Teken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 97

Teken

Als kind kon ik vroeger in de bossen spelen en werd er nooit geproken over teken.

Wat is de reden dat er nu zoveel teken zitten?

Is er een natuurlijke vijand weggevallen?

Ik heb eens vernomen dat dit de rode bosmier was(die vroeger verdelgd werd met DDT) maar nu beschermd is maar ik weet niet of dit waarheid is.

Wie kan hierover wat meer vertellen (of linken)

Dank U

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Teken

volgens mij heeft het er ook mee te maken dat het wat warmer is geworden, wat de teek fijner vindt. Zo komen er meer dieren hier opeens algemeen voor, terwijl ze "vroeger" nog niet noordelijker dan frankrijk zaten (eikenprocessierups, hoornaar)
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 192

Re: Teken

Ik weet niet of er heden ten dage daadwerkelijk meer teken zijn dan vroeger. Ze staan alleen meer in de belangstelling sinds er meer bekend is over de nare ziekten die ze kunnen overdragen. Sindsdien word er ook meer op gewezen goed op tekenbeten te letten en wellicht heeft dat als gevolg dat in de publieke beleving van een bosbezoek de teek een grotere rol is gaan spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Teken

volgens mij heeft het er ook mee te maken dat het wat warmer is geworden,
Heb ik ook ergens gelezen ja.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Teken

In mijn jeugd (grijs verleden) had onze toenmalige hond ook wel eens teken. Dat je er nu meer van hoort is misschien ook vanwege het feit dat teken in Nederland tegenwoordig ook drager zijn van de ziekte van Lyme, wat vroeger mogelijk niet of minder het geval was?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 100

Re: Teken

Bah het kan door de warmte zijn , maar het is toch algemeen zo dat er nu naar veel meer ziektes en infecties enzoverder onderzoek gedaan wordt. ik denk dat er toen gewoon niet veel aandacht aan geschonken werd zoals bij veel dingen waar men nu ineens alles over weet. Door al die geneeskundige programma's op tv is d gewone mens nu ook ineens op de hoogte van allerlei.

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Teken

Waarom niet eens wikipedia bekijken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lyme-ziekte
Toename van teken

Onderzoek heeft aangetoond dat het aantal teken in Nederland toeneemt. De toename aan natuurterreinen en de constructie van ecologische verbindingszones zijn hier waarschijnlijk debet aan. Ook de toename van het aantal zoogdieren door het terugdringen van de jacht is een mogelijke oorzaak.

In de ecologie van de teek spelen kleine zoogdieren zoals muizen en grote zoogdieren (doorgaans herten) een grote rol. De teek overwintert in de holen van kleine zoogdieren. Kleine zoogdieren zijn meestal niet erg mobiel en voor verspreiding tussen muizenkolonies maken teken vaak gebruik van herten of wilde zwijnen. Zonder natuurlijke verbindingszones sterven geïsoleerde populaties teken meestal uit.

Epidemiologie

Het is de verwachting dat de toename van het aantal teken leidt tot een toename van het aantal gevallen van Lyme. Helaas is er door onderrapportage en onderdiagnostiek gebrek aan epidemiologische gegevens om definitieve, betrouwbare conclusies te trekken. De beschikbare gegevens wijzen mogelijk op een toename van de infectie in Nederland. (Hierover bestaat geen consensus).

Borrelia burgdorferi wordt in Nederland overgebracht door de teek Ixodes ricinus. Daarnaast is aangetoond dat de ziekte van de moeder aan het ongeboren kind kan worden overgedragen. Andere besmettingswegen zoals andere stekende insecten, bloedtransfusies en seksueel contact worden door sommigen vermoed, maar deze besmettingswegen zijn (nog) niet wetenschappelijk aangetoond.
[url=http://]http://[/url]

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Teken

Wageningen Universiteit en De Natuurkalender zijn gestart met het in kaart brengen van het voorkomen van teken in Nederland en waar en wanneer mensen door teken worden gebeten. Zij vragen daarbij de medewerking van het publiek. Het doel is om beter inzicht te krijgen onder welke omstandigheden en in welke omgeving men risico loopt op een tekenbeet. Ander doel is om het Nederlandse publiek te informeren over hoe om te gaan met teken.

Lees meer ... Wageningen Universiteit

Als je een teek op je lichaam vindt, kun je dit doorgeven aan de Natuurkalender?

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Teken

Ik heb ooit in een ver verleden (basisschool) paar keer helemaal onder de teken gezeten. En neem van mij aan: die dingen eruit halen is geen pretje als je het met een pincet doet. Na een tijdje kwamen we er achter dat er ook zoiets bestond als een teken pen, die hebben we toen gekocht en sindsdien heb ik nooit meer een teek gehad!

Moraal van dit verhaal: koop een teken pen!

TIP: tekens zijn ongelofelijk gevaarlijk maar niet alle zwarte puntjes zijn tekens!! Ga dus niet meteen al je moedervlekken verwijderen want dan krijg je erg lelijke littekens!
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 4.546

Re: Teken

tekens zijn ongelofelijk gevaarlijk
dat valt toch wel mee, ik bedoel ze geven de ziekte van Lyme maar die is goed te behandelen en te constateren. maar irritant zijn ze zeker.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Teken

Als je ze te lang laat zitten kun je door de ziekte van Lyme er gewoon dood aangaan! Vind ik zelf niet echt ongevaarlijk.

Je hebt wel gelijk dat het erg lang moet duren voordat het echt zo ver is, maar toch kun je er na korte tijd erg ziek van worden, vooral als je er wat gevoelig voor bent.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 26

Re: Teken

Ik heb laatst gehoord op de radio, dat teken die de ziekte van Lyme bij zich dragen met 50% is toegenomen.

Afgelopen jaren heb ik nog nooit een teek op mijn lijf gehad of zelfs gezien (wel eens een volgezogen teek op een hond). Nu hoef ik maar even over het veld of bos te lopen of er loopt weer een nymfe op mijn kleren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Teken

Als je ze te lang laat zitten kun je door de ziekte van Lyme er gewoon dood aan gaan! Vind ik zelf niet echt ongevaarlijk.  

Je hebt wel gelijk dat het erg lang moet duren voordat het echt zo ver is, maar toch kun je er na korte tijd erg ziek van worden, vooral als je er wat gevoelig voor bent.
Twijfelachtige bewering, Marconius. Dit is de beste bron die ik vond:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...n=art&art_id=47
Besmetting        

De bacterie Borrelia burgdorferi wordt zeer waarschijnlijk niet meteen overgedragen, omdat de bacterie zich in de darm van de teek bevindt en zich pas gaat vermenigvuldigen nadat er eerst een beetje bloed is gezogen. Vandaar ook dat men vaak leest dat wanneer men de teek tijdig (afhankelijk van de literatuur binnen 8 tot 36 uur) verwijderd, de kans op infectie zeer gering is. Een volledige garantie kan niet gegeven worden blijkt uit een artikel in het Geneeskundig Tijdschrift van 1990. Daarin wordt aangegeven dat besmetting waarschijnlijk plaatsvindt door regurgitatie (opbraken) van de darminhoud, maar dat bepaalde waarnemingen wijzen op de mogelijkheid van besmetting via de speekselklieren.  

(dus mogelijk ook al direct na de beet, jvdv)

 

Klachten        

Infecties kunnen asymptomatisch verlopen of een brede waaier aan symptomen vertonen, afhankelijk van de duur van de infectie, gastheerfactoren (immuniteit), enz. Klassiek onderscheidt men drie verschillende stadia.

Vroeg gelokaliseerd stadium (stadium I: 2 à 30 dagen na de beet). In ongeveer 60% van de vroege klinische gevallen is het eerste symptoom het 'erythema migrans'. Dit is een rode, zich centrifugaal uitbreidende verkleuring van de huid, met een diameter van minstens 5 cm tot maximaal 60 cm; vanuit het centrum verbleekt het erythema geleidelijk. Soms treden ook griepachtige symptomen op zoals koorts, hoofdpijn, spier- en gewrichtspijn, gezwollen klieren...  

 

etc. etc..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Teken

Ik ben destijds naar mijn dokter geweest en die heeft er toen ook veel over verteld. Het klopt dat het niet meteen gevaarlijk is maar toch, mensen zijn er dood aan gegaan. Nog veel meer mensen zijn er erg ziek van geworden.

Zoals in het artikel staat moet je de teek al binnen 8 uur er van af halen (ergste geval), even checken nadat je het bos in bent geweest is dus niet onverstandig (teken laten zich meestal van struiken en bomen afvallen, maar het kan tegenwoordig ook via honden hoorde ik laatst).
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Teken

Zoals in het artikel staat moet je de teek al binnen 8 uur er van af halen (ergste geval),
Nee, in dat artikel staat als ergste geval:
bepaalde waarnemingen wijzen op de mogelijkheid van besmetting via de speekselklieren.  

(dus mogelijk ook al direct na de beet, jvdv)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer