Hersenen leren en connecties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Hersenen leren en connecties

Hoi,

Een paar vraagjes:

Welke stoffen zijn nodig om verbindingen te maken in de hersenen en dus dingen te leren?

Zijn hier onderzoeken over om dit te manipuleren bv. iemand die veel lecithine eet en daardoor sneller kan leren?

Waarom kunnen we bij meer slaap beter concentreren en beter en sneller leren?

Ik heb na een volledige nacht door te leren meer dan 2 dagen nodig voor ik terug kan leren, ik voel mij duizelig zelfs na 14 uur slaap de eerste dag en 9 uur slaap de 2de. Het lijkt alsof mijn hersenen moeten recuperen en stoffen tekort komen.

Enige wetenschappelijke artikels hierover?

Berichten: 116

Re: Hersenen leren en connecties

Vermoedelijk heb je nog niet al teveel respons gekregen omdat je een aantal zeer ruime vragen hebt gesteld. "Stoffen die nodig zijn om verbindingen te maken in de hersenen". Alleen al over dit 'onderwerp' kun je flink wat boekenkasten vullen.

Berichten: 4.502

Re: Hersenen leren en connecties

Het schijnt zo te zijn,dat alle waarnemingen die een mens doet via zicht,geluid of gevoel met nog andere waarnemingen,

hem/haar via frequenties (veroorzaakt door waargenomen objecten) bereiken en door de cortex worden omgezet in voor hem verklaarbare objecten/beelden,etc.

De hersencellen krijgen informatie door door neurotransmitters-voor zover ik weet ruimt twintig stuks-die alle met elkaar in een goed evenwicht moeten zijn om signalen goed door te geven.

Dit hierboven is heel summier weergegeven,maar zou door wetenschappers op dit gebied veel exacter (duidelijker?) kunnen worden weergegeven.

Het effect van bepaalde stoffen op de hersencellen als bijv.adrenaline/nor-adrenaline of serotonine ea. is redelijk bekend.

Berichten: 1

Re: Hersenen leren en connecties

Oei, je vraagt nogal wat Blor. Ik zal proberen je met mijn beperkte kennis wat verder te helpen.

Ik zal even de vragen appart behandelen

- Welke stoffen hebben de hersenen nodig om verbindingen te maken?

Een snel en simpel antwoord zou zijn " een hele boel " echter dat zou iets te kortaf zijn. Hersencellen (neuronen) hebben in vele opzichten dezelfde behoefte aan voedingstoffen als de meeste andere cellen in het lichaam, plus nog een extra vraag aan natrium, kalium en calcium. natrium, kalium zijn betrokken bij het actie potentiaal (de stroom die de cellen genereren). Het actie potentiaal is op zijn beurt verantwoordelijk voor de opname van Calcium ionen. Het zijn deze calcium ionen die de trigger geven voor het onder ander vrijmaken van neurotransmitters. Behalve het vrijmaken van neurotransmitters stimuleert Calcium ook een reeks van reacties die betrokken zijn bij de groei van neuronen. Over welke reacties hier op volgen en hoe ze werken kan ik jammer genoeg weinig vertellen, wegens eigen gebrek aan kennis.

Dus het er zo uit

Actie potentiaal > absorptie van calcium ionen > een hele reeks aan reacties > groei

Dus waar groeien neuronen door? En hoe verbinden ze? Voor een groot deel door de stimulatie die jij ze geeft door ze te gebruiken. Het enige wat jij kan doen is een goed gebalanceert dieet aanhouden en jezelf stimuleren. Je kan dus niet zomaar je leerprestaties verhogen door simpelweg wat meer calcium in je dieet toe te voegen (tenzij je een zwaar gebrek aan calcium hebt).

- Waarom moet je zo lang rusten na een nacht leren?

Hmm moeilijke vraag. Ten eerste, hoe lang is die nacht? Ben je om 7 uur begonnen tot in de vroege uurtjes. Heb je van te voren goed geslapen?

Ik denk echter dat het mogelijk komt door de ritme verstoring die je krijgt door 14 uur slapen. Mensen werken als klokken en het verstoren van je ritme maakt je vrij suf.

Hoop dat dit je vragen een beetje beantwoord.

Reageer