Tijd relatief

Moderator: physicalattraction

Berichten: 3

Tijd relatief

Hallo

Ik zit ff met de volgende beschrijving om de relativiteit van tijd weer te geven:

In een cafe wordt bier getapt; señor de ober brengt het bier naar tafel A en haalt daarbij het licht in dat hij heeft uitgezonden heel vlak voor hij vertrok. Voor de zuiplappen aan tafel A is de ober bij hen voor hij vertrok, voor de ober: die weet niet beter.

Nou heb je het feit dat niets sneller kan dan het licht en dat de lichtsnelheid bereiken als je een rustmassa hebt een onmogelijke opgave is, maar het gaat hier ff om het principe: iedereen meet zijn eigen tijd.

Is dit een goed voorbeeld of sla ik hiermee de plank mis?

(is het misschien beter om de relativiteit te beschrijven aan de hand van de frequentie van het licht en het lager worden ervan naarmate het van zwaartekracht afreist, met als gevolg: hoog andere tijd dan laag, zoals Hawking het beschrijft; of is het misschien een idee om dat er in ieder geval bij te doen)

Danke

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Tijd relatief

Wat mij niet helemaal duidelijk is: welk probleem ben je aan het oplossen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: Tijd relatief

Het probleem is: is de beschrijving treffend?

(en dat de onmogelijkheid van reizen met het licht geen absoluut feit is omwille van totaal onbekende toekomstige mogelijkheden, moet ik natuurlijk erkennen)

Berichten: 9

Re: Tijd relatief

Ik vat niet helemaal waar je nou een voorbeeld voor nodig hebt, maar als je bedoeld dat iedereen in zijn eigen tijd leeft. Dan is dit misschien een beter voorbeeld:

Tijdens de maanmissies is er een atoomklok aan boord van de ruimteveer gezet, en toen ze weer terug kwamen op aarde stond die klok ietsje achter ten opzichte van de atoomklokken op aarde. Door de snelheid waarmee de raket vloog.

Berichten: 7.068

Re: Tijd relatief

Is dit een goed voorbeeld of sla ik hiermee de plank mis?
Ik denk trouwens dat je de plank misslaat omdat je een voorbeeld gebruikt dat niets te maken heeft met de theorie die je wilt uitleggen. Helaas heb ik geen goed idee over hoe je het dan wel makkelijk inzichtelijk kan maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Tijd relatief

PJG schreef:
In een cafe wordt bier getapt; señor de ober brengt het bier naar tafel A en haalt daarbij het licht in dat hij heeft uitgezonden heel vlak voor hij vertrok. Voor de zuiplappen aan tafel A is de ober bij hen voor hij vertrok, voor de ober: die weet niet beter


Wat gij beschrijft is onmogelijk volgens de SRT. Iedereen meet voor de lichtsnelheid dezelfde waarde in het vacuum, wat ook zijn snelheid zij(ongeveer 300.000 km/sec), hij mag zelfs de snelheid van het licht hebben. Hier is hij trouwens kleiner dan de lichtsnelheid daar de ober een rustmassa heeft. Trouwens de SRT bewaart trouwens de volgorde van oorzaak en gevolg, die gij omkeert hij komt vroeger aan dan dat hij vertrokken is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 9

Re: Tijd relatief

Hij komt niet echt eerder aan dan dat hij vertrokken is, hij komt eerder aan dan het licht dat hij uitzond tijdens zijn vertrek. Dus als hij achterom kijkt ziet hij zichzelf vertrekken. Hij reist dus niet echt terug in de tijd.

Maar zoals al een paar keer eerder is gezegd kan de ober niet sneller dan het licht, omdat hij bestaat uit deeltjes met een rustmassa. Dus heeft hij een oneindige hoeveelheid energie nodig om de lichtsnelheid te halen. Laat staan dat hij dan sneller kan dan het licht.

Berichten: 624

Re: Tijd relatief

Dunendain schreef:Hij komt niet echt eerder aan dan dat hij vertrokken is, hij komt eerder aan dan het licht dat hij uitzond tijdens zijn vertrek. Dus als hij achterom kijkt ziet hij zichzelf vertrekken. Hij reist dus niet echt terug in de tijd.  

Maar zoals al een paar keer eerder is gezegd kan de ober niet sneller dan het licht, omdat hij bestaat uit deeltjes met een rustmassa. Dus heeft hij een oneindige hoeveelheid energie nodig om de lichtsnelheid te halen. Laat staan dat hij dan sneller kan dan het licht.


Als iets sneller dan het licht gaat, gaat het fysiek terug in de tijd. Teken es een ruimte-tijd diagram voor een waarnemer die een v>c heeft, en aanschouw het mirakel.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Tijd relatief

Misschien is het verhelderend om er een paar ruimte-tijddiagrammen uit de SRT tussendoor te gooien!

Hier een diagrammetje dat ik toevallig eerder vandaag in elkaar had geflanst voor een ander forum. De twee figuren geven dezelfde situatie voor, bekeken vanuit twee verschillende referentiekaders die een snelheid kleiner dan de lichtsnelheid hebben ten opzichte van elkaar. In de linkerfiguur zien we de situatie vanuit het zwarte referentiestelsel (zwarte lijnen, horizontaal staat voor tijd en verticaal staat voor ruimte). Een deel van de lichtkegel is met een rode lijn aangegeven (genormaliseerde coordinaten zijn gebruikt, dus de lichtkegel heeft een hoek van 45 graden met de horizontaal), en de wereldlijn van een hypothetische reiziger die sneller dan het licht reist (met ongeveer 1.5c in deze figuur) is aangegeven met een groene lijn. Het blauwe referentiestelsel is ook aangegeven in deze figuur, en vanwege de relatieve snelheid die dat referentiestelsel heeft ten opzichte van het zwarte stelsel zijn de 'tijd-as' en de 'ruimte-as' van het blauwe stelsel in deze linkerfiguur getransformeerd.

In de rechterfiguur is deze situatie bekeken vanuit het blauwe referentiestelsel. Te zien is dat de reiziger in dit stelsel een nog veel hogere snelheid heeft! Wanneer we het blauwe stelsel een nog grotere snelheid zouden geven ten opzichte van het zwarte stelsel (zo groot dat de tijdas van het blauwe stelsel boven de wereldlijn van de reiziger komt te liggen in de linkerfiguur), reist de reiziger terug in de tijd gezien vanuit het blauwe referentiestelsel.

Deze figuren illustreren hoe sneller dan het licht door de ruimte-tijd reizen equivalent is aan terug in de tijd reizen.

Excuses voor de slechte kleuren trouwens, de blauwe lijnen zijn wel van de zwarte te onderscheiden als je goed kijkt...

Afbeelding

Berichten: 9

Re: Tijd relatief

Volgends mij snap ik het een en ander even niet...

de reiziger gaat dus niet terug in de tijd voor alle waarnemers waarvan hun snelheid ten opzichten van de reiziger groter is dan \(4,9999999999c\)? (in dit voorbeeld dan) :roll: :P

Berichten: 46

Re: Tijd relatief

Overigens heb ik even een heel simpel vraagje over de relativiteit van tijd waar ik zelf niet uitkom;

Stel je voor je zit in een ruimteschip waarmee het mogelijk is om tot de snelheid van het licht te versnellen, zodra je op de snelheid van het licht komt is één

(licht)seconde bij jouw gelijk aan oneindig (licht)seconden uit stilstand of alle beweging onder de lichtsnelheid nietwaar? Immers alle andere tijd staat stil t.o.v. jouw tijd.

Nu vroeg ik mij af; wanneer er een knop zit in het ruimteschip waarmee je kunt remmen; je snelheid wordt direct 0, en na 2 seconden van jouw tijd druk je die knop in; hoeveel afstand heb je dan afgelegd? Immers alle andere tijd staat stil, en dus zal jouw ruimteschip voor alle andere waarnemers oneindig lang voortbewegen, met als gevolg dat je je oneindig ver van je originele positie af zou bevinden; of begrijp ik het nu verkeerd?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Tijd relatief

Hyro: als het mogelijk zou zijn voor objecten met massa om de lichtsnelheid te bereiken zou je conclusie geldig zijn, volgens mij. Maar binnen de relativiteitstheorie (en, naar het lijkt, dus ook binnen de werkelijke wereld) is het echter niet mogelijk voor een massief object om ooit de lichtsnelheid te bereiken door te versnellen: de lichtsnelheid kan in principe willekeurig dicht benaderd worden wanneer voldoende energie toegevoerd wordt. Je zou kunnen vragen: wat gebeurt er in het geval dat ik de lichtsnelheid willekeurig dicht nader en vervolgens op de knop druk? Dan zou je inderdaad willekeurig ver kunnen komen, maar om zo te versnellen zou je ook willekeurig veel energie nodig hebben. Het klinkt misschien wat flauw dat zo'n 'praktische' beperking het onmogelijk maakt om oneindig ver te komen in je eigen tijd, maar de boel lijkt zo in elkaar te steken.

Berichten: 9

Re: Tijd relatief

En als er nou twee ruimteschepen met 0,99c op elkaar af vliegen. Kun je dan ook zegen dat het ene ruimteschip met 1,98c ten opzichte van de andere, op de andere af vliegt. Gaat de tijd dan ook langzamer in deze ruimteschepen? :roll:

Berichten: 46

Re: Tijd relatief

@Brinx

Maar interstellaire vluchten met de snelheid van het licht of hoger zijn dus per definitie uitgesloten, en dus hoeft de wetenschap er ook niet naar te zoeken :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Tijd relatief

Als je een interstellaire reis wil maken met één of ander voertuig dat met een snelheid nabij de lichtsnelheid kan bewegen, dan verkort de reisafstand door relativistische lengtecontractie. Interstallair reizen is dus niet uitgesloten mits tot relativistische snelheden kan worden versneld.

Reageer