Springen naar inhoud

zwavel

• Log in om te kunnen reageren

Bastiaan

Bastiaan

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 14:12

Hoe kun je aan zwavel komen, behalve door het te kopen of bij de vulkaan naast je huis te gaan halen? Is het mogelijk om de zwavel uit gips te halen oid?

Bas
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2006 - 14:31

Ik geloof niet dat het makkelijk is om elementair zwavel te kopen, of je het uit gips kunt halen lijkt me ook sterk aangezien gips uit calciumsulfaat (CaSO4) bestaat. Om de zuurstof atomen van de S te krijgen heb je een flinke hoeveelheid energie nodig die je met je huis-tuin en keuken apparatuur niet zult halen.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 16:07

kopen is veruit het gemakkelijkst.
ze verkopen het in elke apotheek

Bastiaan

Bastiaan

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 19:59

Owh, onder welke naam en waarvoor gebruikt men het dan?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40562 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 juni 2006 - 23:01

Owh, onder welke naam en waarvoor gebruikt men het dan?

Ik koop het als pijpzwavel, en verdamp dat uit bakjes boven verwarmingselementjes in mijn tuinbouwkassen als een biologische wijze van bestrijding van meeldauw (een schimmelziekte van planten)

Dus ook bij een goede zaak voor professionele tuinbouwbenodigdheden is het te koop (technische kwaliteit). Ik heb nog een kilo of dertig staan...... 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2006 - 09:30

Hoe kun je aan zwavel komen, behalve door het te kopen of bij de vulkaan naast je huis te gaan halen? Is het mogelijk om de zwavel uit gips te halen oid?

Bas

Zeer veel zwavel komt uit ruwe olie. Dmv een proces wordt die eruit gehaald en weer verwerkt en verkocht. Maar om nu zelf zwavel te fabriceren is nogal wat.

Ooit zwavel gemaakt uit kaliummetabisulfiet, de reactie leverde kneedbare zwavel op. Zo kneedbaar als stopverf. Na een paar uur was het omgekristaliseerd naar de normale zwavel, de harde en brosse.
Het eerste wiel was echt niet rond

• Gast

Geplaatst op 10 april 2007 - 08:47

Waar kun je puur zwavel kopen?

Grt

w_oute_r

w_oute_r

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 09:19

Waar kun je puur zwavel kopen?

Grt

Als je het topic leest, dan zie je het antwoord

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 6405 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2007 - 14:26

Als je het bij een drogist koopt wordt het ook wel 'zwavelbloem' genoemd - dat is gewoon elementair zwavel in poedervorm.

Zeer veel zwavel komt uit ruwe olie. Dmv een proces wordt die eruit gehaald en weer verwerkt en verkocht. Maar om nu zelf zwavel te fabriceren is nogal wat.

Prachtig om te zien, zo'n enorme berg goudgele zwavel die gestaag wordt aangevuld met het zwavel als bijproduct van raffinage. Het wordt vooral gebruikt voor de bereiding van zwavelzuur, meestal in een fabriek even verderop.
Victory through technology

299792.458

299792.458

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 18:28

Ik dacht dat zwavel ook in kunstmest zat. Wat ik medan wel afvraag is waarom kunstmest dan niet brandbaar is (staat allesinds toch niet op het pakkje).

Als ik me niet vergis kan je van zwavel ook nitrocellulosse maken.

w_oute_r

w_oute_r

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2007 - 00:03

Ik dacht dat zwavel ook in kunstmest zat. Wat ik medan wel afvraag is waarom kunstmest dan niet brandbaar is (staat allesinds toch niet op het pakkje).

Als ik me niet vergis kan je van zwavel ook nitrocellulosse maken.

Dan heb je een klok horen luiden, terwijl er geeneens een klepel is.. In kunstmest zit meestal een ammoniumverbinding en/of nitraatverbinding. Daarbij is zwavel dan ook helemaal niet zo extreem brandbaar, dus mocht je een kunstmestzakje met zwavel hebben, dan kan dat kloppen.

En hoe wil je dat doen? nitro houdt een NO2 groep in, daar zit toch echt geen S in :mrgreen:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40562 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2007 - 17:47

Waarom er zwavelverbindingen in kunstmest zouden zitten is me overigens een raadsel... planten hebben er denk ik weinig behoefte aan.

Zwavelverbindingen, meer in het bijzonder sulfaat, zijn een absoluut onmisbaar element voor planten. Sinds de zwavelemissies (en dus neerslagen met het regenwater) de laatste decennia fors gedaald zijn is de omzet aan sulfaatmeststoffen fors gestegen. :smile:

Het hoort zelfs bij de 6 zg. macro-elementen, dwz die elementen waar planten in grote hoeveelheden behoefte aan hebben, N, P, K, Ca, Mg, S. Verder kunnen planten niet zonder de zg micro-elementen (veel minder van nodig)Fe, Mn, Zn, B, Cu en Mo.

Er bestaat overigens niet zoiets als dé kunstmest. Het is een verzamelnaam voor allerlei verbindingen waarin één of meer van de bovengenoemde 12 elementen voorkomen, bijvoorbeeld kalisalpeter als je K en N nodig hebt, of magnesiumsulfaat als je Mg en S nodig hebt, tot en met complete mengsels van verbindingen (zg mengmeststoffen)waarin je alle elementen ongeveer in de juiste verhouding aantreft. De juiste verhouding voor je planten dan, niet voor explosieven.

En ja, landbouwkalisalpeter en ammoniumnitraat zijn hoofdingrediënt voor prima explosieven. Menige bomauto is ermee gevuld. The poor men's weapon. Een beetje bulkig, maar de klap is er.

Kalisalpeter? Ik heb er momenteel 100 kg van liggen. Niet omdat ik zo'n hekel heb aan mijn gemeenteraad :mrgreen: , maar om mijn aardbeiplanten te voeden.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 6405 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 april 2007 - 14:19

Zwavelverbindingen, meer in het bijzonder sulfaat, zijn een absoluut onmisbaar element voor planten. Sinds de zwavelemissies (en dus neerslagen met het regenwater) de laatste decennia fors gedaald zijn is de omzet aan sulfaatmeststoffen fors gestegen.

Hmm.. good point :mrgreen:

Het zal wel door de zure regen komen dat ik nooit het idee had dat toevoegen van zwavelverbindingen veel nut had als je iets wilt telen. Ik heb trouwens wel het idee dat het in veel kunstmestproducten ontbreekt - meestal ligt de nadruk op KNP, calcium en magnesium zal in leidingwater wel genoeg zitten (?).

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40562 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 april 2007 - 19:06

Ik heb trouwens wel het idee dat het (zwavel, jvdv) in veel kunstmestproducten ontbreekt

Nee hoor, het wordt alleen zelden op de verpakking vermeld. De hoofdbron voor kalium-meststoffen (de K uit NPK) is kaliumsulfaat, dat min of meer letterlijk voor het oprapen ligt
wiki:

Kaliumsulfaat komt voor als dubbelzout in de volgende mineralen:

Kainiet MgSO4• KCl• 3H20
Schöniet K2SO4 • MgSO4 • 6 H20
Leoniet K2SO4 • MgSO4 • 4 H20
Langbeiniet K2SO4 • 2 MgSO4 •
Glaseriet K3Na(SO4) 2
Polyhaliet K2SO4 • MgSO4 • 2 CaSO4 • 2 H20 .

die worden nog wel gebruikt in de biologische teelten. De hoofdmoot van de kaliumsulfaatproduktie komt van een goedkoper proces met kaliumchloride en zwavelzuur.

zomaar een overzichtje opgegoogled met samengestelde meststoffen
http://www.triferto....composes_nl.htm

meestal ligt de nadruk op NPK, calcium en magnesium zal in leidingwater wel genoeg zitten (?).

NPK is de normale volgorde waarin die genoemd worden. N, P en K zijn inderdaad van de macro-elementen de drie die in g/kg droge stof het meest nodig zijn (C, H en O laten we dan even buiten beschouwing). Maar ook calcium en magnesium zitten bijlange niet voldoende in leidingwater (tenzij dat water bij wijze van spreken uit zichzelf overeind blijft staan :grin: )

Voor ca 100 mł gietwater voor een aardbeiteelt in potgrond gebruik ik:
50 kg calciumnitraat
40 kg kaliumnitraat
25 kg magnesiumsulfaat
6 kg kaliumsulfaat
17 kg monokaliumfosfaat
250 g ijzer (toediend in chelaatvorm)
250 g mangaansulfaat
250 g zinksulfaat
100 g natriumboraat
25 g kopersulfaat
14 g natriummolybdaat
(een soort "pokon in het groot " zeg maar. :smile: )
Een liter water bevat zo dan ongeveer 1,4 g meststoffen. Deze oplossing wordt voor élke gietbeurt gebruikt. Per gewas en gewasstadium is zo'n schema weliswaar een klein beetje anders (en gietwater voor bijvoorbeeld tomaat is ca 3 x zo "sterk" als voor aardbei), maar zo krijg je in elk geval een redelijk idee van wat een plant allemaal verstouwt en in ongeveer welke verhoudingen.

Teelten in de vollegrond hebben zulk gietwater niet zo nodig, omdat de bodem in het algemeen zélf het grootste deel van de sporenelementen, en meestal ook wel een redelijk deel van de calcium en magnesium kan leveren bij verwering van klei en humus. Dat soort bodems noemen we dan de vruchtbaardere gronden. Echter, voor een rendabele productie kunnen ook die gronden niet zonder een bijbemesting. En op zandgronden zijn jaarlijkse kalk- en magnesiumbemesting onmisbaar.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 6405 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 april 2007 - 00:16

Das een hele mix, davitamon voor aardbeien? :mrgreen:

Wat ik trouwens een beetje mis in het rijtje 'sporenelementen': selenium. Ik meen dat dat ook aanwezig moet zijn voor planten, maar zou niet weten in welke hoeveelheden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Gesponsorde vacatures

Vacatures