Springen naar inhoud

meteorietinslag op aarde met grootte van de maan

• Log in om te kunnen reageren

beterweter

beterweter

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 21:10

in de onderstaande link simuleren ze de impact van een vrij groot object op aarde met catastrofale gevolgen.

http://www.kladblog....00606/einde.asp

Zou deze inslag idd zo ernstige gevolgen hebben, of zou dit toch wat overdreven zijn?

Hoe lang zou het duren eer de lava-muur volledig rond de aarde is gegaan ?

gr

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

RobertJ

RobertJ

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 23:17

En als je dan in een vestinging van bijvoorbeeld Yodobashi-Umeda in Osaka staat, en men laat deze animatie op een van de aldaar aanwezige grootbeeld plasma schermen zien dan is dat ernstig indrukwekkend.

Zo'n planet killer is het definitieve einde voor het huidige leven op aarde.
Robert van der Veeke
Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!
"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Jos Tieleman

Jos Tieleman

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 20:38

Ik vind het moeilijk om de grootte van het object te schatten. Maar het lijkt mij een heel stuk kleiner dan de maan. Ik zou het schatten op een paar honderd km.
De gevolgen zijn dan inderdaad groot. Het object wat verantwoordelijk was voor het uitsterven van de dinosauriers was slecht 10 km groot.

De aarde zelf zal het wel kunnen hebben. Wetenschappers nemen aan dat ruim 4 miljard jaar geleden een object even groot als mars de aarde trof. Dit had als gevolg dat de maan ontstond. Ik heb plaatjes gezien van een simulatie. De aarde spat dan bijna uit elkaar.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 21:16

het is zo moeilijk omdat de boel zo erg erodeert. maar dat zou idd het einde van de hele aarde betekenen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

RobertJ

RobertJ

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 21:19

Volgens de tekst die ik gevonden heb over deze animatie gaat het om een blok dat ongeveer net zo groot is als dat Honshu breed is, dus veel meer als 200 km zal dat niet zijn. Het punt waar hij inslaat ligt ongeveer 3000 km van Japan.

De inslagsnelheid is ongeveer 19.4 km/s, in het filmje lijkt dat veel trager, maar je moet niet vergeten dat het wel een heel groot rotsblok is. En de orginele vraag wordt ook beantwoord in de tekst, na ongeveer en dag is de schokgolf, de hitte van de verdampte rots volledig rond de aarde gegaan. Volgens de begeleidende tekst duurt het dan nog ongeveer een maand voordat de oceanen verdampt zijn.

Ik heb deze link nog even opgezocht, have fun
http://www.lpl.arizo.../impacteffects/
Robert van der Veeke
Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!
"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Phaesimbrotos

Phaesimbrotos

• >250 berichten
  • 312 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2006 - 13:02

Een paar jaar geleden zijn er nog kometen neergestort op Jupiter, daar heb je nu kraters ter grootte van de aarde.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures