Zoek de fouten

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Zoek de fouten

[Edit Veertje: naar aanleiding van deze topic kwam Jan met het volgende stukje tekst. Vond ik wel een mooie oefening en heb hem daarom hier even apart gezet.

Wikipedia, lemma "Bretton Woods"

zoek de vauten, hier heb je weer een paar konijntjes die jonkies gaan krijgen: (of zijn dit zelf al jonkies die nog meer jonkies gaan krijgen?? :roll: )
De Overeenkomst van Bretton Woods is een akkoord in 1944 gesloten tussen 44 landen dat getekend werd in het stadje Bretton Woods in New Hampshire in de Verenigde Staten.

Dit leidde tot de oprichting van het IMF, de Wereldbank en het opnieuw invoeren van de goudstandaard.

Het Bretton-Woodssysteem bestond er onder andere uit dat de waarde van alle nationale valuta gekoppeld werd aan die van de dollar, en de dollar op zijn beurt gekoppeld werd aan het goud tegen een vaste pariteit (35 dollar per ounce). Hiermee werd de dollar dan nu ook officieel de belangrijkste munt ter wereld. In de praktijk was het dat al, immers, de Amerikanen waren in 1944 de oorlog aan het winnen, en hadden bovendien al zo'n driekwart van de wereldgoudvoorraad in handen.

De dollar was de reservewaarde van de wereldeconomie geworden. Andere landen hadden een deel van hun authoriteit uit handen gegeven door hun nationale muntwaarde aan die van de dollar te koppelen.

Dit systeem heeft 20 jaar goed gewerkt en heeft voor een groot stuk geholpen met de snelle opbouw na de Tweede Wereldoorlog. Er was echter een probleem met dit systeem; de Amerikaanse overheid kon immers maar dollars bij blijven drukken. Het systeem was dus zwaar gebaseerd op het vertrouwen van de wereld in de integerheid en discipline van het Amerikaans monetair beleid. Nu was dit heel lang geen probleem, aangezien Amerika prima zaken deed. Maar toen de overheid van de Verenigde Staten het wegens de Vietnamoorlog nodig achtte vele dollars bij te drukken, ontstond er een zenuwachtigheid en een twijfel over de dollar als standaard. Er ontstond een groot dollaroverschot.

Daarom begonnen vele landen, zoals bijvoorbeeld Duitsland (maar ook Nederland), in mei 1971 de vaste koers ten opzichte op de dollar ongedaan te maken.

Landen begonnen hun dollarvoorraden om te zetten in goud, en de eens zo grote goudvoorraad in de Verenigde Staten kromp sterk. Een van de grootste klappers, kwam toen het Verenigd Koninkrijk, later in '71 een som van maar liefst drie miljard dollar in goud omzetten.

Dit kon het systeem niet meer aan en in maart 1973, zagen de Amerikanen zich genoodzaakt de goudstandaard los te laten, waarmee een einde kwam aan het systeem van Bretton-Woods, en landen gingen over op koersen de los van elkaar konden fluctueren.

Een van de invloedrijkste economen bij het Bretton-Woods-verdrag was John Maynard Keynes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Zoek de fouten

Lijkt mij een oorspronkelijk Engelse tekst die is vertaald in het NL. Ik heb een paar fouten kunnen ontdekken die daar direct mee te maken lijken te hebben. Maar ik moet zeggen dat het me nog redelijk meevalt. Een willekeurig artikel uit het NRC bevat doorgaans meer fouten.. :roll:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zoek de fouten

Een willekeurig artikel uit het NRC bevat doorgaans meer fouten..
Als ik dat met je eens was had ik mijn abonnement op die krant al lang geleden opgezegd. Het NRC is zeker niet foutloos, maar met een willekeurig artikel is het niet zo ernstig gesteld als met dit lemma uit wiki. Wat je in NRC bijvoorbeeld wel vaak vind zijn tekstverwerkerfouten. (Een zin die er eenmaal staat gaan verbouwen door knippen en plakken, en het knip- en plakwerk niet goed afmaken)

Ik vind, om maar eens te beginnen, behalve (inderdaad maar enkele) spelfouten, vooral de interpunctie in de laatste alinea's ernstig vaut, nergens op slaan en daarmee uitermate storend. En er zit nog veel meer in.

Let wel, ik vond dit artikel in een zoektocht naar infomatie over de gouden standaard voor een andere discussie, niet om een onderwerp als dit op te starten, en toch ging het bij eerste lezing al gelijk jeuken...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.780

Re: Zoek de fouten

Het NRC is zeker niet foutloos,
De NRC?
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Zoek de fouten

Jan van de Velde schreef:Het NRC is zeker niet foutloos,
De NRC?
. Voluit: NRC Handelsblad (Algemeen Handelsblad en Nieuwe Rotterdamse Courant).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zoek de fouten

Jan van de Velde schreef:Het NRC is zeker niet foutloos,
De NRC?
Voluit: NRC Handelsblad (Algemeen Handelsblad en Nieuwe Rotterdamse Courant).
dus HET handelsblad of DE courant, kies maar :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.780

Re: Zoek de fouten

De NRC.

Het NRC Handelsblad.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Zoek de fouten

Johan2 schreef:De NRC.

Het NRC Handelsblad.
Precies, het hangt er helemaal vanaf hoe je het opvat. De krant heet NRC Handelsblad. Dus bedoelt Jan met "het NRC" het NRC Handelsblad en is de fout m.i. niet het lidwoord maar eigenlijk het weglaten van het woord "Handelsblad". Maar je ziet het vaker gebeuren dat afkortingen een eigen leven gaan leiden. Zo staat in dit forum een hele discussie over de afkorting VS en welke werkwoordsvorm (ev of mv) je daarbij moet kiezen.

Jan's post over het NRC (Handelsblad) stikt sowieso van de "slordigheidsvautjes", ik kan er zo vier aanwijzen. Dus laten we nu maar weer terugkeren naar de Wiki tekst als we zin hebben. Daarna kunnen we altijd nog Jan's post analyseren. :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zoek de fouten

Jan's post over het NRC (Handelsblad) stikt sowieso van de "slordigheidsvautjes", ik kan er zo vier aanwijzen.


dat je er zomaar vier vind(t) :roll: Het valt niet mee om info®matie 100 % netjes over te brengen. Maar dan ben ik benieuwd welke twee andere er in dat bericht staan. Of het zou nog moeten gaan om NRC zonder lidwoord als derde....??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Zoek de fouten

dat je er zomaar vier vind(t) :roll: Het valt niet mee om info®matie 100 % netjes over te brengen. Maar dan ben ik benieuwd welke twee andere er in dat bericht staan. Of het zou nog moeten gaan om NRC zonder lidwoord als derde....??


Ja die ook, maar vooral ook deze (vind(t) in dit stukje tekst had je zelf al gevonden, info®matie verderop ook):
Als ik dat met je eens was had ik mijn abonnement op die krant al lang geleden opgezegd. Het NRC is zeker niet foutloos, maar met een willekeurig artikel is het niet zo ernstig gesteld als met dit lemma uit wiki. Wat je in (het/de) NRC bijvoorbeeld wel vaak vindt zijn tekstverwerkerfouten (een zin die er eenmaal staat gaan verbouwen door te knippen en te plakken, en het knip- en plakwerk niet goed afmaken).


Waarbij ik voor tekstverwerkerfouten zelf liever tekstverwerkingsfouten zou gebruiken.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zoek de fouten

Ja, zo zie je maar weer....

Wie met eerste stenen wil werpen zal zelf zonder zonden moeten zijn.... :roll:

Maar goed (of niet goed, maar goed), Bretton Woods.

Wie begint?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Zoek de fouten

Vooruit dan maar...
De Overeenkomst van Bretton Woods is een akkoord dat in 1944 gesloten werd tussen 44 landen en dat getekend werd in het stadje Bretton Woods in New Hampshire in de Verenigde Staten.  

Dit leidde tot de oprichting van het IMF, de Wereldbank en het opnieuw invoeren van de goudstandaard.  

Het Bretton-Woodssysteem bestond er onder andere uit dat de waarde van alle nationale valuta gekoppeld werd aan die van de dollar, en de dollar op zijn beurt gekoppeld werd aan het goud tegen een vaste pariteit (35 dollar per ounce). Hiermee werd de dollar dan nu ook officieel de belangrijkste munt ter wereld. In de praktijk was (het) hij dat al; immers, de Amerikanen waren in 1944 de oorlog aan het winnen(,) en hadden bovendien al zo'n driekwart van de wereldgoudvoorraad in handen.  

De dollar was de reservewaarde van de wereldeconomie geworden. Andere landen hadden een deel van hun aut(h)oriteit uit handen gegeven door hun nationale muntwaarde aan die van de dollar te koppelen.  

Dit systeem heeft 20 jaar goed gewerkt en heeft voor een groot (stuk) deel geholpen (met) bij de snelle opbouw na de Tweede Wereldoorlog. Er was echter een probleem met dit systeem; de Amerikaanse overheid kon immers maar dollars bij blijven drukken. Het systeem was dus zwaar gebaseerd op het vertrouwen van de wereld in de integerheid en discipline van het Amerikaans monetair beleid. Nu was dit heel lang geen probleem, aangezien Amerika prima zaken deed. Maar toen de overheid van de Verenigde Staten het wegens de Vietnamoorlog nodig achtte vele dollars bij te drukken, ontstond er een zenuwachtigheid en een twijfel over de dollar als standaard. Er ontstond een groot dollaroverschot.  

