[Wiskunde]Booglengte.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.589

[Wiskunde]Booglengte.

Als we de booglengte berekenen dan kunnen we schrijven
\((\frac{dx}{dt})^2+ (\frac{dy}{dt})^2\)
nu kunnen we beschouwen
\(\frac{dx}{dt}=\frac{d\rho}{dt}\cos\theta -\rho s\inth\eta \frac{d\theta}{dt}=A \)
\( \frac{dy}{dt}=\frac{d\rho}{dt}s\inth\eta+\rho\cos\theta\frac{d\theta}{dt} =B\)
nu zou ik denken dat de booglente in parameter voorstelling gewoon
\(A^2+B^2\)
is

waarom is dat niet? Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde]Booglengte.

Je moet duidelijker zijn, je vergeet bvb het verband tussen (x,y) en (rho,theta) mee te geven, al blijken dat poolcoördinaten.

De booglengte wordt gegeven door de integraal van de vierkantswortel van de uitdrukking die je als eerste geeft, geïntegreerd naar t tussen de juiste grenzen. Dat is al iets heel anders!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: [Wiskunde]Booglengte.

De booglengte wordt gegeven door de integraal van de vierkantswortel van de uitdrukking die je als eerste geeft
klopt maar ik ben vooral geinterseerd in de differentiaal vorm van de booglengte daaruit kan ik dan dergerlijk afleiden dus:
\(\int\sqrt{\frac{dx}{dt}^2+\frac{dy}{dt}^2}\)


nu
\(x=\rho \cos\theta\)
en
\(y=\rho s\inth\eta\)
dan kan ik
\( dx \)
en
\(dy\)
berekenen en dan invullen.

maar het blijkt niet juist te zijn en het zou moeten zijn
\(\int\sqrt{\frac{d\rho}{dt}^2+\rho^2\frac{d\theta}{dt}^2}\)
van waar komt die
\( \rho^2\)
ps sorry voor slordigheid. Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde]Booglengte.

Reken je A²+B² eens uit, let wel: er stonden een paar kleine foutjes in je notatie (ontbrekende rho en cosinus).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: [Wiskunde]Booglengte.

ik ben er aan begonnen maar het wordt te laat kun je me zeggen waar ik moet op letten? ga ik er zo komen? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde]Booglengte.

Het is gewoon (makkelijk) rekenwerk. Ik gebruik (r,a) ipv (rho, theta), dat werkt sneller.

We hadden:
\(\frac{{dx}}{{dt}} = \frac{{dr}}{{dt}}\cos a - r\sin a\frac{{da}}{{dt}}\)
en
\(\frac{{dy}}{{dt}} = \frac{{dr}}{{dt}}\sin a + r\cos a\frac{{da}}{{dt}}\)
Dus:
\(\left( {\frac{{dx}}{{dt}}} \right)^2 + \left( {\frac{{dy}}{{dt}}} \right)^2 = \left( {\frac{{dr}}{{dt}}\cos a - r\sin a\frac{{da}}{{dt}}} \right)^2 + \left( {\frac{{dr}}{{dt}}\sin a + r\cos a\frac{{da}}{{dt}}} \right)^2 \)
Uitwerken van de kwadraten in het rechterlid:
\(\left( {\frac{{dr}}{{dt}}} \right)^2 \cos ^2 a - 2r\cos a\sin a\frac{{dr}}{{dt}}\frac{{da}}{{dt}} + r^2 \sin ^2 a\left( {\frac{{da}}{{dt}}} \right)^2 + \left( {\frac{{dr}}{{dt}}} \right)^2 \sin ^2 a + 2r\cos a\sin a\frac{{dr}}{{dt}}\frac{{da}}{{dt}} + r^2 \cos ^2 a\left( {\frac{{da}}{{dt}}} \right)^2 \)
De gemengde termen hebben een tegensteld teken en vallen weg:
\(\left( {\frac{{dr}}{{dt}}} \right)^2 \cos ^2 a + r^2 \sin ^2 a\left( {\frac{{da}}{{dt}}} \right)^2 + \left( {\frac{{dr}}{{dt}}} \right)^2 \sin ^2 a + r^2 \cos ^2 a\left( {\frac{{da}}{{dt}}} \right)^2 \)
Buitenbrengen van de afgeleiden en r²:
\(\left( {\frac{{dr}}{{dt}}} \right)^2 \left( {\cos ^2 a + \sin ^2 a} \right) + r^2 \left( {\frac{{da}}{{dt}}} \right)^2 \left( {\cos ^2 a + \sin ^2 a} \right)\)
Maar door de grondformule van de goniometrie vereenvoudigt dit tot:
\(\left( {\frac{{dr}}{{dt}}} \right)^2 + r^2 \left( {\frac{{da}}{{dt}}} \right)^2 \)
Voila!

Berichten: 2.589

Re: [Wiskunde]Booglengte.

het is idd te eenvoudig voor woorden zie het bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde]Booglengte.

Graag gedaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer