Quantum of kwantum?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 477

Quantum of kwantum?

Kan iemand mij helpen? Is het "kwantummechanica" of "quantummechanica"? En is lading gekwantiseerd of gequantiseerd?
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Quantum of kwantum?

I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Quantum of kwantum?

quantum is engels.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Quantum of kwantum?

Kan iemand mij helpen? Is het "kwantummechanica" of "quantummechanica"?
Het is inderdaad het eerste, maar het lijkt erop dat de meerderheid van de fysici het liever houdt op het tweede.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3.165

Re: Quantum of kwantum?

En terecht!

Ik studeer zelf geneeskunde maar ik schrijf ook consequent quantum en soortgelijke woorden met een qu- en ik doe dat bewust terwijl ik weet dat dat volgens de nieuwe spelling niet zou 'mogen'. Tot 10 jaar geleden mocht je het zelf nog kiezen, qu of kw.

We moeten in dit kleine landje niet zo eigenwijs zijn en gewoon de anglosaksische spelling volgen. Dat is praktischer en het werkt minder verwarrend. Al die hersencapaciteit die we nu moeten verspillen om dat soort onbenullig onderscheid te onthouden. Daarnaast schrijven ze in de Romaanse talen ook dat soort woorden met een qu-.