[Natuurkunde] Golven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 153

[Natuurkunde] Golven

Er zijn 2 geluidsbronnen (A en B) die golven uitzenden met frequentie van 880Hz en snelheid van 340m/s.

A(x=0,y=0)

B(x=0,y=2)

a) Waar is constructieve interferentie ?

b) Waar is destructieve interferentie ?

c) Wat is de drempelfrequentie opdat er geen of wel destructieve interferentie zou optreden ?

z = Acos(kx-wt)

w = 2.PI.880 = 5529

k = w/v = 5529/340 = 16,26

golflengte = 2.PI/k = 0.386m

z = Acos(16,26x-5529t)

Moet hiervoor geen faseverschil zijn ? En dat zie ik hier niet.

Ik heb geen idee hoe dit op te lossen. Wat hulp is altijd welkom.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Golven

Een faseverschil moet er niet zijn, als er geen faseverschil is, is de interferentie nog zo sterk.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [Natuurkunde] Golven

Hoe kan je dit dan berekenen ? Want ik neem aan dat de uitkomst ook een coördinaat moet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Golven

Ik heb geen idee, ik heb het namelijk nog nooit moeten berekenen :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Golven

Ik heb geen idee wat constructieve en destructieve interferentie is, misschien kan ja dat eens toelichten.

Edit:
Er ontstaan ook plaatsen met een lagere intensiteit, of zelfs volledige uitdoving, waar de golven elkaar vernietigen. De golven zijn dan in tegenfase en er ontstaat een knooppunt. Dit wordt destructieve interferentie genoemd.
Dat moet je op weg helpen. Ik zal proberen er straks eens naar kijken, nu moet ik naar MIJN examen fysica :wink:.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] Golven

Volgens mij wordt dit een heel wiskundig verhaal. Ten eerste moeten we weten of de twee bronnen in fase uitzenden. Laten we dat maar aannemen.

Constructieve interferentie krijg je daar waar twee golven elkaar versterken. Dat is dus op alle punten tussen de twee bronnen waar de golven in fase zijn. Dat is ten eerste op een rechte lijn midden tussen de twee bronnen, maar ook op andere zogenaamde antinodale lijnen:

http://sciencecity.oupchina.com.hk/npaw/st...inodal_line.htm

Afbeelding

Daar gebeurt dit:

http://physics.bu.edu/~duffy/py105/WaveInt...terference.html

Afbeelding

en op plekken waar golven juist in tegenfase elkaar ontmoeten doven ze elkaar volledig uit.:

Afbeelding

ik ga maar niet zitten knoeien aan de opstelling van een functie voor die antinodale lijnen. Daar zijn anderen vast beter in dan ik.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] Golven

Rov schreef:Ik heb geen idee wat constructieve en destructieve interferentie is, misschien kan ja dat eens toelichten.

Edit:
Er ontstaan ook plaatsen met een lagere intensiteit, of zelfs volledige uitdoving, waar de golven elkaar vernietigen. De golven zijn dan in tegenfase en er ontstaat een knooppunt. Dit wordt destructieve interferentie genoemd.
Dat moet je op weg helpen. Ik zal proberen er straks eens naar kijken, nu moet ik naar MIJN examen fysica :wink:.
Destructief: De plaats waar de raakpunten van de 2 golffronten zorgen voor een kleinere golf omdat ze mekaar verzwakken.

Constructief: De plaats waar de raakpunten van de 2 golffronten zorgen voor een grotere golf omdat ze mekaar versterken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Golven

\(y_1 + y_2 = 0\)
is dat dan voor destructieve interferentie en
\(|y_1 + y_2| = 2A\)
is dat voor de constructieve interferentie. Niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [Natuurkunde] Golven

Het toeval wil dat we net die vraag kregen op het examen. Ik kon de vraag niet en heb dus maar iets geschreven:

z1 = Acos(kx-wt)

z2 = Acos(kx-wt)

z = z1 + z2 = 2Acos(kx-wt)

Dus bij interferentie van 2 identieke golven verdubbelt enkel de amplitude, de rest blijft gelijk. Dan heb ik t gelijk aan 0 gesteld, geen idee waarom.

constructief <=> coskx = 1 <=> kx = n2PI <=> x = n2PI/k , k weet je en dan invullen voor n=1 (geen idee waarom) en dan kwam ik bij x iets uit van 0,39m.

destructief <=> coskx = 0 <=> x = (n+1/2)PI/k, hier kwam ik iets uit van 0,29m.

Hoeveel punten zou ik hiervoor nog krijgen ? :roll:

Andere vraag:

Plaat voert een harmonische trilling uit met amplitude 1.5m en frequentie 0.25Hz. Op de plaat ligt een blok, berekenen de minimale wrijvingscoëfficient tussen de blok en de plaat.

Hier kom ik iets in de buurt van 0,38. Kan iemand dit eens narekenen ? Het zou een hele opluchting voor mij zijn indien dit klopte.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Golven

\(y(x,t) = A\sin(\omega t -kx)\)
Je golfvergelijking is compleet fout!

Bij twee identieke bronnen, zoals in jouw voorbeeld.:
\(y_1 + y_2 = 2A\sin(\omega t - kx)\)
Er is dus constructieve interferentie als
\(\sin(\omega t - kx) = 1\)
Er is dus destructieve interferentie als
\(\sin(\omega t - kx) = 0\)
Zo, nu ga ik toch maar'ns leren voor mijn volgende examen!

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [Natuurkunde] Golven

Eh, mijn vergelijking is wel juist hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Golven

Het is
\(y = A\sin(\omega t - kx)\)
en niet
\(y = A \cos(kx - \omega t)\)
.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [Natuurkunde] Golven

Maakt dat iets uit dan ? Beiden zijn periodiek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] Golven

Plaat voert een harmonische trilling uit met amplitude 1.5m en frequentie 0.25Hz. Op de plaat ligt een blok, berekenen de minimale wrijvingscoëfficient tussen de blok en de plaat.
Wat moet ik mij hierbij voorstellen? een hele lange plaat die een sinusvormige golfbeweging maakt? En wat is dan de voortplantingssnelheid van de golf in die plaat? want die zul je dan ook moeten kennen om te zien wat de maximale helling is die kan ontstaan op de plaats waar dat blok ligt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Golven

Maakt dat iets uit dan ? Beiden zijn periodiek.
Natuurlijk maakt dat iets uit. Je kan alleen conclusies trekken als de vergelijking in de algemene vorm hebt. Als die zo nog niet staat, dan moet je hem daar in omvormen met wat goneometrische formuletjes.

Reageer