Profielwerkstuk: Lasers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Profielwerkstuk: Lasers

Hallo

Ik wil graag mijn profielwerkstuk gaan houden over lasers, maar ik weet niet welke soorten lasers er allemaal zijn en/of ze geschikt zijn voor een profielwerkstuk.

:shock: Weet iemand welke lasers er geschikt zijn voor een profielwerkstuk?

Ik heb de stikstof laser al gezien maar ik weet niet of je daar interessante dingen mee kan doen.

Ik dacht aan de volgende onderzoeksvragen:

+Hoe snel is de snelheid waarmee een laser zich voortplant?

+Kan door middel van een laser een voorwerp verwarmd worden?

;) Weet iemand nog andere/betere onderzoeksvragen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Profielwerkstuk: Lasers

Stikstoflasers zijn gaslasers. Gaslasers (in het bijzonder koolstofdioxidelasers) worden veel in de industrie gebruikt om staal en andere materialen te snijden. HeNe zijn ook gaslasers, die worden veel gebruikt voor lasershows en voor het maken van hologrammen. Andere bekende soorten zijn: vaste stof lasers (robijn laser, de eerste laser ter wereld was een robijnlaser). kleursstof lasers (deze kunnen vaak op meerdere kleuren worden afgesteld, nb de reden dat ze kleurstoflasers heten is omdat de actieve stof een vaak een kleurstof is, niet omdat ze op verschillende kleuren kunnen werken). halfgeleider lasers (diodelasers, die zitten in je CD speler). chemische lasers (hoogvermogen lasers voor militaire doeleinden).

Misschien kun je beginnen met lezen bij HowStuffWorks

Tsja, een mooie vraag...

De snelheid waarmee laserlicht zich voortplant is uiteraard de lichtsnelheid. Dat heeft niet zo veel met een laser te maken.

Misschien kun je gewoon idd de vraag stellen hoe verwarmen werkt en hoe je kunt snijden met een laser. Dit lijkt me ook leuk om te verklaren.

Re: Profielwerkstuk: Lasers

Bedankt voor je antwoord ikkeikkeikke

Maar weet je ook welke het best geschikt is voor een profielwerkstuk ?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Profielwerkstuk: Lasers

Als je zelf een experiment moet doen heb je waarschijnlijk alleen beschikking over halfgeleider lasers (ook wel vaste stof lasers of diode lasers genoemd), die zitten namelijk vaak in pointers (van die pennen of sleutelhangers). HeNe lasers kom je ook wel veel tegen, die bestaan uit een glazen buis die zo mooi opgloeit als ie aan staat.

Ik weet helaas niet wat er precies verwacht wordt van een profielwerkstuk. De meeste inspiratie voor een vraag krijg je denk ik door op zoek te gaan naar waar lasers allemaal voor gebruikt worden.

Hoe ziet het emissiespectrum van een diodelaser er uit en welke stof is/stoffen zijn daar verantwoordelijk voor?

Hoe projecteer je figuren met laserlicht?

Hoe kun je met laser een streepjescode lezen?

Kun je zelf een kleurstof laser bouwen?

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Profielwerkstuk: Lasers

wat ook een erg intressante toepassing van lasers zijn, is koeling met behulp van lasers..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk: Lasers

voor je profiel werkstuk is het altijd leuk om zelf iets te bouwen. zelf had ik via electromagneten een spijker laten versnellen. met dingen zelf gebouwd kan je bijna niet meer een onvoldoende krijgen. Dan moet het wel werken. stel je doelen zo dat als iets niet mocht lukken, je nog altijd kan uitwijken naar iets anders. :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Profielwerkstuk: Lasers

Ik heb in mijn laatste jaar ASO een eindwerk gemaakt over lasers, bij mij ging het vooral over hoe een laser werkt, hoe het komt dat je zo een "smalle bundel" licht kan verkrijgen enzovoort, de fysica achter de laser eigenlijk... ook wel interessant als je geinteresseerd moest zijn in een beetje theorie, eerder dan toepassingen.

wat toepassingen zijn:

- het lezen van streepjescodes ( niet zo moeilijk)

- laserbehandeling van ogen

- je kan er heel fijne vormen mee "snijden" of dingen vernietigen

Re: Profielwerkstuk: Lasers

ja ik wil ook graag mijn pws over lasers doen ik heb echt snel een onderwerp nodig :shock: ;) maar dan doe ik dat ook wel ff

Berichten: 717

Re: Profielwerkstuk: Lasers

Je kan eens contact opnemen met de afdeling Laser technologie van de Leidse Instrumentmakers School. Daar liggen allerlei lasers in eenvoudige opstellingen. Veel zelfgemaakte lasers van glas (CO2 lasers) etc. Ze zijn daar vast wel bereid je een keer te ontvangen en dan mag je er zelf mee spelen. Ze kunnen je ook fantastisch uitleggen hoe alles werkt en waarom het allemaal zo werkt. Ik heb daar zelf ook nog een jaartje meegewerkt en wat glazen laserbuizen gemaakt. De principes zijn zeer eenvoudig.

24 Oktober is er een wetenschapsdag, dan kun je sowieso even binnenwandelen. Wel een aanrader. Het zijn allemaal (mbo) studenten dus de uitleg zal niet gelijk in het extreme schieten. Het zijn geen wetenschappers.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Profielwerkstuk: Lasers

Stikstoflasers zijn gaslasers. Gaslasers (in het bijzonder koolstofdioxidelasers) worden veel in de industrie gebruikt om staal en andere materialen te snijden. HeNe zijn ook gaslasers, die worden veel gebruikt voor lasershows en voor het maken van hologrammen. Andere bekende soorten zijn: vaste stof lasers (robijn laser, de eerste laser ter wereld was een robijnlaser). kleursstof lasers (deze kunnen vaak op meerdere kleuren worden afgesteld, nb de reden dat ze kleurstoflasers heten is omdat de actieve stof een vaak een kleurstof is, niet omdat ze op verschillende kleuren kunnen werken). halfgeleider lasers (diodelasers, die zitten in je CD speler). chemische lasers (hoogvermogen lasers voor militaire doeleinden).


Vrije electronen laser is er nog een. Kan elke golflengte (In praktijk in een bepaald domein i.v.m. de opstelling, maar het domein kan varieeren) maken die je wilt hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Profielwerkstuk: Lasers

Op de universiteit Twente wordt er bij de studie Technische Natuurkunde onderzoek gedaan naar de vrije elektronenlaser. De link naar de vakgroep die over optische techniek gaat is http://www.tn.utwente.nl/ot/.

Reageer