Waarde van oude en nieuwe titulatuur

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Waarde van oude en nieuwe titulatuur

Gisteren ben ik afgestudeerd aan de HTS (voor de vlamingen: Hogere Technische School, een HBO-richting). Nu ben ik één jaar voor de invoering van het bachelor-master systeem begonnen met mijn opleiding. Ik mag nu dus kiezen of ik de titel "ingenieur" (ing., geen ir.) of de titel "bachelor of engineering" aan mijn naam wil verbinden.

Persoonlijk denk ik dat de ingenieur meer gevoelswaarde heeft. Het is toch zoiets van "die mensen hebben tenminste nog wat geleerd". Aan de andere kant bedenk ik me ook dat je met de bachelor-titel een meer vernieuwende uitstraling kan hebben, wat in mijn vakgebied (duurzaamheid) ook zijn waarde heeft.

Dus, wat denken jullie, ingenieur of bachelor, en waarom?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

Om te beginnen: gefeliciteerd! :roll:

Als ik zelf klaar ben denk ik dat ik voor Ir. kies. In veel bedrijven waar je solliciteert zal die titel (voorlopig) meer zeggen dan de nieuwe variant. En tegen de tijd dat die wel is ingeburgerd weet iedereen wel dat het hetzelfde is. Ook neig ik, net als jij, naar "die hebben tenminste nog echt wat geleerd". Als je dan aanvullend kan laten zien dat je pas net klaar bent (of het goed hebt bijgehouden) is de recentheid ook geen probleem.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

allereerst: gefeliciteerd!

allertweedest: Als je het zelf mag weten, mag je het dan ook te pas en te onpas veranderen, afhankelijk van de situatie? Als ik tegen mijn oma zeg dat ik ingenieur ben, is ze heel wat trotser dan als ik zeg dat ik bachelor ben. Maar op een sollicitatie ligt het weer heel anders. Kan je niet gewoon de titel nemen die je op dat moment het beste uitkomt?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

Danku, danku :roll:

@ Lala: voor zover ik het heb begrepen komt de titel op mijn diploma te staan. Het is dus een eenmalige keuze.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

Gefeliciteerd man; is het een optie om voor master te gaan btw? Want dan kan je jezelf master noemen wat toch weer anders is dan bachelor..
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Berichten: 991

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

hallo Ger

ik zou Bachelor nemen gezien de duur van de carrière (35 à 40j).

misschien ben je van plan om ooit in buitenland te gaan werken? is bachelor ook duidelijker als de nederlandse titel

nederlandse titel heeft nu nog een sentimentele waarde maar binnen 20j weet zal dat wel vergaan zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

Je mag, als ik het goed begrepen heb, ten alle tijden de titel "equivalent" erbij voeren, dus ing. Ger Technicus, equivalent Bachelor of Engeneering (weet ff de afkoring niet)

of andersom Bachelor of Engeneering Ger Technicus, equivalent ing.

Dus je moet kiezen wat je zelf het mooist vind, aangezien je toch beide mag voeren (als je bijvoorbeeld in het buitenland gaat solliciteren, mag je de bachelor-titel dragen)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

Ik zou ing. kiezen, de zweem van eerder afgestudeerd en meer ervaring is wellicht een voordeel bij solliciteren. Al is het feitelijk maar schijn natuurlijk. Later kun je je altijd nog bachelor gaan noemen mocht dat mode worden.

Ik ben drs. maar mag mezelf ook master noemen. Aangezien niemand dat in mijn vakgebied doet (psychologie) doe ik dat ook niet, behalve bij internationale contacten.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

Gefeliciteerd man. Ik denk dat je het een beetje moet af laten hangen of je ooit denkt naar het buitenland te gaan. IR zegt de buitenlanders een stuk minder dan bachelor geloof ik. Doctor of Doctorandus zegt ze helemaal niets.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

Mja, naar het buitenland heb ik (iig nu) niet in de planning staan, ik ben toch graag bij mensen die ik ken. Ik denk dat ik toch maar gewoon voor de ing. ga.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

hoewel op mn diploma bachelor staat, staat op mn rekeningafschriften ir.. het is echt niet zo dat je er nu voor de rest van je leven aan vast zit, ik gebruik ze vrolijk door elkaar. in het werkveld waarderen ze de bachelor titel trouwens echt wel hoor, iedereen weet waar dat voor staat, het is alleen voor buitenstaanders (klinkt lullig maar hoe zeg je dat he) moeilijk, en dan heeft ingenieur een "geleerdere" klank dan bachelor ja, want tja, dan denkt men aan een vrijgezel....

eneee, inderdaad:gefeliciteerd!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarde van oude en nieuwe titulatuur

Je kunt ze inderdaad gewoon door elkaar gebruiken. Ik gebruik bachelor wanneer ik tegen amerikanen praat, en ing als ik tegen nederlanders praat. Maar omdat ik nu ook een master heb (geen ir, want in de us behaalt) ga ik meer bachelor gebruiken. Ik weet niet waarom ze je laten kiezen, je kunt ze beide gebruiken.

Reageer