[optica] Diffractie?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 599

[optica] Diffractie?

Ik heb een onscherpe foto gemaakt van een klein gaatje in papier. Kan ik aan de ringen aflezen hoe groot het gaatje is? De foto is bij zonlicht genomen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [optica] Diffractie?

Dat kan als je de grote van de ringen kent, en de afstand van papier tot camera, maar met al die optica in je camera denk ik dat die info verloren is gegaan, je weet niet hoeveel de afbeelding is vergroot.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [optica] Diffractie?

Dat kan als je de grote van de ringen kent, en de afstand van papier tot camera, maar met al die optica in je camera denk ik dat die info verloren is gegaan, je weet niet hoeveel de afbeelding is vergroot.


Idee voor de volgende keer: maak een gaatje in millimeter papier, dan heb je een referentiekader, waarvan je weet hoe groot de bepaalde afstanden (tussen de lijntjes) zijn.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 33

Re: [optica] Diffractie?

Hoe kan hier diffractie ontstaan? Er is toch geen sprake van gepolariseerd monochroom licht?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [optica] Diffractie?

Weet ik ook niet.

Maar hier nog een foto van diffractie tussen twee vingers. De verticale strepen op de achtergrond zijn van een gordijn. Maar als je goed kijkt zijn er ook horizontale strepen, diffractie. Het donkerdere gedeelte is daar ook een gevolg van.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [optica] Diffractie?

Hoe kan hier diffractie ontstaan? Er is toch geen sprake van gepolariseerd monochroom licht?
da's ook nergens voor nodig.

Je kunt ook uit de meest ongedefinieerde bron diffractie krijgen. Als je bijvoorbeeld een michelson interferometer gebruikt en hier de armen precies gelijk hebt krijg je alsnog interferentie.

Je kunt het trouwens ook makkelijker zien: kijk 's avonds eens door een gaas (bijvoorbeeld zo'n wit gaas-achtig gordijn wat je vaak bij oudere mensen voor de ramen ziet) naar buiten, naar een straatlantaarn. Je zult zien dat er een soort van kruis omheen komt. Da's door diffractie :roll:
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 59

Re: [optica] Diffractie?

je kunt bij zowat alles diffractie krijgen, als de grootte van de 'hindernis' maar niet te veel verschilt van de golflengte van het licht meen ik mij te herinneren. Zo kan je door met een laser op een haartje te schijnen een diffractiepatroon krijgen waaruit je de dikte van dat haartje kunt afleiden.
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [optica] Diffractie?

Met veel moeite weer een zo duidelijke mogelijke foto gemaakt. En nu wel de afmetingen bepaald. Afstand van het papier tot de eerste lens in de digitale fotocamera is 94 mm. De diameters van maxima en minima zijn als volgt...

Maxima:

0 mm

1,591 mm

2,644 mm

3,533 mm

Minima:

0,636 mm

2,139 mm

3,061 mm

De foto is weer bij daglicht gemaakt.

Hoe groot is het gaatje?

Foto

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [optica] Diffractie?

Hier een goede site waarmee je het kunt berekenen. http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...cirapp2.html#c2

Let wel op, je weet niet wat de lens van de camera met het beeld heeft gedaan. Je kunt dus alleen maar gokken naar de afstand van gat naar beeld.

Beter om zonder lens te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [optica] Diffractie?

DePurpereWolf schreef:Hier een goede site waarmee je het kunt berekenen. http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...cirapp2.html#c2

Let wel op, je weet niet wat de lens van de camera met het beeld heeft gedaan. Je kunt dus alleen maar gokken naar de afstand van gat naar beeld.  

Beter om zonder lens te doen.


je weet wel degelijk wat je camera met het beeld doet, aangezien er een maatverdeling aangebracht is (als tenminste mijn advies opgevolgd is :roll: )

je wéét hoe groot de blokjes/lijntjes/whatever zouden moeten zijn die je ziet, dus weet je ook hoe groot de rest zou moeten zijn.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [optica] Diffractie?

Hier een goede site waarmee je het kunt berekenen.http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... p2.html#c2
Ik geloof dat ik met een ander diffractiepatroon te maken heb, aangezien er drie duidelijke maxima op mijn foto te zien zijn die allemaal even duidelijk zijn, en verder geen. Op de site die je mij geeft gaat het om dit patroon waarbij maar 2 maxima goed te zien zijn, waarvan de buitense minder helder is. Of kan dit komen omdat het geen monochromatisch licht is?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [optica] Diffractie?

Dat is inderdaad waar, als je geen monochromatisch licht hebt krijg je inderdaad een ander diffractie patroon. Mischien een idee om een filter te gebruiken, iets dat alleen rood doorlaat. Anders moet je het gemiddelde nemen van het hele specrum van de zon, wat lastig is.

Als je een optische muis hebt, zou je ook dat kunnen gebruiken, of een laserpointer natuurlijk.

Reageer