Springen naar inhoud

Kaalheid

• Log in om te kunnen reageren

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2006 - 20:07

Volgende week gaat mijn laatste tienerjaar in, dan word ik 19. Het verouderingsproces beschrijf ik echter in termen van lichamelijk aftakelen/falen, en niet zozeer in jaren. Iemand die weinig rookt bijvoorbeeld, wordt mijns inziens minder snel oud dan een kettingroker. Goed, tot zover kunnen de meningen verschillen.
Maar nu vroeg ik mij af waar kaalheid precies vandaan komt. Ik heb een beetje zitten zoeken op internet, omdat ik bang ben (net als mijn vader en grootvader) later kaal te worden. Opvallend vind ik het beperkte aantal mogelijkheden voor mensen die kaal worden of zijn. Zo zijn er nauwelijks behandelingen die kaalheid kunnen verhelpen. Kan iemand mij uitleggen waarom dat - het behandelen van kaalheid - kennelijk zo lastig is?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2006 - 20:11

Kijk naar de vader van je moeder, is die kaal dan pech dan wordt jij het ook. Heeft die een volle bos haar dan heb je veel minder kans om kaal te worden. Het wordt overgeerft van je moeders kant. (De oorzaken van kaalheid liggen natuurlijk wel ergens anders, het is wel genetisch maar daar zal wel een evolutie en sexuele voorkeuren etc aan vooraf zijn gegaan) :roll:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juni 2006 - 20:25

Ik meen eens gehoord te hebben in mijn les dat ze vermoeden dat die cellen maar een bepaald aantal delingen kunnen ondergaan. Ofdat dat aantal nu lager ligt ofdat het zo is dat de frequentie bij de ťťn hoger ligt dan bij de ander dat weet ik niet.
Ik weet wel dat het niet behandelbaar is. Het enige wat ze nu kunnen doen dat is de haren die je hebt wat meer verdelen over jouw hoofd zodat de kaalheid wat minder opvalt maar dat vind ik eigenlijk nogal onzinnig. Je kan het beter accepteren als zoiets komt en je er niet veel van aantrekken. Je zal dan zien dat jouw omgeving daar dan ook positief op reageert. Een maat van mij (zo'n 25 jaar oud) is overigens kaal en het hindert hem echt helemaal niet. Voor de rest gaat alles ook goed in zijn leven qua werk (wetenschappelijk onderzoeker) en sociaal enzo dus waarom zou hij zich daar ook iets van aantrekken?

Ik deel jouw visie dat kalenderleeftijd enorme grote flauwekul is en ik erger me dan ook aan leeftijdsdiscriminatie. Als je minder slijt ben je met eenzelfde kalenderleeftijd jongen en er is veel wat je er aan kan doen om gezond te leven en traag te slijten. De genen spelen natuurlijk ook nog een rol. Er zijn veel mensen van 60 die fitter en gezonder zijn dan de modale twintiger. Sommigen zijn in de 80 nog scherp en fit, anderen zijn met 50 al uitgeblust. Dat zegt genoeg.

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2006 - 20:43

Misschien kijk ik te veel star trek hoor, maar is het niet mogelijk die haarzakjes te 'kweken' in een laboratorium ofzo?

Ik dacht ook dat haaruitval veroorzaakt kan worden door bijvoorbeeld hormoonveranderingen of bepaalde chemische stoffen (denk aan de chemokuur), terwijl de cellen die haren maken dan niet per se 'dood' hoeven te zijn. Ze worden dan, lijkt mij logischerwijze, gewoon op non-actief gesteld. Waarom zou dat dan ook niet gelden voor haarzakjes die door ouderdom stoppen met haren maken, en zou je ze om die reden niet gewoon kunnen stimuleren om toch haren te maken, bijvoorbeeld door hormonen toe te dienen?

Wat ook in mij opkwam was genetische manipulatie, een behandeling die ervoor zorgt dat de genetische component van haaruitval in ieder geval drastisch verminderd wordt. Ik kan me voorstellen dat daar een potentie ligt voor de strijd tegen kaalheid.

Tenslotte nog dit: het schijnt dat vitamine (D?) en verzorgende shampoos werken, maar ik sta daar altijd erg sceptisch tegenover. Weet iemand daar meer over?

Overigens wil ik opmerken dat ik hiermee alleen maar mijn onbegrip wil uiten over het gebrek aan behandelingen, omdat er toch wel gebieden zijn aan te wijzen waar mogelijkheden zijn. Maar goed, ik ben geen medicus, dus misschien zit ik er wel enorm naast.

