Ideale middenstof voor opstijgen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 2

Ideale middenstof voor opstijgen

Hey!

Voor mijn werkstuk bestudeer ik wat viscositeit van de middenstof de maken heeft met de turbulentie van de stroming.

Zo zou ik graag een theoretisch ideaal vinden rond wat de ideale middenstof is om een vliegtuig in te laten opstijgen. Theoretisch, uiteraard, want de kans dat we binnenkort - ik zeg maar iets - in een vliegtuig opstijgen in Helium is uiteraard bijzonder klein. Ik heb echter nog wat informatie nodig over de formule van de Reynoldsgetallen.

Zo vraag ik me af hoe ik, uitgaande van de afmetingen van een vliegtuig, de formule Re = rho.V.D/u moet invullen. D staat voor karakteristieke afmeting, maar hoe kan ik dit invullen? En staat rho voor de dichtheid van het vliegtuig, of die van lucht?

Als iemand hiervoor online informatie kent, of me gewoon zo verder kan helpen, graag!

Alvast bedankt,

Karolien

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Ideale middenstof voor opstijgen

Je heb een niet eenvoudig stuk van de natuurkunde te pakken. Mensen die lucht en ruimtevaart studeren, doen er 4 jaar over voordat ze turbulentie en stroming rond vliegtuigen een beetje begrijpen.Een van de problemen is dat de formules voor stroming totaal verschillen tussen laminaire (zonder turbulentie) en turbulente stroming. Daarnaast laten ze zicht meestal niet exact oplossen.

Van een vliegtuig zijn die getallen dan ook niet zomaar te geven. Voor water wat door een rechthoekig kanaal stroomt geldt bijvoorbeeld:

D = 4bh/(2h+b)

waar b de breedte van het kanaal, en h de water hoogte. In jouw formule is rho de dichtheid van middenstof (zoals jij dat noemt).

Om op te stijgen zou ik zeggen dat de ideale middenstof water is. Om in water omhoog te gaan, volstaat het innemen van lucht in je vlieg/watertuig. Beetje flauw, maar ik denk dat het wel klopt. Voor info zou ik eens zoeken op in google op: flow, turbulent, reynold, fanning, blasius, Fick, Fourier

Reageer