[sterkteleer] cremona

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

[sterkteleer] cremona

Hey , kan iemand mij verduidelijken hoe je exact een cremona krachtendiagram voor driehoeksvakwerken opstelt? ik heb allerlei sites afgezocht maar vind niks dat echt mijn vraag beantwoordt.

mvg

Berichten: 4.502

Re: [sterkteleer] cremona

Kijk eens op Google,daar zijn diverse vewijzingen en oa.een leerboek vanIr.D.Romijn (antiek).

Het principe is,dat je krachtendriehoeken gaat tekenen en wel te beginnen bij de oplegging,die uitzetten als een vert.kracht (je gaat uit van een scharnieroplegging!)en dan de daarop werkende krachten aansluiten;je komt dan meestal uit bij de linkerbovenhoek (of rechterbovenhoek),waarop dan een horizontale en een schuine kracht werkt.En daar is je eerste krachtendriehoek.Vervolgens pak je een volgende knoop,hetzij onder of boven ,waarvan dus nu een kracht bekend is en vorm je met de erop gericht staven een volgende krachtendriehoek,etc,etc.

Als de onderrandstaaf de enige is die bij de oplegging aanwezig is,wordt dat een nulstaaf;komt er echter een schuine staaf bij,dan begint de berekening daar!

Meestal komt de diagonaal in de hoek van de bovenrandstaaf,dus linksboven en rechtsboven bij de opleggingen.

Effe logisch nadenken op welk punt je steeds aanbelandt in je spant!

Succes !

********************************************************************

Dit is het enigste wat ik kan overseinen,plaatjes werden er niet bij gedaan!

Cremona ontstaat door samenvoeging van de afzonderlijke krachtenveelhoeken. Het uitwendig evenwicht, enals een knooppuntsevenwicht, is rechtsom gaande gezet.

Men kan zich hier uitredden, door de staafkracht in de trekstang door berekening te bepalen, en haar als bekende kracht in te voeren in de cremona. Deze berekening geschiedt gemakkelijk, door de trekstang doorgesneden te denken, en dan de momentenstelling toe te passen t.o.V. het topscharnier.

********************************************************************

Ik poogde om een spantschema over te seinen,maar dat werkt "ergens"niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [sterkteleer] cremona

cfr. het standaardwerk http://www.berekeningvanconstructies.be/2_237.htm

Is het niet gewoon het uitschrijven van het evenwicht in iedere knoop waar maximaal twee onbekende reactiekrachten toekomen?
???

Berichten: 4.502

Re: [sterkteleer] cremona

Hallo Rodeo.be:

Hansds. heeft idd.goede leerstof aan jouw verwijzing,welke overeenkomt met mijn oude studieboeken van Ir.Romijn.Ik kreeg destijds les van hem,hij was een heel goede docent en zijn boek was zeer duidelijk.Jouw verwijzing las ik globaal en deed me sterk denken aan mijn boek.

Dus ik denk dat Hansds.daar maar eens een studie van moet maken,hoewel je zult er tijd aan moeten besteden om de materie onder de knie te krijgen.

Het principe is steeds weer een aansluitende nieuwe krachtendriehoek maken om al je staafkrachten vanuit de knopen te berekenen.

Enkele staafkrachten (bijv.de max.) zijn sneller te berekenen met de Snedemethode van Ritter,die meen ik ook in jouw verhaal staan!

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [sterkteleer] cremona

zelf ken ik de methode van Cremona niet, de snedemethode van Ritter is me wel bekend. Het gaat niet om het boek van jouw docent, t'is het werk van ene Vandepitte.
???

Reageer