Springen naar inhoud

[Kernfysica en wiskunde] vergelijking aantonen

• Log in om te kunnen reageren

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 16:06

gebruik de klassieke uittdrukking die linear impuls en kinetische energie met elkaar in verband brengen om te laten zien dat de broglie golflengte van een elektron met kinetische energie E wordt gegeven door:

LaTeX

Nu snap ik niet precies wat ze nou bedoelen met dat lineair impuls in verband brengen met kinetische energie, maar ik heb wel de klassieke formules gebruikt voor de impuls en kinetische energie:

De Broglie golflengte:
LaTeX (I)
Impuls:
p=m.v (II)
Kinetische energie:
LaTeX (III)

(II) in (I) geeft:

LaTeX

(III) omschrijven naar v en substitueren geeft:

LaTeX

Anders schrijven:

LaTeX

Dan zou het een kwestie zijn om al de constanten in de linker deling te berekenen en daar zou dan 1.23nm uit moeten komen, maar daar kom ik niet op uit.

Wat doe ik fout?
Nothing to see here, move along...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2006 - 17:13

Volgens mij is de vraagstelling niet helemaal accuraat. Ik neem aan dat je in je eerste formule met LaTeX de eenheid nanometer bedoelt. Aangezien je hier deelt door LaTeX , welke als eenheid LaTeX heeft, is de eenheid van LaTeX niet meer LaTeX . Misschien dat de formule wel klopt na enkele aannames, maar deze moeten dan eerst gespecifieerd worden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures