Springen naar inhoud

Oplaadbare batterijen langer mee laten gaan.

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2006 - 02:59

Dit is een vraag waar ik me al geruime tijd mee bezig hou.
Hoe zorg ik ervoor dat ik zo lang mogelijk met een oplaadbare batterij kan doen.
Nou heb ik gehoort dat je ze helemaal moet opladen, en dan helemaal moet opgebruiken (leeglopen) waarna je hem weer helemaal kan opladen, en weer helemaal leeglopen. enz.

Nou heb ik dus zo'n mp3 speler waarvan ik de batterij niet kan verwisselen. Ik heb dus geen zin om een halve dag zonder mp3 speler te lopen als ik weet dat er nog maar 25% batterij jus in zit. Dus laad ik hem de dag van te voren vanaf 25% op, wat dus schijnbaar slecht is.

Nou heb ik een scheerapparaat van een bekend nederlands merk dat altijd in de lader staat, behalve als ik hem gebruik en als ik een weekend weg ga.

Zo zou ik ook een 'cradle' of oplaaddok voor mijn mp3 speler willen hebben zodat ik dat op mijn stereo kan zetten als ik thuis kom, maar dan laadt het natuurlijk ook op, en heb je dus netzoiets als mijn scheerapparaat, dat het de helft van de tijd in de oplader staat, en de andere helft hem mee neem.

Dus om een iets te lang verhaal kort te maken, is het gebruik van zo'n oplaaddok waar je je draagbaar apparaat altijd stationair in hebt, goed, slecht of maakt niet uit voor de batterij...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2006 - 06:03

Het hang er vanaf wat voor batterij je hebt. De nieuwe lithium ion batterijen hebben geen geheugen en kun je dus op elk moment opladen, zonder dat de capaciteit achteruit gaat. De oude batterijen (cadmium nikkel ?) hebben wel geheugen en moeten dus eerst helemaal leeg zijn voordat je deze oplaad.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2006 - 08:09

Hoe zit dat voor NiMH-batterijen? Waarschijnlijk zit er in je MP3-spelertje een Li-ion, maar de meeste oplaadbare batterijen die je nu koopt, zijn NiMH (vroeger idd NiCd).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 juni 2006 - 08:21

NiMH heeft geen last van geheugeneffect, die kun je dus ook tussentijds opladen.
Maar je mag een NiMH niet overladen, daar stook je hem mee kapot. Daarom zijn voor deze batterijen speciale laders ontwikkeld die meten wanneer de batterij vol is en daarna overgaan op druppellading.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2006 - 14:29

Ik neem toch aan dat alle gsm batterijen Lithium Ion hebben, maar ook zie je daar dat de capaciteit van de batterij achteruit gaat. Geen enkele batterij gaat tot het eind der jaren mee, de vraag is hoe er best mee om te springen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 19 juni 2006 - 15:44

Bij alle drie de GSM's met Li-ion batterij die ik heb gehad kon ik gedurende de 2 jaar dat ik ze gebruikt heb eigenlijk steeds even lang gebruiken tussen het laden door. Natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel ik het gebruikte (vel bellen/weinig bellen). Ik laad het altijd pas op op het moment dat ze bijna leeg waren. Soms vergeet ik het wel en hang ik de telefoon een kwartiertje aan de lader zodat ik de dag ermee doorkom. Dit heeft nooit een merkbaar effect gehad op de levensduur van de accu.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Marconius

Marconius

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2006 - 17:19

Het maakt meestal niet uit als je tussentijds oplaat. Als je maar een keer per week/maand de batterij helemaal leeg laat lopen (zodat hij echt helemaal niks meer doet), als je dit volhoud kan je batterij erg lang meegaan.
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today." - James Dean

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2006 - 01:32

Cool, maar is daar ook een verklaring voor?

Waarom?

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2006 - 08:07

http://static.varta-...-ratgeber.4.pdf geeft een overzicht van de verschillende types oplaadbare batterijen, hoe je daarmee om moet gaan en ook een beknopte verklaring voor het memory-effect. Helaas in het Duits. Op varta.com of varta.nl kon ik deze handleiding niet vinden.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Doffer

Doffer

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2006 - 12:13

Hoi

Ik snap niet echt hoe dat geheugen effect in elkaar zit van die batterijen ?

Wij hebben NI (nikkel) en MH wat is MH voor een metaal?

In de winkel is gezegt dat zeker de eerste 6 maal dat wij ze gebruiken en opladen de batterijen geheel leeg moeten zijn.
Maar hier op het forum wordt geschreven dat NI MH geen geheugen effect heeft?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2006 - 14:32

Ni MH staat voor Nickel metal hybride voor de rest kan ik je niet helpen.

De link van veertje geeft wel enig inzicht (in duits) volgens die site zijn er twee phenomenen: klassieke memory effect en lazy-battery effect.
Wikipedia (nooit geloven) geeft enkel een effect en stelt dat het bovengenoemde hetzelfde is.

Uit thefreedictionary.com:

The condition of rechargeable nickel cadmium and nickel metal hydride batteries in which it continues to hold less of a charge over time. It is said to "remember" how full it was when last charged because it will not charge past that point the next time. This is why you should completely drain nickel-based batteries every month or so.

The memory effect is caused by a combination of chemical reactions; however, the cadmium in a nickel cadmium battery is the bigger problem and why nickel metal hydride batteries fare somewhat better. In a fresh battery, the anode's cadmium crystals are approximately one micron across. If the battery sits in the charger too long or is not fully discharged, over time, the crystals grow to as much as 100 microns. This conceals more of the active material to the electrolyte and reduces battery life.

Met het paar keer per maand leeg laten lopen heb ik geen probleem, ook, meeste laders stoppen met opladen als de batterij vol is en laten dan het apparaat verder werken op netstroom.

Dit schijnt trouwens een goede link te zijn: http://www.batteryuniversity.com/

In die bron vindt ik de volgende erg leerzame link:
http://www.batteryun.../partone-21.htm ik heb zelf een oplaadbare Li-ion batterij in mijn mp3 player en wat mij opvalt bij het 'opladen' is het volgende

Do charge the battery often. The battery lasts longer with partial rather than full discharges.

Do not use if pack gets hot during charge. Check also charger.

Charge methods: Constant voltage to 4.20V/cell (typical). No trickle-charge when full. Li-ion may remain in the charger (no memory). Battery must remain cool. No fast-charge possible.

Rapid charge = 3h

Mijn handleiding zegt 4 uur oplaadtijd, en 1 uur voor 70%, vergelijkbaar dus.
Ik denk dat als ik weer wat geld heb zo'n 'cradle' of oplaadhouder/versterker koop, er is geen probleem als ik hem er elke dag gewoon in gooi, en het is wel makkelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures