spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

stel ik heb een spoel met weekijzeren kern en daarnaast een aluminium ring die op te vatten is als een spoel met 1 winding. nu jaag ik een wisselstroom door de spoel met kern. wat gebeurt er met de aluminium ring als de stroomsterkte toeneemt, dan weer afneemt, onder 0 komt dus "wisselt van pool" en weer toeneemt en weer afneemt. ik doel hier op de wet van lenz, maar ik weet dat de ring wordt weggeschoten, maar dat vind ik raar want volgens mij wordt ie bij een toename van de stroomsterkte afgestoten maar bij een afname aangetrokken. beetje vaag allemaal, maar ik hoop dat iemand me ermee kan helpen.

Berichten: 311

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

Volgens mij zal de ring noch aangetrokken noch afgestoten worden, omdat de ring uit Aluminium bestaat. kDenk dat er wervelstromen zullen ontstaan en de ring gewoon zal opwarmen!

'tVerhaal is anders als 'r een stroom door het aluminium loopt.

Dan is 't al te zien hoe je de ring bij het veld houdt, links, rechts, onder, boven, wat is de stroomzin van beide spoelen...

groets
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

In de ring gaat een stroom lopen (door inductie) die probeert de verandering van het magneetveld tegen te werken. De ring wordt dus afgestoten. Het is zelfs mogelijk op deze manier de ring weg te schieten.

Dit effect treedt alleen op bij verandering van magnetische flux, dus bij gelijkstroom door de spoel gaat er in beginsel wel een stroom lopen door de ring (als de stroom wordt ingeschakeld), maar die dooft snel weer uit door weerstandsverliezen (daarna werkt er geen kracht mee op de ring).

Het is ook zo dat als ik de ring nu (nog steeds met gelijkstroom op de spoel) weghaal (of verplaats) terwijl het magneetveld dus nog bestaat (en constant is) er ook een stroom door de ring gaat lopen die de fluxverandering tegenwerkt (verder weg zijn immers minder fluxlijnen en dus is dat een veranderig). Het weghalen van de ring kost dus meer kracht als de magneet aanstaat (terwijl er geen kracht op de ring werkt al ie stil staat).

Een ander experiment dat dit goed laat zien is als je een (sterke) magneet tussen twee platen aluminium naar beneden laat vallen. Door de beweging (het vallen) van de magneet worden stromen opgewekt in de aluminium platen die proberen het binnendringen van het magneetveld tegen te gaan. Deze stromen wekken zelf ook weer een magneetveld op dat tegengesteld is aan dat van de magneet. Wat je ziet is dat de magneet nog maar erg langzaam naar beneden valt. Soms nog maar een paar cm per seconde.

Dat principe wordt gebruikt bij remmen in bijv. achtbanen.

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

mijn probleem is namelijk dat ik denk dat de ring wordt aangetrokken (afgeremd in dit geval) wanneer de stroomsterkte van I(max) naar I(0) gaat. want dat komt in principe overeen met een normale magneet die je van een spoel weghaald, waardoor aantrekking volgt. dus, als ie 1 cm wordt afgestoten bijv. heeft ie een vaart en zal hij minderhard worden teruggetrokken omdat ie al verder weg is, volgens mij, maar er is een punt waar de ring blijft hangen, en dat snap ik al helemaal niet, want de zwaartekracht en de terugtrekkende kracht moeten dan gelijk zijn aan de afstotende kracht, die weer bij stilhangen gelijk is aan de aantrekkende kracht, vanwege de sinusvorm van de wisselstroom. wie kan me helpen vertellen wat er nou niet klopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

Wat er niet klopt is dat je ring geen magneet is.

Het enige wat er gebeurt in die ring is dat er stromen gaan lopen die het veranderende magneetveld tegenwerken. Afstoting is het gevolg.

Ik vermoed zelfs dat als je ring niet gesloten is (aan 1 kant doorgezaagd) dat de ring dan zo goed als ongevoelig is voor het veranderende magneetveld.