Daarom begonnen vele landen, zoals bijvoorbeeld Duitsland (maar ook Nederland), in mei 1971 de vaste koers ten opzichte op de dollar ongedaan te maken.  

Landen begonnen hun dollarvoorraden om te zetten in goud, en de eens zo grote goudvoorraad in de Verenigde Staten kromp sterk. Een van de grootste klappers(,) kwam toen het Verenigd Koninkrijk(,) later in '71 een som van maar liefst drie miljard dollar in goud omzette(n).  

Dit kon het systeem niet meer aan en in maart 1973(,) zagen de Amerikanen zich genoodzaakt de goudstandaard los te laten, waarmee een einde kwam aan het systeem van Bretton-Woods(,). (en) Landen gingen over op koersen die los van elkaar konden fluctueren.  

Een van de invloedrijkste economen bij het Bretton-Woods-verdrag was John Maynard Keynes.
Niet allemaal echte fouten, maar zo zou ik het redigeren.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 991

Re: Zoek de fouten

ik zou gewoon heel dat stuk herschrijven. er staan toch enkele zinnen in die qua opbouw vragen doen rijzen. ook zou het zakelijker en minder omslachtig mogen nmm.

Van de 1e zinnen
De Overeenkomst van Bretton Woods is een akkoord in 1944 gesloten tussen 44 landen dat getekend werd in het stadje Bretton Woods in New Hampshire in de Verenigde Staten. Dit leidde tot de oprichting van het IMF, de Wereldbank en het opnieuw invoeren van de goudstandaard.
zou ik dan het volgende maken:
In Bretton Woods (Vs) werd in 1944 een akkoord tussen 44 landen gesloten dat leidde tot de oprichting van de wereldbank, het IMF en de herinvoering van de goudsstandaard."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zoek de fouten

Onderstreept mijn toevoegingen/wijzigingen:
De Overeenkomst van Bretton Woods is een akkoord dat in 1944 gesloten werd tussen 44 landen en dat getekend werd in het stadje Bretton Woods in New Hampshire in de Verenigde Staten.  

Dit leidde tot de oprichting van het IMF en (,) de Wereldbank, en tot het opnieuw invoeren van de goudstandaard.  

Het Bretton-Woodssysteem bestond er onder andere uit dat de waarden van alle nationale valuta gekoppeld werden aan die van de dollar, en de dollar op zijn beurt gekoppeld werd aan het goud tegen een vaste pariteit (35 dollar per ounce). Hiermee werd de dollar dan (nu) ook officieel de belangrijkste munt ter wereld. In de praktijk was (het) hij dat al; immers, de Amerikanen waren in 1944 de oorlog aan het winnen(,) en hadden bovendien al zo'n driekwart van de wereldgoudvoorraad in handen.  

De dollar was de reservewaarde van de wereldeconomie geworden. Andere landen hadden een deel van hun aut(h)oriteit uit handen gegeven door hun nationale muntwaarde aan die van de dollar te koppelen.  

Dit systeem heeft 20 jaar goed gewerkt en heeft voor een groot (stuk) deel geholpen (met) bij de snelle wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Er was echter een probleem met dit systeem; de Amerikaanse overheid kon immers maar dollars bij blijven drukken. Het systeem was dus zwaar gebaseerd op het vertrouwen van de wereld in de integerheid integriteit en discipline van het Amerikaanse monetair beleid. Nu was dit heel lang geen probleem, aangezien Amerika prima zaken deed. Maar toen de overheid van de Verenigde Staten het wegens de Vietnamoorlog nodig achtte vele dollars bij te drukken, ontstond er (een) zenuwachtigheid en (een) twijfel over de dollar als standaard. Er ontstond een groot dollaroverschot.  

Daarom begonnen vele landen, zoals bijvoorbeeld Duitsland (maar ook Nederland), in mei 1971 de vaste koers ten opzichte (op) van de dollar ongedaan te maken.  

Landen begonnen hun dollarvoorraden om te zetten in goud, en de eens zo grote goudvoorraad in de Verenigde Staten kromp sterk. Een van de grootste klappers(,) kwam toen het Verenigd Koninkrijk(,) later in '71 een som van maar liefst drie miljard dollar in goud omzette(n).  

Dit kon het systeem niet meer aan en in maart 1973(,) zagen de Amerikanen zich genoodzaakt de goudstandaard los te laten, waarmee een einde kwam aan het systeem van Bretton-Woods(,). (en) Landen gingen over op koersen die los van elkaar konden fluctueren.  

Een van de invloedrijkste economen bij het Bretton-Woods-verdrag was John Maynard Keynes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Zoek de fouten

Ok, toch nog een paar dingen over het hoofd gezien dus..
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer