[optica] laser interferometer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

[optica] laser interferometer

Kan iemand mij in enkele eenvoudige woorden uitleggen wat een laser interferometer is. Ik vind het niet concreet op wikipedia en google.

Ik weet wel al dat men er onmiddellijk intensiteitsmaxima van interferentie kan op waarnemen.

Dank je.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [optica] laser interferometer

Een laser interferometer is volgens mij gewoon een interferometer met laserlicht. Hierbij werd dacht ik onderscheid gemaakt tussen een fase en amplitude interferometer. De Michelson interferometer wordt heel veel gebruikt. Een bundel wordt via een half doorlaat spiegel gesplitst en die twee bundels worden via spiegels later weer bij elkaar gebracht, doordat je de afstand van de bundels onderling heel nauwkeurig kan laten varieren, kan je instaat zijn om de golven te laten interfereren.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik snap ook niet exact je vraag.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [optica] laser interferometer

inderdaad, een laserinterferometer is precies dezelfde als een gewone interferometer. Alleen gebruik je nu een laser, ipv een willekeurige andere lichtbron.

Michelson en Mach-Zehnder interferometers worden veel gebruikt, zowel bij lasers als bij andere lichtbronnen.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Reageer