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

ik bedoel in dat voorbeeld dat de aluminium ring de spoel is en de spoel waar ik de wisselstroom op zet de "magneet". want een magneet die dichterbij een spoel komt, zorgt voor een grotere inductiestroom. andersom geldt dus dat als de magneet weg gaat, dat de inductiestroom kleiner wordt.

als er dus een afname van de stroom is in de spoel, dus hij gaat van i(max) naar I(0), komt dat dus overeen met een magneet die van een spoel weggaat, in dit geval de aluminium ring, en dus volgt aantrekking

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

als er dus een afname van de stroom is in de spoel, dus hij gaat van i(max) naar I(0), komt dat dus overeen met een magneet die van een spoel weggaat, in dit geval de aluminium ring, en dus volgt aantrekking
Nee, dan nog verandert de hoeveelheid magnetische flux door de ring en dat zal zorgen dat er stromen in die ring gaan lopen die die verandering tegenwerken. Het effect is evenwel weer afstoting.

Als ik dus de ring en de magneet naast elkaar leg en ik trek de magneet heel snel weg, dan zal de ring de andere kant op vliegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

Overigens kan de aluminium ring een magneetveld behouden. Ook al is het veld van de magneet continue en beweeg de ring niet.

Als je de aluminium ring afkoelt tot 1.2 K dan wordt deze supergeleidend. Breng je de ring dan in het magneetveld, dan zal er door de inductie een stroom gaan lopen. Deze stroom blijft lopen door de supergeleiding, en dus blijft de ring magnetisch. De magneet en de ring zullen elkaar daardoor blijvend afstoten. Dit is het zgn Meisner effect.

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

owkej, das mooi om te weten, is namelijk voor profielwerkstuk. bedankt

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

Ik ben nog niet erg wijs in de natuurwetenschappen,maar ik probeer altijd zoveel mogelijk theorieên te bedenken.Wat als het Al(+III) nu eens zin orbitalen vult door zij P-orbitaal op 3 te brengen en een 4s te vullen met elektronen,dan word die stabiel en zou dus normaal gezien(tenzij dat een uitzondering is)de rest van de toegevoegde energie (van de elektronen) moeten omzetten in lichtenergie of temperatuur en die toch uitzenden???

of komt dat magnetisme doordat de ijzeren staaf een negatieve lading krijgt?

sorry als het maar niks lijkt,maar ik leer enorm graag over wetenschappen en soms ga ik iets te snel zonder andere leerstof te behandelen,dus aub leg mij simpel uit hoe dat werkt

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

sorry als het maar niks lijkt,maar ik leer enorm graag over wetenschappen en soms ga ik iets te snel zonder andere leerstof te behandelen,dus aub leg mij simpel uit hoe dat werkt


geduld is een schone deugd....

en het helpt om later een goede wetenschapper te worden, waar het onderzoek in stapjes gaat en je ook hééél veel geduld moet opbrengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

Ik ben nog niet erg wijs in de natuurwetenschappen,maar ik probeer altijd zoveel mogelijk theorieên te bedenken.Wat als het Al(+III) nu eens zin orbitalen vult door zij P-orbitaal op 3 te brengen en een 4s te vullen met elektronen,dan word die stabiel en zou dus normaal gezien(tenzij dat een uitzondering is)de rest van de toegevoegde energie (van de elektronen) moeten omzetten in lichtenergie of temperatuur en die toch uitzenden???
De theorie achter orbitalen zit heel wat complexer in elkaar, waardoor je theorie niet zomaar opgaat. Als je daar meer over wilt weten raad ik je aan wat quantum mechanica te gaan volgen. Een goed boek is die van Griffiths.

Misschien is het beter in plaats van theorieen te bedenken, boeken over natuurwetenschappen te gaan lezen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: spoel met weekijzeren kern naast aluminium ring

Ik heb deze opgebouwd. De aluminium ring schiet met een forse kracht weg. combinatie van wervelstromen en Lorentzkracht

Reageer