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 09:25

Ik heb altijd gehoord dat kaalheid te maken heeft met een (te hoog?)Testosteron-gehalte, vandaar dat vrouwen zelden kaal worden, behalve bij een ziekte oid. Wel is het overigens zo dat bij de meeste vrouwen de haarinplant dunner wordt naarmate ze ouder worden; hierdoor vraag ik mij af of het gebrek aan oestrogenen na de menopause- en dus de verhouding oestrogenen>testosteron minder wordt in een vrouwenlichaam. [vrouwen maken ook een klein beetje testosteron aan en mannen wat oestrogenen, maar dit is verwaarloosbaar ten opzichte van wat je aan 'eigen' geslachtshormonen aanmaakt. Weet iemand of de aanmaak van oestrogenen in mannen afneemt bij het ouder worden?]

Verzorgende shampoos stimuleren vaak de doorbloeding en pretenderen de hoofdhuid gezond te houden- wat natuurlijk wel helpt maar als kaal worden in je genen zit dan is dat natuurlijk veel te sterk.

Ik dacht dat ik laatst hoorde dat kaalheid toch minder te maken had met testosteron dan men eerst dacht, maar ik kan me niet meer herinneren of dat klopt en waar dat vandaan kwam.
Hoe dan ook, het lijkt me niet al te moeilijk om dat uit te vinden en mocht het idd liggen aan een verminderd oestrogeen-gehalte (een 'verhoogd testosterongehalte' kan volgens mij niet, omdat testosteron toch ook zorgt voor aggressiviteit en competitiedrang als ik me goed herinner- en oude mannen zijn meestal niet agressiever dan jonge), cq een veranderde verhouding testosteron/oestrogeen, dan lijkt me dat dat eerder opgelost zou moeten worden met hormoontherapie (in mijn visie bij voorkeur met fyto-oestrogenen uit bijv. Zilverkaars), dan met genetische manipulatie- maar van dat laatste ben ik sowieso geen voorstander dus dat is misschien niet objectief.

Laurentius

Laurentius

• >25 berichten
  • 93 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 10:49

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat kaalheid veroorzaakt wordt door grotere hersenen en grotere hersencapaciteit. De hersenen hebben een dusdanige hoeveelheid ruimte nodig dat zij de haarzakjes als het ware naar buiten drukken, waardoor haargroei niet meer nodig is. Dit is dan direct een verklaring dat geniale mensen altijd mannen zijn. :roll:
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 12:10

oh, dus DAT is het... dus ik ben niet blond, maar ik heb gewoon een kleinere herseninhoud... gelukkig.

Ik neem aan dat je wel even een linkje wilt plaatsen naar het betreffende onderzoek?

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 13:41

Kijk naar de vader van je moeder, is die kaal dan pech dan wordt jij het ook. Heeft die een volle bos haar dan heb je veel minder kans om kaal te worden. Het wordt overgeerft van je moeders kant. (De oorzaken van kaalheid liggen natuurlijk wel ergens anders, het is wel genetisch maar daar zal wel een evolutie en sexuele voorkeuren etc aan vooraf zijn gegaan) :roll:

Dit klopt niet. De vader van mijn moeder had een hele bos met haar en toch begon ik op mijn 16e al kaal te worden.

Het enige wat je tegenwoordig aan kaalheid kunt doen is nieuw haar implanteren.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.
Ward Ruyslinck

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 15:54

Er staat toch ook : 'minder kans om kaal te worden'? Niet 'helemaal geen kans'...

Maar dat jij op je 16e al kaal werd, kan ook een andere oorzaak hebben nietwaar? Extreme stress misschien, hoge testosteronproductie dus wellicht(vertel eens, was je een agressief jongetje ;-) ?), of gewoon domme pech> een deficientie in je follikels...

het hoeft dus niet per se genetisch te zijn. Dat je zo stellig zegt dat kaalheid alleen te verhelpen is met haarimplantatie, is dat omdat je daar onderzoek naar hebt gedaan of hebben ze dat in jouw geval tegen jou gezegd? Just curious...

Laurentius

Laurentius

• >25 berichten
  • 93 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 15:49

oh, dus DAT is het... dus ik ben niet blond, maar ik heb gewoon een kleinere herseninhoud... gelukkig.

Ik neem aan dat je wel even een linkje wilt plaatsen naar het betreffende onderzoek?

Ik ben de link net kwijtgeraakt.... Kaalheid heeft me in de periode dat ik kaal werd ( ook rond mijn 16e ) erg bezig gehouden. Ik kan me dan ook voorstellen dat het vrij frustrerend is voor een jongen van 19. De enige remedie tegen kaal worden is castratie voordat de puberteit begint. Slechts weinig jongens/mannen kiezen trouwens voor deze optie.
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2006 - 16:59

Ik kan me ook vaag iets herinneren over de invloed van testosteron.

@Marco,
als het zo makkelijk zou zijn om een remedie tegen kaalheid te ontwikkelen dan hadden ze dat allang gedaan. Ik hoef niemand uit te leggen dat de uitvinder van zo'n middel miljardair wordt als hij er pattent op aanvraagt. Wie wilt er nu geen miljardair worden? Ik herinner me zelfs uit de Suske-en-Wiskes nog hoe'n groot topic dit is. Die zijn al behoorlijk oud en daar was Lambik al in verschillende verhalen aan het zoeken naar een middel tegen zijn kaalheid.
Ik wil maar illustreren dat iedereen weet hoeveel ergernis (voortijdige) kaalheid oplevert bij een deel van de mannen die daaraan 'lijdt'.

Ik maak even een kleine uitstap naar het stressonderzoek (interessant boek over gelezen), lijden is bijna altijd subjectief en zelden objectief. Het gaat er niet zo zeer om hoe erg het is wat er gebeurd maar het gaat veel meer om hoe jij het ervaart en ermee omgaat. Het is belangrijk ofdat jij het gevoel hebt dat het jouw controle vermindert of niet, maw ofdat jij zelf nog volledig jouw eigen leven in de hand hebt.
Zo is het ook bij kaalheid. Als jij het je leven laat dicteren dan lijd je er onder en misschien zelfs wel heel erg. Als je zoiets hebt van 'jammer dat het zo is maar ik kan er toch niets aan doen, ik laat me hier niet klein door krijgen en ga gewoon door zoals ik bezig ben' dan lijd je er niet onder en zullen er ook geen negatieve consequenties uit voortvloeien. Kwestie van keuze hoe je ermee omgaat.
Het spreekt voor zich dat hoe meer waarde je hecht aan jouw uiterlijk des te meer je er onder kan lijden wanneer je op ťťn vlak eens wat pech hebt met jouw uiterlijk. Ik zeg niet dat je er niet goed moet willen uitzien, daar is niets mis mee. Je doet er echter wel altijd verstandig aan om te beseffen dat het maar een klein deel is van wie jij bent.
De enige huidige remedie tegen kaalheid is dus om het te aanvaarden en je er niets van aan te trekken. Iedereen kan dat, het is een kwestie van de juiste keuze maken. Als je in staat bent om er zelf de spot mee te drijven zonder dat je zelfmedelijden voelt (lichte pleonasme wellicht) dan weet je dat je het voldoende kan relativeren.

Hopelijk heb ik nu geen d/t-fouten gemaakt :roll:
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

AIL

AIL

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2006 - 07:23

Stress veroorzaakt kaalheid?

Ik begin de laatste tijd ook wat last te krijgen van kaalheid (ben 21). Ik vind het nog niet zo erg, omdat het alleen wat inhammetjes zijn en wat dunner wordend haar.

Vraag me wel af hoe het komt. Ik heb zelf het idee dat het vaak erger wordt op dagen dag ik veel wandel of fiets. Ik heb zelf geen idee of dat wel klopt en als het klopt hoe dat dan komt (extra testosteron?). In een periode dat ik anderhalf ŗ twee uur wandelde per dag ging het opeens redelijk snel, toen ik ermee stopte stagneerde het ietwat. Ik vond het wel raar. Ik dacht dat het juist goed was als ik wandelde omdat er dan een betere doorbloeding was, en lekkere buitenlucht.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2006 - 06:10

Misschien waaien die haren van jou die al los zitten er gewoon vanaf tijdens het wandelen en fietsen. Ik weet het ook niet hoor, ik gok maar wat.

AIL

AIL

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2006 - 13:17

het gebeurde ook als ik een muts op had

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2006 - 14:58

Vandaag ben ik dus 19 geworden, de aftakeling zet in zullen we maar zeggen. ;-) Dank jullie voor de goedbedoelde reacties, ik wil alleen wel benadrukken dat ik nog totaal niet kaal ben, en daar ook nog helemaal niks van zie. Ik formuleerde alleen mijn angst.

AIL's probleem brengt mij op de volgende vraag. Waarom laten haren Łberhaupt los na een tijdje? Ze zitten daar toch prima?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures