genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

Ik ben vollop biotechniek aan het studeren (binnenkort examen), maar ik vroeg me af: als je seksuele gemeenschap hebt zonder condoom, zouden er dan genen van spermacellen uitgewisseld worden met genen van de baarmoederwandcellen? En indien wel, wat zou dit tot gevolgen kunnen hebben? Nog een reden om met een condoom te vrijen?

Berichten: 199

Re: genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

Hoi phi,

Ik moet bekennen dat ik niet geschoold ben in het onderwerp, maar waarom vermoed je dat? Het lijkt mij niet bepaald logisch namelijk; spermacellen worden toch niet opgenomen door de baarmoederwand? Waar zou dan de interactie/genuitwisseling plaats moeten vinden?

Berichten: 4

Re: genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

Spermacellen gaan dood, worden ontbonden, er kan toch interactie zijn tussen de baarmoederwand (vertoont soms toch ook scheurtjes, ...) en de genen van de spermacel.

Ik weet 't ook niet hoor, twas gewoon n gedacht in mijn hoofd :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

Hoe zou een gen uit de nucleus van een epitheelcel (baarmoederwand) komen, om vervolgens te wisselen met een stuk DNA uit de spermacel?

In principe verlaat je DNA toch alleen de nucleus tijdens mitose?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

ja, zou best kunnen dat het niet gebeurd. (Daarom vind ik gentechnologie ook zo interessant, omdat er altijd vragen bij te pas komen)

maar het leek me gewoon logisch dat, als het wel kan tussen bacteriën onderling, virussen onderling, niet-verwante planten... wrm dan niet bij de mens??

nuja, kzal me er blijkbaar moeten bij neerleggen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

Ah, nou.. bacterien hebben geen nucleus. Het DNA ligt dus niet achter een (kern)membraan. Dat vergemakkelijkt het uitwisselen van plasmides..

Een virus is geen cel, dus die sluiten we voor het gemak even uit.

Niet verwante planten? Heb je daar een bron van? Ben nieuwsgierig hoe dat werkt :roll: (zeker omdat planten een nucleus hebben, een celwand én een celmembraan. Lijkt me niet gemakkelijk.. (zonder plasmodesmata, neem ik aan)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 206

Re: genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

bella boares schreef:Hoi phi,

Ik moet bekennen dat ik niet geschoold ben in het onderwerp, maar waarom vermoed je dat? Het lijkt mij niet bepaald logisch namelijk; spermacellen worden toch niet opgenomen door de baarmoederwand? Waar zou dan de interactie/genuitwisseling plaats moeten vinden?
Spermacellen worden wel opgenomen door de baarmoederwand. Dat is al lang bekend. Volgens Julius Streicher werd daardoor een arische vrouw 'fysiek bedorven' als zij geslachtsgemeenschap had met een jood.

Overigens vond zelfs Hitler deze 'impregnatietheorie' volslagen onzin.
Wat niet kan bestaat niet.

Berichten: 199

Re: genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

en heb je daar een bewijsje van? Staat het ergens?

Berichten: 187

Re: genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

een spermacel heeft 23 chromosomen, een baarmoederwand cel heeft er 46

23+46 =69.

hoe wou je dit dan verklaren??? ik heb in ieder geval nog nooit een mens gezien met 69 chromosomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

Aangezien een diploïde humane cel geen vitelliene membraan heeft zal er geen bevruchting van een epitheelcel op kunnen treden. Na de bevruchting van een eicel zal het vitelliene membraan verandering in het bevruchtingsmembraan. Dit voorkomt polyspermie
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: genoverdracht bij seksuele gemeenschap?

Michael Tuk schreef:
bella boares schreef:Hoi phi,

Ik moet bekennen dat ik niet geschoold ben in het onderwerp, maar waarom vermoed je dat? Het lijkt mij niet bepaald logisch namelijk; spermacellen worden toch niet opgenomen door de baarmoederwand? Waar zou dan de interactie/genuitwisseling plaats moeten vinden?
Spermacellen worden wel opgenomen door de baarmoederwand. Dat is al lang bekend. Volgens Julius Streicher werd daardoor een arische vrouw 'fysiek bedorven' als zij geslachtsgemeenschap had met een jood.

Overigens vond zelfs Hitler deze 'impregnatietheorie' volslagen onzin.
misschien, wie weet, maar als we vlees eten, en dat zijn ook cellen met DNA, wordt dat ook opgenomen door ons lichaam, maar in afgebroken vorm, we krijgen opeens echt geen koeienDNA in onze cellen als we biefstuk eten, en ik neem aan dat als het al het geval is dat de baarmoederwand cellen op zou nemen, het t gewoon afbreekt tott aminozuren en dat opneemt en dus geen sprake is van DNA opname, en al helemaal niet in de cel(kernen) zelf

Reageer