Springen naar inhoud

[wiskunde]kansberekening van een munt opgooien.

• Log in om te kunnen reageren

trudo

trudo

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 12:19

Ik ben bezig kansrekenen te leren voor mn examen morgen.
In de les vertelde de leerkracht over een Rus die in gevangenis een kansexperiment deed van 10000 keer een munt opgooien. Na 10000 keer werpen had hij 5039 keer munt gegooid. Nu vraag ik me af, wat is de kans dat hij PRECIES 5000 keer munt zou gegooid hebben?

Strangequark: Is huiswerk dus verplaatst.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2006 - 12:48

Is dat niet binompdf(10000,0.5,5000)=0.00798. Het is namelijk een erg kleine kans om het exact te gooien, je kan namelijk ook vrij makkelijk 5001 of 4999 keer munt gooien.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

gwi

gwi

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 13:08

Is er niet evenveel kans voor gelijk welk aantal keer dat munt wordt geworpen. Ik denk dat, tegen de intuitie in, er evenveel kans is dat je slechts 1 keer munt werpt, dan dat je het precies 5000 keer werpt, of 4999 keer of 5001. Met andere woorden een kans van 0,0001

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2006 - 13:29

Ja maar de volgorde maakt niet uit, dus dan heb je nog een hoop extra mogelijkheden. Je kan namelijk de eerste 5000x alleen maar munt en de rest kop gooien, maar het kan ook anders. Maar ik weet het niet zeker hoor, dus iemand moet het ff verifieren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

gwi

gwi

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 13:32

Ik dacht dat het neerkwam op ofwel 0 keer munt, ofwel 1 keer, ofwel 2 keer, ... ofwel 10000keer
Dus als je een mogelijkheid uit die reeks haalt, komt dat toch neer op een uit de 10000? Met andere woorden 0,0001?

edit: De 0 ook nog meerekenen zeker? Dus 1/10001 kans

edit2: Wat je zegt klopt wel, maar aangezien het gewoon neerkomt op "zoveel op de zoveel" zou je toch nog moeten vermenigvuldigen met de aantal mogelijkheden om tot 5000 te komen, dus dat komt op hetzelfde neer denk ik

verbeter maar indien nodig :roll:

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2006 - 13:36

Ja maar om 2 keer munt te halen kan op de volgende manieren.

mmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk
mkmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk
mkkmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk
mkkkmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk
enz.
mkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkm
kmmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk
kmkmkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kkk
enz. enz. enz. enz.
kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk enz. kmm

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 juni 2006 - 00:06

Het antwoord van StrangeQuark is volgens mij helemaal goed.
Het is de binomiale verdeling.
Je zou het vraagstuk ook anders kunnen formuleren :
Je moet een toets maken met 10000 meerkeuzevragen waarbij je bij elke vraag 2 keuzeantwoorden hebt. ( dus niet 4 , zoals meestal het geval is).
Wat is de kans dat je bij het willekeurig invullen van de vragen er 5000 goed hebt?
De berekening staat bij het antwoord van strangequark.

gwi

gwi

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2006 - 08:18

Inderdaad, mijn excuses :roll: Als ik er even over nadacht kan er inderdaad niet evenveel kans zijn om gelijk welk aantal keer munt te gooien. Wat een mens niet bijleert op een forum he

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2006 - 09:20

wat is de kans dat hij PRECIES 5000 keer munt zou gegooid hebben?

LaTeX
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

dr. E. Noether

dr. E. Noether

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2006 - 09:57

Mee eens. Trouwens, voor wie er bekend mee is: je kunt hier ook gebruik maken van de Centrale Limietstelling.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2006 - 10:14

Ja wat Rogier deed, wilde ik ook doen ter controle, want ik wist zeker dat dat goed was, maar daar deed mijn rekenmachine gorgel van, hoe doe je dat Rogier?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2006 - 10:18

Maple 8)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures