Springen naar inhoud

gelijktijdigheid

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 03 oktober 2004 - 00:49

Stel je een lange rijdende trein voor, met lengte L. Helemaal aan de kop en helemaal aan de einde staan 2 klokken. Een waarnemer staat precies in de midden in de trein en stuurt een lichtflits. Volgens de speciale relativiteits theorie, ontvangen deze 2 klokken de flits op hetzelfde tijdstip (als het goed is).
How is het mogelijk? als de lichtflits op zijn weg naar de einde van de trein, komt de einde van de trein iets naar voren. En de kop iets naar voren zodat deze 2 klokken de lichtflits niet op hetzelfde tijdstip ontvangen.
Kan iemand me ook uitleggen hoe het zit met de waarnemer op de perron? wat ziet hij?

alvast bedank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2004 - 07:56

De waarnemer in de trein neemt waar dat de flitsen tegelijkertijd bij de klokken komen en de waarnemer op het perron ziet ze op een verschillend moment aankomen.
Je zou de vervolgvraag kunnen stellen: stel dat de klokken stoppen met lopen op het moment dat de flits aankomt wat zien ze dan? Het kan toch niet zo zijn dat de klokken voor de waarnemer in de trein op een andere tijd blijven staan als voor de waarnemer op het peron.
Het antwoord hierop dat twee klokken die voor de waarnemer in de trein precies gelijk lopen voor de waarnemer op het perron een verschillende tijd aanwijzen. Daardoor zullen de tijden waarop de klokken bijven stilstaan voor beide waarnemers hetzelfde zijn.

• Gast

Geplaatst op 03 oktober 2004 - 07:56

lees eerst ff dit: Minicursus Relativiteitstheorie op het form

• Gast

Geplaatst op 03 oktober 2004 - 11:33

ik begrijp niet waarom de waarnemer in de trein ziet de lichflits de klokken bereiken op hetzelfde tijdstip. de achter kant en de kop van de trein gaat toch iets naar voren wanneer de lichtflits op weg is. ik verwacht dat het lichtflits eerder bij de achterkant v.d. trein aankomt.
Ik weet dat voor de SRT geldt 2 postulaten.
C is constant voor alle waarnemer onafhankelijk van hun snelheid.
de wetten van de mechanica gelden dezelfde in beide coordinatensteksel of inertiaalsysteem.

doemdenker

doemdenker

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2004 - 13:46

In de trein
- De afstand van de lamp tot de achterkant van de trein is net zo lang als de afstand van de lamp tot de voorkant van de trein, en de lichtsnelheid is in beide richtingen hetzelfde dus iemand in de trein ziet de lichtflitsen tegelijk de voor en achterkant van de trein bereiken.

Op het perron
- De achterkant van de trein beweegt tegen het licht van de lamp in, en de voorkant van de trein beweegt van het licht van de lamp af dus iemand op het perron ziet de lichtflits eerst de achterkant van de trein bereiken en daarna pas de voorkant.

Bijgevolg staan de klokken in de trein volgens iemand op het perron onglijk. En omgekeert staan de klokken op het perron volgens iemand in de trein ongelijk.
How will it end?

Frank D

Frank D

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2009 - 12:01

De waarnemer in de trein neemt waar dat de flitsen tegelijkertijd bij de klokken komen en de waarnemer op het perron ziet ze op een verschillend moment aankomen.
Je zou de vervolgvraag kunnen stellen: stel dat de klokken stoppen met lopen op het moment dat de flits aankomt wat zien ze dan? Het kan toch niet zo zijn dat de klokken voor de waarnemer in de trein op een andere tijd blijven staan als voor de waarnemer op het peron.
Het antwoord hierop dat twee klokken die voor de waarnemer in de trein precies gelijk lopen voor de waarnemer op het perron een verschillende tijd aanwijzen. Daardoor zullen de tijden waarop de klokken bijven stilstaan voor beide waarnemers hetzelfde zijn.

Bert, stel dat ik vanaf het perron in de trein zou kijken, zou ik dan vaststellen dat beide klokken een andere tijd aangeven?
Zoja: vanaf welk moment zijn die klokken ongelijktijdig geworden? Ze bevinden zich in een en hetzelfde inertiaalsysteem. Dat ze ongelijktijdig zijn met de klok die ik op het perron heb, kan ik begrijpen maar dat ze van elkaar verschillen kan ik niet begrijpen.
Gr,
Frank D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures