[Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Moderator: physicalattraction

Berichten: 169

[Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Hey,

sorry als dit onderwerp al eens eerder aan bod kwam, maar wat is nu juist het gevaarlijkst? Gelijkstroom of wisselstroom? :roll: want ik heb al enkele tegenstrijdige dingen gevonden op internet dus ik weet het niet meer :P

Ik dacht eerst gelijkstroom, want daar kun je volgens mij gemakkelijker aan blijven 'hangen', maar toen dacht ik weer wisselstroom, omdat die frequentie je misschien hartritmestoornissen kan bezorgen en dergelijke meer... ?

Melissa

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Ze zijn beide gevaarlijk, maar elk op een verschillende manier.

Wisselstroom is gevaarlijk omdat de frequentie ongeveer gelijk is aan de zenuwprikkel die je hartspier laat samentrekken.

Gelijkstroom veroorzaakt electrolyse van het vocht in je lichaam; door de gasvorming kunnen je cellen barsten.

Beide kunnen, als de stroom groot genoeg is, verbranding veroorzaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Ik neem aan dat het electrolyse probleem langer duurt, dus dan zou wisselstroom gevaarlijker zijn, of is dat niet zo Klazon?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Een en ander lijkt me sterk afhankelijk van het voltage en het gedissipeerde vermogen. Welke set parameters voor gelijkstroom stellen we equivalent aan welke set parameters voor wisselstroom? Zonder een idee over spanning en stroomsterkte valt er geen conclusie te trekken denk ik: dan verzand je in uitspraken van het kaliber "Een steen is gevaarlijker dan een stuk hout".

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Het hangt helemaal van de situatie af en van de grootte van de spanning, resp. stroom.

Het is inderdaad zo dat hartritmestoringen door wisselstroom zeer acuut zijn. Maar ik heb ook van een geval gehoord waarbij iemand door celvochtelektrolyse binnen enkele seconden dood was. Het tragische van die situatie was dat de betreffende persoon wilde aantonen dat de 12V van een auto-accu ongevaarlijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

dat is vrij dramatisch.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Maar ik heb ook van een geval gehoord waarbij iemand door celvochtelektrolyse binnen enkele seconden dood was. Het tragische van die situatie was dat de betreffende persoon wilde aantonen dat de 12V van een auto-accu ongevaarlijk is.
Daar wil ik graag meer van weten, want hoe jaag je met 12 volt voldoende milliamperes door je lichaam om daar zó acute problemen van te krijgen? Er zijn zoveel laagspanningsbronnen in omloop, daar zouden we dan toch veel vaker van moeten horen?? :roll:

Zeker weten dat dit geen klus is voor Mythbusters?? :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

12V is ook niet gevaarlijk als je het met je vingers aanraakt. Maar de persoon in kwestie had bewust een groot contactoppervlak gecreëerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Zoiets bedenk je niet in je wildste dromen..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Voor zover ik weet wordt een wisselspanning van 42 Volt onder droge omstandigheden als veilig bestempeld, voor gelijkspanning is dit dan 110 Volt.

Hieruit moet je dan volgens mij concluderen dat wisselspanning gevaarlijker is dan gelijkspanning.

Verder schijnt ook je persoonlijke conditie er nog iets mee te maken hebben.

Let wel onder droge omstandigheden, en natuurlijk geen extra pogingen om het contactvlak te vergroten.

Installateurs gebruiken voor looplampen bij werkzaamheden in vochtige en natte kruipruimten scheidings trafo's die een spanning van 24 V AC afgeven.

Met name in deze situaties kun je te maken krijgen met een vergroot contactvlak doordat je in een plas water kunt liggen of je kleren doordrenkt zijn.

Berichten: 39

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

..

Bij hogere frequenties wordt wisselspanning minder gevaarlijk door het skin effect, de stroom loopt vooral over je armen / benen in plaats van er doorheen. Dit is een tintelende sensatie. Laagfrequent wisselspanning is in die zin veiliger dat de spieren van de hand die een onder spanning staand object vast houdt minder snel verkrampen (de stroomrichting draait elke 10ms) waardoor de kans dat je nog los laat groter is.

Qua sensatie is gelijkspanning veel pijnlijker dan wisselspanning met dezelfde effectieve waarde - althans dat is wat ik ervaar.

Het is aan te raden altijd 1 hand op de rug / in zak te houden bij het werken aan onder spanning staande installaties / circuits. De kans dat de stroom door je hart loopt is zo veel kleiner.

..

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

sdk schreef:..

Het is aan te raden altijd 1 hand op de rug / in zak te houden bij het werken aan onder spanning staande installaties / circuits. De kans dat de stroom door je hart loopt is zo veel kleiner.

..
Het is aan te raden de spanning af te schakelen vóórdat je ook maar iets met electricteit gaat doen!! Zeker als het om netspanningen gaat!!

Ook met een hand kan er stroom door je hart gaan lopen.

En eerlijk gezegd is bij voldoende vermogen, het al of niet door het hart lopen van de stroom het minste van je zorgen.......... :roll:
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 138

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Wat Franske schrijft is waarheid als een koe denk ik, echter er zijn situaties waarbij dit niet altijd mogelijk is.

Isolerende handschoenen zijn dan een veilig alternatief plus je gedachten erbij houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

Dirk B schreef:Wat Franske schrijft is waarheid als een koe denk ik, echter er zijn situaties waarbij dit niet altijd mogelijk is.

Isolerende handschoenen zijn dan een veilig alternatief plus je gedachten erbij houden.


Of gebruik een scheidingstrafo :roll:
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektriciteit] Gelijkstroom-wisselstroom

sdk schreef:..

Bij hogere frequenties wordt wisselspanning minder gevaarlijk door het skin effect, de stroom loopt vooral over je armen / benen in plaats van er doorheen. Dit is een tintelende sensatie. Laagfrequent wisselspanning is in die zin veiliger dat de spieren van de hand die een onder spanning staand object vast houdt minder snel verkrampen (de stroomrichting draait elke 10ms) waardoor de kans dat je nog los laat groter is.
Het verhaal is voor wat betreft het skin effect alleen waar bij goede geleiders. De skin diepte van koper, aluminum en goud kan je zo uitrekenen, als je dat doet met fysiologische waarden van het menselijk lichaam, dan ontstaat er een totaal ander beeld. Als hoge frequenties minder schadelijk voor het menselijk lichaam zijn, dan kan dat niet verklaard worden adhv het skin effect.

Reageer