[Scheikunde] Aantonen van Permanganaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Scheikunde] Aantonen van Permanganaat

Voor ons schoolonderzoek moeten we in een onbekende oplossing het massapercentage kaliumpermanganaat aantonen. We hebben dit al gedaan aan de hand van een redoxreactie waarbij we titreerden met oxaalzuur.

We zijn nu op zoek naar een andere methode om deze massapercentage te berekenen. Een redoxreactie mag hierbij niet meer gebruikt worden. We vragen hier om mogelijke sugesties.



Met vriendelijke groet twee studentes

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Aantonen van Permanganaat

Mag je geen titratie doen met oxaalzuur? Zover ik me herinner zijn de titraties met permanganaat of andersom gebaseerd op redox.

Als je het verbruik weet van oxaalzuur, kun je berekenen hoeveel (m)mol ozaalzuur er nodig is om met permanganaat te reageren. De reactie is 1:5, dan weet je ook hoeveel (m)mol permanganaat er in de oplossing zit. Dat vermenigvuldig je met de molmassa van permanganaat en dan weet je de massa van de permanganaat.

Met vloeistoffen werk je toch met v/v (volume/volume) % niet met m/m(massa/massa)%???. Percentage ethanol in bier is ook v/v%.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] Aantonen van Permanganaat

Kan je met kaliumpermanganaat geen zout gaan vormen in de oplossing -> Uitdampen -> Wegen?

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Aantonen van Permanganaat

er kunnen nog meer zouten in de oplossing zitten...

Berichten: 288

Re: [Scheikunde] Aantonen van Permanganaat

misschien fotometrisch permanganaat is immers paars gekleurd

hiervoor moet je een verdunningsreeks maken van uitgaande van een stock met gekende concentraties.

dan meet je de absorbantie en via lineaire regressie kan je de onbekende bepalen

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Aantonen van Permanganaat

daar heb ik helemaal niet aan gedacht :roll: , maar de meeste middelbare scholen hebben geen spectrofotometer..

je maakt dus een ijklijn met bekende concentratie's, (m)g/l. Dan bereken je hoeveel gram of mg permanganaat er in bijv 100 ml monster zit. Dan damp je 100 ml monster in en dat weeg je. en dan kun je m/m% berekeken. :P

Reageer