Springen naar inhoud

Gelovige dreigt kunstenaar 'dood te bidden'

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Is dit dreigement strafbaar? (25 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. jazeker, de intentie is duidelijk (4 stemmen [16.00%])

Percentage van stemmen: 16.00%

2. nee, bidden heeft toch geen effect (3 stemmen [12.00%])

Percentage van stemmen: 12.00%

3. ja, dreigen is dreigen (9 stemmen [36.00%])

Percentage van stemmen: 36.00%

4. nee, onzinnig verhaal (9 stemmen [36.00%])

Percentage van stemmen: 36.00%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2006 - 14:17

De kunstenaar die mensen oproept 'brieven aan God' naar hem te verzenden is door een streng gelovige bedreigd. De man schreef de kunstenaar 'hem dood te gaan bidden'.

Nu is de vraag: is deze bedreiging op te vatten als een serieuze bedreiging? Als de man had geschreven 'ik ga je dood schieten' was het nogal duidelijk. Als de man had geschreven 'ik wil je dood hebben' zou het moeilijker worden.

Nu is het zo dat volgens gelovigen, bidden helpt, ook al is daar geen wetenschappelijk bewijs voor. Maar in de denkwereld van die gelovige, doet hij een 'poging tot moord'.

Wat vindt u, de dreigende gelovige strafbaar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 14:32

Nu is het zo dat volgens gelovigen, bidden helpt, ook al is daar geen wetenschappelijk bewijs voor. Maar in de denkwereld van die gelovige, doet hij een 'poging tot moord'.

Als we mee moeten gaan in de denkwereld van de gelovige dan zullen we ons ook moet berusten in de wet die 'God's Wil' heet.
Verder hoeven we dit niet zo serieus op te nemen, de beste man handelt uit morele overwegingen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2006 - 14:37

In een christelijke staat, waarbij het recht op het christelijk gedachten-goed is gebaseerd zou je voor ja moeten klikken.

Maar omdat het recht in Nederland daar niet op is gebaseerd is dit geen intenties voor het vermoorden van iemand, het is onmogelijk volgens de wet om iemand dood te bidden.

Het doodbidden is ook goed te vergelijken met iemand graag dood willen hebben, tja het heeft gewoon geen effect.

Stond niet in de bijbel 'gij zult niet moorden'? of zoiets?

Wat was het ook weer dat Ghandi zei:
"I like your Christ, I don't like your Christians. You christians are so unlike your christ"

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 15:23

ik zou zeggen "kom maar op" maar aanklagen zou ik wel doen, dreigen is dreigen en dat is gewoon strafbaar.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 16:05

volgens mij bid je stil, dus niemand hoort het, en alles wat in je hoofd zit is niet strafbaar (zolang het er niet uit komt)

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 17:17

maar hij is gewoon met woorden met woord bedreigt, dus zeker strafbaar.
is er misschien een link naar het nieuwsartikel?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2006 - 17:26

hij is niet bedreigd, voor een dreigement moet duidelijk verklaart zijn dat hij hem gaat vermoorden. Dit is niet duidelijk, omdat je gewoon niemand kan dood bidden.

Wat de gek zegt is gewoon, "ik wil jou dood hebben". Hij mag denken wat hij wil, maar dit heeft geen negatief effect op de gezondheid van de beklaagde.

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 21:45

hij is niet bedreigd, voor een dreigement moet duidelijk verklaart zijn dat hij hem gaat vermoorden. Dit is niet duidelijk, omdat je gewoon niemand kan dood bidden.  

Wat de gek zegt is gewoon, "ik wil jou dood hebben". Hij mag denken wat hij wil, maar dit heeft geen negatief effect op de gezondheid van de beklaagde.

Ik ben het niet met je eens. Hoewel doodbidden inderdaad (gelukkig) niet door de wet wordt erkend, is dit zeker een bedreiging voor de persoon in kwestie, ongeacht zijn eigen levensopvattingen. De intentie van deze gelovige is duidelijk, hij had de man het liefst niet levend gezien. Hierover kunnen we niet twisten, het is gewoon een verifieerbaar feit. En zelfs als het niet verifieerbaar is, is het zeker nog wel een reden om aangifte te doen bij de politie.
Het is echter bij de methodiek die de moordenaar toepast waar de discussie wat lastiger wordt. Als de bedreigde kunstenaar zelf ook christelijk is, dan is deze bedreiging natuurlijk wat serieuzer dan wanneer hij atheÔst is. Dat maakt het wat ingewikkelder. Als echter aangetoond kan worden dat de kunstenaar er psychisch onder lijdt, dan is ook deze methodiek (effectief of niet) gewoon strafbaar volgens mij. Ook kan men proberen te bewijzen dat de moordenaar op een andere methode overstapt, als blijkt dat doodbidden toch niet werkt.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2006 - 22:43

Hoewel doodbidden inderdaad (gelukkig) niet door de wet wordt erkend, is dit zeker een bedreiging voor de persoon in kwestie, ongeacht zijn eigen levensopvattingen.

Dit was de beste waardering die de kunstenaar in kwestie heeft mogen ontvangen op zijn werk, ver boven zijn verwachting uit.
Bedreiging? Lijkt me niet...
De kunstenaar heeft nu alle aandacht die hij maar had kunnen wensen om zijn boodschap over te brengen.
Hij moet de theist niet aangeven, beter kan hij de theist een kratje bier brengen voor de geleverde kroon op zijn werk.

Marconius

Marconius

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2006 - 07:36

Hij mag van mij lekker blijven bidden hoor, wie gaat daar nou dood aan??

Bij de Nederlandse wet kun je hem niet straffen. Gelukkig staat het Christelijk geloof appart van onze Rechtsstaat.
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today." - James Dean

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2006 - 08:38

Bedreiging? Lijkt me niet...
De kunstenaar heeft nu alle aandacht die hij maar had kunnen wensen

En als je aandacht door iets krijgt, dan is het niet bedreigend?

Hij mag van mij lekker blijven bidden hoor, wie gaat daar nou dood aan??

Natuurlijk gaat de man hier niet aan dood, maar het gaat om de intenties en de 'dreiging' van doodgaan, dus niet per se om de effectiviteit van deze methodiek. En wat nu als die gelovige erachter komt dat het inderdaad niet werkt, is het dan niet op z'n minst in rekening te nemen dat hij omslaat en iets anders gaat proberen? Immers, hij wil de kunstenaar dood hebben. Dat kan vast op vele manieren.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2006 - 13:28

dus twee visies : ja, want de intentie is fout

nee, want bidden is ongevaarlijk. is dit niet eigenlijk een belediging van zijn geloof, door zijn bidden als niet serieus af te doen? zou de gelovige geen aangifte kunnen doen van belediging.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2006 - 14:17

Nee, het is geen belediging, niemand zegt 'jij bent stom'. Het gaat ook niet over de heer zijn geloof, maar om hem zelf, zijn geloof staat niet achter hem, er staat niet in de bijbel: "dood slechte kunstenaars".Het is zijn idee, hij kan daar zijn geloof niet voor de schuld laten nemen.

Je mag van een geloof vinden wat je wil. Zijn denkwijze als gelovige mag jou denkwijze niet beinvloeden.

De justitie is niet gebaseerd op geloof, deze dingen zijn dus erg moeilijk aan te tonen in een rechtzaak.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 juni 2006 - 14:21

Op 23 nov. 2004 stelde Abdul-Jabbar van de Ven tegenover Andries Knevel dat hij hoopte dat Geert Wilders binnen twee jaar dood zou zijn. Van der V. is er, terecht, voor afgebrand, maar niet veroordeeld.
Iemand dood bidden of hopen, is strafbaar wanneer het kan worden opgevat als een aanzetten tot geweld. Om dat juridisch hard te maken is echter heel moeilijk. In ieder geval kunnen er geen algemene richtlijnen voor worden gegeven.

Het voorbeeld uit dit topic klinkt mij tamelijk lachwekkend in de oren; laat hij vooral zijn gang gang. Maar tegen de vele haatpreken in moskeeŽn mag wat mij betreft veel strenger worden opgetreden. Ook hoop ik dat de organisatoren van de agressieve bidwakes bij de Amerikaanse abortuskliniek waarvan kort daarop een arts werd doodgeschoten, juridisch zijn aangepakt.

Weet DPW of dat gebeurd is?
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juni 2006 - 15:00

Yep, een moord is een moord, ik geloof niet dat die nog vrij rondloopt.

Jammer genoeg is er geen celstraf voor idotisme.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures