Springen naar inhoud

[Wiskunde] 2 vragen ivm vergelijkingen

• Log in om te kunnen reageren

dkenis

dkenis

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2006 - 23:16

Dus, ik zit hier met 2 opgaves die ik op geen enkele manier krijg opgelost.

a) Bij de eerste opgave moet je de parameter k bepalen zodat het middelpunt van de cirkel c op de rechte a ligt.

Vergelijking c:LaTeX

Vergelijking a:LaTeX

b) Tenslotte bij de tweede vraag moet je simpelweg de ontbrekende noemers aan vullen.

LaTeX

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2006 - 08:38

a) Je kan de vergelijking in de standaardvorm van een cirkel brengen door kwadraten te vormen:

LaTeX

Je ziet nu dat het middelpunt ligt op (1,-k). Je kan dit nu in de vergelijking van de rechte steken zodat je k kan bepalen.

b) Als je het rechterlid ook op ťťn breuk zou willen krijgen en je wilt de teller ook van de derde graad (zie linkerlid), dan moet je bij die 7 een noemer van de eerste graad voorstellen: bijvoorbeeld ax+b. Vermits je links hetzelfde wilt, neem je daar ook die noemer:

LaTeX

Je kan nu het linkerlid op ťťn breuk brengen en groeperen per macht van x:

LaTeX

De noemers zijn al gelijk, de tellers kunnen enkel gelijk zijn voor elke x als de coŽfficiŽnten van alle machten in x gelijk zijn. Vergelijken van de termen in x≥ levert al dat a = 1 moet zijn. Hieruit volgt dat als we de termen in x≤ vergelijken, met a = 1, dat b gelijk moet zijn aan -1. Ter controle vind je dan inderdaad dat ook de lineaire en constante term in orde zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

dkenis

dkenis

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 10:40

Enorm bedankt! Oplossingen zijn mooi gevonden.
Mijn excuses nog dat ik mijn topic perongeluk 2x gepost heb. Ik geloof dat ik de bevestigingspagina perongeluk 2x geladen had ofzo.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2006 - 10:48

Geen probleem, zo'n dingen gebeuren per ongeluk :roll:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures