Springen naar inhoud

[Scheikunde] Wet van Hess

• Log in om te kunnen reageren

Stephan

Stephan

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 21:23

Hallo!

Is hier iemand die mij de Wet van Hess een beetje kan uitleggen? We hebben geen uitleg gekregen in de les en ik snap er eigenlijk niet zoveel van... het principe snap ik: de reactiewarmte berekenen d.m.v. twee reacties naar hetzelfde reactieproduct. Maar hoe zie ik hoe ik dit moet weergeven in een energie-diagram? (want daarna is het rekenen gemakkelijk).

Een voorbeeld:
Bereken de reactie-energie voor de reactie
HZ(aq) --> H+ (aq) + Z- (aq)
Deze kan worden afgeleid uit de energieveranderingen van twee andere reacties:
- de vorming van water uit H+ (aq) en OH- (aq); stel de energieverandering, LaTeX hiervan op -a J,
- de energieverandering van de reactie van HZ (aq) met OH- (aq); stel de reactieverandering, LaTeX , van deze reactie op -b J

Ik denk dat het probleem zit bij het afleiden van die 2 andere reacties.... kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2006 - 09:04

Als een reactie kan beschouwd worden als de algebraÔsche som van twee of meerdere reacties, wordt ΔH van de totale reactie bekomen door de algebraÔsche som te maken van de ΔH waarden van de samenstellende reacties.
Dit is de wet van Hess m.a.w. de ΔH van een reactie is constant, onafhankelijk van het aantal stappen. De wet van Hess laat bijgevolg toe de reactie-enthalpie te berekenen. vb
2 C (v) + 2 O2 (g) → 2 CO2 (g) ΔH1 = - 787 kJ
2 CO2 (g) → 2 CO (g) + O2 (g) ΔH 2= + 566 kJ
2 C (v) + O2 (g) →2 CO (g) ΔH3 =?
De laatste reactie is de som van de twee vorige
ΔH3 = ΔH1 + ΔH2 = (- 787 kJ) + 566 kJ = -221 kJ
kijk ook eens op
http://nl.wikipedia...._thermodynamica

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures