Springen naar inhoud

[atoom/kernfysica] Het Compton effect

• Log in om te kunnen reageren

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2006 - 21:46

Ik heb een vraagje waar ik niet helemaal uitkom:

een Rontgen straal heeft een energie van 40 KeV.
Vind de maximaal mogelijke kinetische energie van 'compton scattered elektrons' (ik weet niet eens een nederlandse uitdrukking hiervoor)

De maximale energie verkrijg je bij een volledige terugkaatsing van 180LaTeX
dan krijg je met deze formule: LaTeX
voor LaTeX iets van 3,1.10LaTeX
dan kan ik dsu ook de energie van die golflengte berekenen met E=h.f

nouja, hier zit ik dus eigenlijk al vast ik weet iet eens meer precies waar ik nou mee bezig ben, wat gebeurd er nou eigenlijk en hoe ga ik verder naar de kinetische energie??
Nothing to see here, move along...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 10:01

Ok ik heb er even opnieuw naar gekeken en het blijkt dat mijn antwoord tot nu toe ook nog niet goed is.

Wat er gebeurd is dus het volgende:
Een foton met een energie van 40keV botst op een 'vrij' elektron.
Uit die botsing ontstaat een energie met dezelfde golflengte als die van de foton en ook een energie met een langere golflengte, deze gaan na de botsing onder een hoek verder. de maximale energie vind dus plaats bij een hoek van 180 graden. zoiets.

de formule voor compton scattering is dus: LaTeX

de 1-cos factor wordt door de hoek van 180 graden gewoon 2.

Ik kreeg uit deze formule een LaTeX van LaTeX

LaTeX

Maar ik snap het nu dus niet meer, zou die LaTeX nou niet groter moeten zijn dan LaTeX ?
en wat is dan de maximale kinetische energie die in het elektron gaat zitten, hoe doe ik dat dan??

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 10:42

Volgens mij snap ik het nu.

Een foton botst tegen een 'vrij' elektron.

Door de botsing verliest het foton energie (krijgt dus ook een langere golflengte) en gaat onder een hoek verder.

Ook het elektron schiet onder een hoek weg.

Dus als je berekend hoeveel verschil er zit tussen de twee golflengtes van voor en na de botsing kun je dus berekenen wat het energieverschil is.

Deze energie zal zijn gaan zitten in het elektron en is dus de kinetische energie van het elektron.

Ik ben eruit, ik heb het goede antwoord er nu uit, het feit dat mijn golflengtes niet klopten was gewoon weer een stomme rekenfout.
Het antwoord: LaTeX

(achteraf was deze post niet echt nodig geweest blijkbaar, excuses daarvoor)

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14507 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 15 juni 2006 - 10:52

[offtopic]

Volgens mij snap ik het nu.

(...)(achteraf was deze post niet echt nodig geweest blijkbaar, excuses daarvoor)

Geeft niets hoor. Als je iets in een post probeert te formuleren houdt het je even bezig, en denk je er (als het goed is) ook over na. Ik vind het wel mooi dat je je eigen vragen beantwoordt, en bovendien: misschien zijn er wel anderen die er ook iets aan hebben! Iedereen blij!

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 11:09

:roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures