ik weet niet zeker of deze vraag in het wiskundeforum hoort :shock:

Regelmatig zie je op t.v. en/of als je over de snelweg rijdt auto's met velgen. Maar vaak lijkt het of deze velgen in tegengestelde richting draaien t.o.v. de wielen, hoe is dit te verklaren?

Groetjes Kasper.

Berichten: 193

Re: Draairichting velgen?

Hallo,



Dit zie je meestal als het donker is en de (snel-) wegverlichting brand en is het gevolg van het stroboscopisch effect veroorzaakt door de frekwentie van de wegenverlichting.

Het licht flitst aan en uit met een bepaalde frekwentie en je ziet dit op een draaiend voorwerp steeds op een andere plaats "vallen". Zo lijkt het of dat wiel in tegengestelde zin draait.

Mvg,

Paul Siemons.

P.S.: A.u.b. :verbeter me waar ik fout zou zitten!

Berichten: 717

Re: Draairichting velgen?

je ziet het ook overdag. Nog sterker ik zie het zelfs op mijn pc waar ik een disc heb getekend met een heleboel gaten. Als ik de disc laat ronddraaien gaan de binnenste gaten met de draairichting mee, de buitenste tegen de richting in. Je ziet het ook met spaakwielen. Ik vermoed dat het te maken heeft met de waarnemeningsfrequentie van onze ogen. Daar zal een soort faseverschil optreden als vlakjes met een snelheid voorbij komen die dicht tegen onze waarnemingsfrequentie aan liggen.

Re: Draairichting velgen?

waarschijnlijk heb ik het fout maargoed het heeft geloof ik temaken met dat op tv elke film opgenomen wordt in 30 fps (beelden per seconden) en da de banden te snel draaien let maar op als een auto begint te rijden zie je de banden nog gewoon draaien.

ik had et vorig jaar ook aan mn natuurkunde leraar gevraagd maar die wou et me niet uitleggen. :/

Re: Draairichting velgen?

heeft idd niet met je ogen te maken maar met de freq van het beeldscherm

Berichten: 717

Re: Draairichting velgen?

heeft idd niet met je ogen te maken maar met de freq van het beeldscherm
Waarom heb je het dan ook 'in het echt'?

Berichten: 159

Re: Draairichting velgen?

Inderdaad, volgens mij heeft dat puur te maken met de 'capaciteit' van je ogen.

Bij 19 of 20 beeldjes per seconde houdt het echt op met wat je oog als onafhankelijke beelden kan onderscheiden. Denk maar aan die 'tekenfilmpjes', die je vroeger maakte op een kladblokje. Met de velgen is dat hetzelfde, omdat je opeenvolgende beelden ziet waardoor de velg tegen de richting in gaat draaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Draairichting velgen?

Jep, onze hersenen zijn gewoon zo snel niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Draairichting velgen?

Ik dacht altijd dat het door het volgende kwam:

als je op tv of op je computer bijv. een velg met vier spaken (op "twaalf uur", "drie uur", "zes uur" en "negen uur") ziet ronddraaien, dan ligt het aan de frequentie van het scherm, welke richting de velg op lijkt te draaien.

Stel je hebt een 5o Herz scherm, dan flitst het scherm dus 50 keer per seconde.

Als in de tijd tussen twee flitsen, de velg precies een kwart rondje draait, dan is de eerste spaak ("twaalf uur") dus op de plaats van de tweede spaak terechtgekomen ("drie uur"). Dan lijkt het dus alsof de velg stilstaat.

Wanneer de eerste velg net een beetje minder dan een kwart draait, dan is de eerste spaak net niet op de plaats van de tweede spaak, en lijkt het dus alsof de velg terugdraait.

Het is dus afhankelijk van de snelheid van de velg en van de frequentie van het scherm, hoe je de velg ziet draaien.

Wanneer je op tv een computerscherm (of een andere tv) ziet, flitst deze ook bijna altijd. Dat komt ook doordat de camera die het opneemt niet op hetzelfde moment "flitst" als het beeldscherm dat je ziet.

Dit was altijd mijn eigen verklaring voor het verschijnsel. Ik heb er eigenlijk nooit op gelet of het in het echt (dus niet via een beeldscherm) ook voorkomt dat een velg terug lijkt te draaien.
"Misschien is niets geheel waar en zelfs dát niet."



"Niets is alles"

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Draairichting velgen?

jep, die verklaring is helemaal juist.

en in het echt komt dat ook voor, en dat komt omdat onze hersenen niet snel genoeg zijn, hebben ze mij verteld in technopolis.

Reageer