Springen naar inhoud

Vlammen aanstekers

• Log in om te kunnen reageren

J89

J89

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2006 - 20:56

Ik heb twee gewone gasaanstekers (niet navulbaar). Een aansteker heb ik zo gemaakt dat er nu een vlam uitkomt van ongeveer 14 cm. De andere aansteker geeft een normale vlam, ongeveer 3 à 4 cm hoog.
Als ik deze twee vlammen bij elkaar breng, ontstaat er één vlam die groter en breder is, maar er komt nu opeens rook vanaf. Niet zoveel rook, maar toch wel goed zichtbaar bij een lamp. Hoe komt dat?

Overigens, als ik die aangepaste aansteker aandoe, komt er de eerste seconde ook even een stuk grotere vlam uit waar een beetje rook uit komt, maar dit houdt meteen daarna op.

Groeten, J89

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dirk B

Dirk B

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2006 - 23:49

Je eerste item kan ik voorlopig nog niet verklaren.
Maar het ontstaan van rook en wlm heeft vrijwel altijd te maken met onvolledige verbranding.

Bij het tweede kan ik me voorstellen dat er na het starten van je aansteker een luchtstroom lees: zuurstofstroom op gang moet komen, gedreven door thermische krachtwerkingen.

J89

J89

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 14:47

Inderdaad, rook duidt op onvolledige verbranding. Maar waarom dit gebeurt als je de vlammen van twee aanstekers bij elkaar houdt, dat begrijp ik niet.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2006 - 16:00

Misschien dat de grote vlam meer zuurstof vraagt dan de directe omgeving kan leveren? (let wel, bij de basis van de vlam wordt dat aangezogen) Ik kan me indenken dat er te weinig zuurstof bij de basis van de vlam kan komen, door het blikken omhulseltje. Als je die er nou eens afsloopt bij beide aanstekers, en dan nog eens test?
Appareo decet nihil munditia?

J89

J89

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2006 - 18:18

Dan moet ik dezelfde soort aanstekers opnieuw aanschaffen, want deze zijn kapot :roll:

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2006 - 18:31

Pas wel een beetje op, als er ineens teveel uit gaat komen in vloeibare vorm dan kan het gaan lekken ed. Is narigheid (eigen ervaring).

Ik denk dat Lala gelijk heeft en dat er te weinig zuurstof bij komt en dat een hoop koolstof vrij komt zonder 2 zuurstof atomen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

J89

J89

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2006 - 19:31

Inderdaad, toen ik de aanstekers een tijdje liet branden, sprongen het wieltje en het vuursteentje eruit. Ook was er een beetje plastic omheen gaan smelten. :roll:

Zwam

Zwam

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 18:58

Ik heb eens enkele tests gedaan tussen het blokken door...
een mens prutst met alles dan in z'n buurt ligt tijdens het leren...

Als ik een aansteker aansteek, is er eventjes een rookwolkje,
dat direct weggaat

Als ik de aansteker zonder huls aansteek, lijkt er mij een kleiner
rookwolkje te verschijnen. Ik veronderstel dat de huls de rook wat tegenhoudt?

Als ik de aansteker (met/zonder) huls aansteek, terwijl ik zacht langs de aansteker
naar boven blaas, om zo extra zuurstof toe te voegen, zie ik helemaal geen rook meer!

Mysterie opgelost denk ik?

J89

J89

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2006 - 10:06

Ik denk eerder dat de huls zuurstof tegenhoudt, maar voor de rest heb je volgens mij gelijk :roll:

Zwam

Zwam

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2006 - 10:11

Ik denk eerder dat de huls zuurstof tegenhoudt, maar voor de rest heb je volgens mij gelijk :roll:

Blijkbaar postte ik verkeerd....met huls was de rookwolk kleiner,
niet omgekeerd...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures