Springen naar inhoud

[wiskunde] Vectoren

• Log in om te kunnen reageren

Xtropez

Xtropez

• >100 berichten
  • 215 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 16:46

Het onderwerp vectoren snap ik niet echt. ok enkele voorbeelden:

1) teken de som van aangegeven vectoren: ( hier zijn zo een paar speciale bij die ik niet snap )
zie tekeningen

http://members.lycos...ammail/oef1.bmp

2) EFGH is een rechthoek. Vereenvoudig de volgende sommen.

a) EF + EH ( telkens met een streepje boven )
b) EF + GH ( "" )
c) EF + HG + FH ( "" )

:roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2006 - 16:49

Wat snap je niet aan Vectoren optellen? Moet je het tekenen of moet je het uitrekenen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik je tekeningetjes niet zo goed begrijp.

Tekenen doe je middels kop staart methode
Wiskundig moet je met hoeken ed aan de gang.

Ik neem aan dat je moet tekenen. Bij a, pak een van beide vectoren, en teken aan het einde van de vector (dus met de pijl richting mee) de andere vector.
Dus bij je eerste oefening. Teken je DE, en plak je aan E, F vast. Dan heb je de vorm van een hele kromme omgevalle V vorm. Je resultante vector is dan de lijn tie je trekt tussen D en G
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

gwi

gwi

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 16:53

De som van vectoren komt erop neer dat je gewoon de vectoren zodanig plaatst dat de een de ander met z'n pijlkop in z'n gat bijt. Dan trek je gewoon een nieuwe pijl van het gat helemaal achteraan naar de kop helemaal vooraan en voila, je hebt de som.

figuurtje

Voor die rechthoek: teken het gewoon eens. Bijvoobeeld EF wil zeggen dat z'n gat in E ligt en z'n kop in F. Pas dan dezelfde regel toe zoals hierboven.

Hopelijk helpt dit

Xtropez

Xtropez

• >100 berichten
  • 215 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 16:55

en die b en c ? hoe moeten die?

nee, die 2de vraag meot ik niet uitrekenen alleen eenvoudiger schrijven..?

gwi

gwi

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2006 - 17:00

Allemaal hetzelfde! Bij c moet je gewoon de eerste in de tweede z'n gat stoppen, en de tweede in de derde, en dan terug van het achterste gat naar de voorste kop een vector trekken.

Je kijkt gewoon even waar je uitkomst op past.
a) EF + EH: EF gaat recht naar echts, en EH recht naar beneden, tel ze op en je kan de som passen op EG, jawel :P
b) EF + GH, ze zijn even lang, hebben dezelfde richting, maar zijn tegengesteld van zin. Dus tel ze op en wat zie je: ze bijten elkaar in't gat, dus de uiteindelijke vector is de nulvector
c) doe maar eens :roll:

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2006 - 17:00

Geplaatste afbeelding

Dit is A zoals jij hem zelf hebt, dan moet b toch ook wel lukken?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2006 - 17:05

Geplaatste afbeelding

volgens mij moet je dan dit doen, de rest kan jij ook wel dan toch? Allemaal kop-staart methode.

Waar onderaan H staat moet dus in het originele vierkant G staan. Snap je dat? De optelling is dus EG.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 juni 2006 - 17:46

Was het niet eenvoudiger geweest om te vragen om krachtendriehoeken te tekenen,dat is tenminste te begrijpen!

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2006 - 20:36

Eehm wat zijn krachtendriehoeken dan?

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 juni 2006 - 21:26

Een krachtendriehoek is een ruimte omgeven door drie krachten,waarvan er twee stuks steeds een resultante van de andere twee zijn;overigens geloof ik dat de moderator naar de bekende weg vraagt.
Je kunt ook andere grootheden ipv die krachten gebruiken,als bijv.versnelling.Mijn opmerking was bedoeld voor de topic-lanceerder die mogelijk het begrip vector in de vraagstelling aan hem niet begreep omdat het een globaal begrip is dat voor diverse zaken kan worden gebruikt.
Had de meester verteld,dat je krachten of andere eenheden kunt ontbinden in vectoren,dan had de leerling mogelijk het AHA-Erlebnis gehad!
Overigens bestaan er ook krachtenveelhoeken,die in Cremona-diagrammen worden gebruikt ter berekening van oa.tralieliggers.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2006 - 22:01

overigens geloof ik dat de moderator naar de bekende weg vraagt.

Je kan wel gewoon het direct aan me vragen, want ik vroeg het ook direct aan jou. En ik studeer natuurkunde, en ik kende de term niet, dus ik vroeg zeker niet naar de bekende weg.

Maar hoe is dat anders dan wat ik deed in dit topic? Kan je het voor doen in dit geval? Verder denk ik dat dit de eerste aanraking met vectoren zijn, dus ik betwijfel of dat eerder met andere eenheden gebruikt is. (ik heb tot nu toe met mijn werk als huiswerk begeleider het altijd als eerste op deze manier uitgelegd gezien)

gwi

gwi

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 22:13

Hebben krachtenveelhoeken niet resultante nul? Met andere woorden, is de som dan niet in de andere zin dan moest je de krachtenveelhoek "vervolledigen"?
En inderdaad, ik denk dat dat te ver gaan is, dit ziet eruit als een eerste les mechanica ofzo.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 juni 2006 - 12:49

QWI:Bij elkaar vormen de drie krachten in een krachtendriehoek of ook meer krachten in een krachtenveelhoek een evenwicht en zou je dus de resultante met nul kunnen benoemen!
En als je de kreet vectoren of krachten of wat dan ook gaat gebruiken,moet je ze wel benoemen als positief (werkend als drukkracht )op een constructie-ofwel samenvallend punt,dan wel als negatief en werkend als een trekkracht op dat punt.
De "kop en kont"-aansluiting wijst zich vanzelf in het samenvoegen van de optredende krachten/vectoren.
Wat de vraag van de moderator betreft;ik heb het overseinen van prentjes nog niet in mijn macht,anders zou ik je een cremonadiagram met bijbehorend spant kunnen laten zien.Poogde het wel met selecteren,copieren en plakken,maar bij het overschakelen naar internet verdwijnen die opdrachten blijkbaar!
Ik vroeg eerder aan de een of andere geleerde op internet om uitleg,doch "lauw loene".

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2006 - 13:07

Zou je me gewoon Strangequark willen noemen of SQ en niet Die moderator, ik refereer naar jou ook niet als Die gebruiker.

Heb je het plaatje ergens op een server staan (zo niet advies: ga naar imageshack) dan moet je de link tussen tags zetten. Maar eerst uploaden naar een internet server. Voor extra uitleg zie: http://www.wetenscha...imageshack.html

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 juni 2006 - 14:32

In eerste instantie noemde ik je bij je functie (aangezien die staat aangegeven) en wel als DE moderator (dus van dit onderwerp) en dus niet DIE moderator,want dan verwijs ik wrs.naar een moderator van een ander onderwerp!
Maar als ik tenen geraakt mocht hebben,mijn allerdiepste verontschuldingen,kzallut nie meer doen!
Verhaal twee van jou,dus mr.SQ,ik zal de site,naar welke jij verwees,bestuderen en zien of ik eruit kom!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures