Springen naar inhoud

[Elektriciteit]Welke spanning levert de alternator in auto


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jochen

    jochen


  • 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2006 - 22:46

Kan iemand me zeggen welke spanning de alternator levert in een auto?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juni 2006 - 23:54

Elektrische spanning.

#3

Duhh

    Duhh


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 08:11

dat is verschillend .... de huidige laadtoestand van de accu is bepalend ....
www.duhh.nl

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juni 2006 - 08:42

wat heeft die huidige laadtoestand van de accu ermee te maken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

GJ_

    GJ_


  • >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 09:12

Alles. toch?
Dat hangt een beetje van het soort dynamo af.

#6

Duhh

    Duhh


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 10:45

het aantal toeren ....... en het de huidige laadtoestand van de accu plus het huidige verbuik tijdens rijden bepalen hoeveel energie er in de rotor gestopt wordt en daarmee word de hoeveelheid energie die eruit komt geregeld ...... dus is er veel energie nodig dan word er meer ingestopt of als de motor langzamer draait wordt er meer ingestotp ... dit alles ook vice versa ....
een sterk magnetisch veld van de rotor wekt een grotere stroom op ... meer toeren ook ... aan de hand van de vraag word word er dus geregeld wat er uit komt ......

Edit mod Mrtn: rechtsboven je post zit een knop "wijzig". Als je wat vergeten bent: gelieve die knop te gebruiken in plaats van een tweede post.

#7

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 juni 2006 - 12:14

Ik meen dat een bobine-als je die bedoelt- een spanning oplevert tussen de 10000Volt en 20000Volt om een goede bougie-vonk te krijgen!

#8

jochen

    jochen


  • 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 12:25

Ik bedoel een wisselspanning of gelijkspanning

#9

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 juni 2006 - 12:30

Een dynamo heeft een spanningswisselaar die afhankelijk van het huidige type voor een motorvoertuig 12-14 Volt gelijkspanning oplevert.
Er wordt momenteel gewerkt aan een opvoeren naar ca.40 Volt voor beter gebruik electr.app.aan boord!
Wat de functie van gelijkspanning in een auto betreft,moet ik je naar de natuurk.uitleg van echte techneuten verwijzen!

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juni 2006 - 12:54

Die alternator levert toch een bepaalde vaste spanning (binnen de grenzen van de spanningsregelaar dan toch)? Hoe groot dan de geleverde stroom is hangt wél af van de laadtoestand van de accu, want die werkt in het circuit mee of tegen. (gebruikt stroom om op te laden, of levert mee als hij vol is, plus alle toestanden ertussenin)???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#11

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 13:53

Die alternator levert toch een bepaalde vaste spanning (binnen de grenzen van de spanningsregelaar dan toch)? Hoe groot dan de geleverde stroom is hangt wél af van de laadtoestand van de accu, want die werkt in het circuit mee of tegen. (gebruikt stroom om op te laden, of levert mee als hij vol is, plus alle toestanden ertussenin)???


inderdaad, spanning is ongeveer constant (steeds tussen 13 en 14.4 volt)
Stroom hangt af van gevraagd, op ralenti zo'n 3A

en zoals reeds vermeld, het is inderdaad gelijkspanning (of DC)

#12

Dirk B

    Dirk B


  • >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 00:10

@ Jochen:

De laatste tijd ( ca. 20 -30 jaar) worden in auto's vrijwel alleen nog wisselstroom dynamo's of alternators toegepast.
Dit wil echter niet zeggen dat de dynamo ook wisselstroom afleverd, nee binnenin de de dynamo zitten veelal 6 zware gelijkricht diodes die van de wisselspanning een gelijkspanning maken.
De afgeregelde spanning die een dynamo afgeeft wordt bepaald door de spanningsregelaar, vroeger vaak nog een aparte component, heden ten dage zit ook die component in de dynamo zelf.
De afgeregelde spanning van een dynamo hoort ongeveer 13,8 volt te zijn, boven 14 volt kan een accu gaan "gassen" en ontwikkelt hij het uiterst gevaarlijke waterstofgas.
Vooral in gesloten ruimtes zoals op boten kan dit een zeer gevaarlijk situatie opleveren, bij auto's is dit minder het geval.
Auto bezitters die vaak hun accuwater moeten bijvullen hebben vaak een probleem met hun spanningsregelaar.

#13

Dirk B

    Dirk B


  • >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 00:12

@ Jochen:

De laatste tijd ( ca. 20 -30 jaar) worden in auto's vrijwel alleen nog wisselstroom dynamo's of alternators toegepast.
Dit wil echter niet zeggen dat de dynamo ook wisselstroom afleverd, nee binnenin de de dynamo zitten veelal 6 zware gelijkricht diodes die van de wisselspanning een gelijkspanning maken.
De afgeregelde spanning die een dynamo afgeeft wordt bepaald door de spanningsregelaar, vroeger vaak nog een aparte component, heden ten dage zit ook die component in de dynamo zelf.
De afgeregelde spanning van een dynamo hoort ongeveer 13,8 volt te zijn, boven 14 volt kan een accu gaan "gassen" en ontwikkelt hij het uiterst gevaarlijke waterstofgas.
Vooral in gesloten ruimtes zoals op boten kan dit een zeer gevaarlijk situatie opleveren, bij auto's is dit minder het geval.
Auto bezitters die vaak hun accuwater moeten bijvullen hebben vaak een probleem met hun spanningsregelaar.

#14

Dirk B

    Dirk B


  • >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 00:25

Sorry op het verkeerde knopje gedrukt, wat ik nog zeggen wou, de geleverde stroomsterkte van de huidig moderne dynamo's is vaak 50 Ampere en meer.
Dit moet ook wel want in bij winterse omstandigheden met achterruitverwarming, dim en grootlicht ingeschakeld, mistlamp aan, kachel ventilator op het hoogste toerental, aanhangwagen aangekoppeld met eveneens verlichting en mistlamp ingeschakeld.
Want ook de accu die bij het starten onder diezelfde koude omstandigheden een flinke deuk heeft opgelopen moet weer gevuld worden.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures