Springen naar inhoud

[Fysica] Golfbeweging vraagstuk

• Log in om te kunnen reageren

Rip7

Rip7

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 12:55

Ik zit al een tijdje op een simple vraag te sukkelen en ik vraag me nu echt wel af hoe ik ze kan oplossen:

Vanuit A loopt langs een touw AB een golfbeweging met voortplantingssnelheid 3.20 m/s, amplitude 3 cm en freq 4 Hz. Op AB liggen twee punten P en Q 30 cm van elkaar (P het dichtsts bij A).

Bepaal het faseverschil tussen P en Q (opl. 135░)
Hoe groot is de fase van Q als P zijn max uitwijking bereikt (yp = 3 cm)? (opl. -45░)
Bepaal y, v en a voor Q op dit ogenblik (opl. -2.12 cm; 53cm; 13m/s▓)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2006 - 17:01

Geen idee hoe dit te bepalen...

Hoe groot is de fase van Q als P zijn max uitwijking bereikt (yp = 3 cm)? (opl. -45░)

Als P zijn maximale uitwijking bereikt heeft deze een hoek van 90░ op zijn fasordiagram, vermits er een faseverschil is van 135░ tussen P en Q krijg je dus 90░-135░ = -45░

Bepaal y, v en a voor Q op dit ogenblik (opl. -2.12 cm; 53cm; 13m/s▓)

Bepalen vanuit LaTeX en dan een keer afleiden voor v en dan nog een keer afleiden voor a, je beginfasehoek zal in dit geval dus -45░ graden zijn of LaTeX en LaTeX

-=zweistein=-

-=zweistein=-

• >100 berichten
  • 237 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 19:31

Eerst golflengte berekenen:

LaTeX

EÚn golflengte komt overeen met 360░ faseverschil zoals 0,03 (afstand tussen P en Q) op x:

LaTeX
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Rip7

Rip7

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 19:46

Eerst golflengte berekenen:

LaTeX

EÚn golflengte komt overeen met 360░ faseverschil zoals 0,03 (afstand tussen P en Q) op x:

LaTeX

0,03 zal 0,3 moeten zijn en dan klopt het idd. Bedankt voor jullie snelle response :roll:. Ik had het faseverschil ondertussen al grafisch opgelost met de bewegingsvergelijking LaTeX en de tijd als constante te genomen, dat lukt ook zo te zien.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2006 - 22:26

Ow ik zie trouwens dat ik daar een grandiose fout gezet heb, die LaTeX moet natuurlijk LaTeX , geen idee hoe ik plots bij een harmonische trilling kom...

Rip7

Rip7

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 10:54

Kan je dat toch eens tonen hoe je dat dan verder zou uitrekenen die laatste vraag?

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 13:45

De plaats blijft constant dus je moet afleiden naar de tijd.
LaTeX
A is gegeven, uit de voorplantingssnelheid kan je de golflengte halen en uit de frequentie de pulsatie.
Dan kan beginnen invullen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2006 - 14:10

En LaTeX

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures