Wel of geen contact?

Moderator: Rhiannon

Wel of geen contact?

Ik wil niet discussieren of het er is, maar stel dat het er is, een bewustheidsvorm van buitenaardse afkomst, zou je dan willen dat deze bewustzijnsvorm zich hier manifesteert?

M.a.w. zou je contact willen met buitenaards bewustzijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: Wel of geen contact?

Natuurlijk.. Buitenaards is waarschijnlijk geavanceerder, daar er al een langere evolutie heeft plaatsgevonden (zij vinden ons dan nml ipv wij hen :roll: )
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Berichten: 4.546

Re: Wel of geen contact?

graag zelfs, ik wil graag leren van intelligent buitenaards leven want zij kijken anders tegen de aarde aan. en mochten ze minder geavanceerd zijn dan ons (als wij hun ontdekken, je weet maar nooit!) wil ik ze graag leren wat ze vooral niet moeten doen :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wel of geen contact?

Ik denk maar zo: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Dus Ja. Daarnaast, ongeacht of ze meer of minder geavanceerde technologieën hebben dan wij, ze zullen vrijwel zeker andere technologieën hebben. En daar kunnen we weer wederzijds op voortborduren, niet dan?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 16

Re: Wel of geen contact?

JAAA! :roll:

Het tofste lijkt me als het betenaards bewustzijn waar we contact mee krijgen, ongeveer net zo ver ontwikkeld is als wij, maar wel heel anders is.

Het lijkt me leuk als ze dichtbij genoeg wonen om mekaar met een ruimteschip te bezoeken. En al lijkt me een oorlog tegen buitenaartse wezens wel intressant, toch heb ik liever dat het heel vredige wezens blijven.

Opvallent trouwens, dat er zoveel wordt gefantaseerd over buitenaards leven. Dit komt volgensmij omdat je bij het fantaseren over buitenaards leven, er van uit mag gaan dat je fantasie meschien wel eens werkelijkheid zou kunnen zijn.

Ferdi

Berichten: 3.165

Re: Wel of geen contact?

Zolang ze goede bedoelingen hebben zou ik ze graag ontmoeten. Het is natuurlijk maar de vraag ofdat ze goede bedoelingen zouden hebben. Wij mensen (de meesten van ons) gaan toch ook niet zo respectvol om met andere levende wezens. Kijk alleen al naar de proeven op de chimpansees en de gorilla's. Dit zijn intelligente dieren (intelligentie vergelijkbaar met een 4-jarig kind. De dolfijnen en walvissen sterven langzaam aan uit oa door de millitaire radars op zee. Dat schijnt zo'n beetje de belangrijkste oorzaak te zijn van de massale walvissterfte. Zelfs in Nederland zijn er al aangespoeld en laatst nog in Engeland in de Thames.

Ik ben wel benieuwd ofdat de aliens bestaan. Rationeel gezien zou je zeggen van wel, kwestie van een simpel rekensommetje; er zijn zoveel planeten, als 1 op de zoveel een atmosfeer zou hebben dan heb je er nog zoveel over en het moet wel dat op één van die planeten intelligent leven voorkomt. Ik ben de getallen vergeten maar ze zijn nogal imposant. Je moet bovendien bedenken dat we maar een zeer klein stukje van ons universum kunnen overzien. We weten nog lang niet alles van ons eigen zonnestelsen laat staan dat we iets weten over andere zonnestelsels.

En dan zijn eventuele andere universa nog niet meegerekend. Volgens de snaartheorie zouden er vele universa zijn en dit van ons slechts één van de velen.

Als er inderdaad aliens zijn dan is het nog interessant om te fantaseren hoe ze er uit zien? Misschien zijn het wel insecten of weekdieren.

Berichten: 4.546

Re: Wel of geen contact?

waar jij het over hebt is de Drake vergelijking (dacht ik), als je die doet met de gegevens van ons melkwegstelsel kom je uit op een paar honderduizend verschillende beschavingen ofzo.

maar als ze echt hoog ontwikkeld zijn zijn ze mer dan slim genoeg om wel respectvol met andere levende wezens om te gaan. zijn ze lager maar wel hoger dan ons, dan kunnen we wel een probleem hebben :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Wel of geen contact?

Assassinator schreef:waar jij het over hebt is de Drake vergelijking (dacht ik), als je die doet met de gegevens van ons melkwegstelsel kom je uit op een paar honderduizend verschillende beschavingen ofzo.

maar als ze echt hoog ontwikkeld zijn zijn ze mer dan slim genoeg om wel respectvol met andere levende wezens om te gaan. zijn ze lager maar wel hoger dan ons, dan kunnen we wel een probleem hebben :roll:
Nu ga je ervanuit dat een respectvolle bejegening iets met intelligentie te maken heeft.

Dit is een onterechte aanname, nu ben ik het eens dat voor moreel handelen een zekere intelligentie nodig is maar de veronderstelling 'hoe intelligenter hoe moreler' is per definitie een verkeerde.

In die zin heeft moraal niks met intelligentie te maken.

En wat bedoel je met "zijn ze lager maar wel hoger dan ons"?

Berichten: 4.546

Re: Wel of geen contact?

nja, ik denk dat echt hele hoge beschavingen zich meer bewust zijn van andere levende wezens omdat ze zelf meer hebben meegemaakt en meer kunnen zien wat er gebeurt in het heelal, heeft niet echt iets met intelligentie te maken, meer met tijd.

maar wat ik bedoel met wel lager maar wel hoger dan ons, is dat ze dan wel lager zijn dan die hele hoge wezens, maar nog steeds technisch geavanceerder dan ons, dat misschien dat dat moraal ofzo dan ontbreekt. in ieder geval kunnen er niet heel veel echt aggresieve soorten zijn, die roeien mekaar uit (in mekaars vaarwater zitten enzo, zorgt automatisch voor problemen, zien we ook op onze planeet)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 10

Re: Wel of geen contact?

buitenaards leven is wel interresant en al helemaal als we van hun bestaan af weten. We weten nu natuurlijk niet hoe ze zijn. Zijn ze net zo dom als de mens of kennen ze geen emotie (en dus ook geen ruzie)? Als ze net als de mens zijn maar dan stukken slimmer weet ik niet of ik wel in contact met ze wil zijn. Zie maar hier op aarde....omdat de mens slimmer is zijn wij 'de baas' over dieren. Als we in contact komen krijgen we misschien netzo iets als op aarde geweest is, dat zwarten de slaafjes waren van de blanken. In dit geval word het dan 'de mens' die de slaaf is van 'het buitenaardse'.

Als dit niet het geval word, van dat slavernij gebeuren, wil ik heel graag met ze in contact komen omdat zoals al eerder gezegd ze veel slimmer zijn. Ze kunnen ons technieken leren en hun manier van wetenschap. Helaas kun je niet van te voren weten hoe ze zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Wel of geen contact?

ik vraag me af waarom iedereen gelijk afgaat op het idee dat het intelligent buitenaards leven is.

eencelligen, planten vallen toch ook allemaal onder de mogelijkheden, sterker nog, de kans daarop is stukken groter.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 4.546

Re: Wel of geen contact?

ook die ontwikkelen zich, maar intelligent leven kan in vormen bestaan misschien ontdenkbaar voor ons (intelligente gaswolken, noem maar op!), de Drake vergelijking is daar wel handig voor maar we weten het pas echt als we de ruimte ingaan om te kijken, maar dat duurt nog wel wat eeuwen :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 10

Re: Wel of geen contact?

ik vraag me af waarom iedereen gelijk afgaat op het idee dat het intelligent buitenaards leven is.
dat is toch ook de stelling in dit topic?! :roll:

Re: Wel of geen contact?

Windsurfer schreef:ik vraag me af waarom iedereen gelijk afgaat op het idee dat het intelligent buitenaards leven is.
dat is toch ook de stelling in dit topic?! :roll:


Niet expliciet. Ik ga er echter wel vanuit dat het buitenaardse bewustzijn contact zoekt met ons, omdat wij nog niet zo ver zijn. Persoonlijk denk ik dat dit mogelijk is indien het een verder geevolueerde bewustzijnsvorm is.

Berichten: 10

Re: Wel of geen contact?

omdat wij nog niet zo ver zijn.
waar baseer je dat op? misschien zijn we juist wel al erg ver. OK, als we fantaseren wat er nog allemaal mogelijk is, zoals binnen een paar seconden in een ander zonnestelsel zijn dan zijn we nog niet ver, maar ik geloof niet dat er wezens zijn die al honderden of weet ik vele hoeveel scheepjes door het heelal hebben vliegen om te koloniseren, vermaak, onderzoek,ontdekking, etc. Als je ziet hoeveel tijd er nodig is geweest om ons te brengen waar we nu zijn....

Gesloten