[Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

hallo,

Ik ben Sebastiaan en zit in havo 4. Ik moet voor een profielwerstuk een groot veslag maken over een natuurkundig onderwerp.

Ik heb "het breken van glas met geluid/je stem" bedacht.

Nu is natuurlijk mijn vraag: Is het mogelijk om met je stem(of geluid) een glas te breken?

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

wel?? : http://www.kennislink.nl/web/show?id=145698

niet?? : (bnn)

Code: Selecteer alles

Er bestaan tal van verhalen die vertellen dat het mogelijk is om een glas door het zingen van een luide en hoge toon te laten breken. Onderzoek heeft uitgewezen dat het bijna onmogelijk is om een glas te laten breken met je stem. Een hoge stem is niet noodzakelijk, maar de stem moet precies afgestemd zijn op de resonantiefrequentie van het glas. Hierdoor ontstaat de trilling die het glas kan doen breken.

Conclusie: Met behulp van resonantie kan een glas met geluid gebroken worden. De geluiddruk waarbij het glas breekt is echter zeer hoog en ligt ruim boven de menselijke pijngrens (120 dB). De menselijke stem kan deze geluiddruk eigenlijk niet realiseren. Alhoewel de geoefende zanger wel een luidheid van iets meer dan 120 dB kan halen, behoort 150 dB echt tot de onmogelijkheden. De zanger zou dan ook zijn eigen gehoor beschadigen. Bovendien moet de toon gedurende enige seconden zeer nauwkeurig overeenstemmen met de resonantiefrequentie van het glas. Ook dat is eigenlijk een onmogelijke opgave. Met een goed geproduceerd glas moeten we kapot zingen uitsluiten. Het kan dus niet!
oeps, ik zie net dat ik in het verkeerde forum heb gepost :roll:

Berichten: 4.546

Re: [Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

bij Myth Busters is het gelukt, meerdere keren achter mekaar zelfs. volgens mij hadden ze wel een microfoon nodig en speakers, maar het lukte wel.

of waren dat kristallen glazen?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

bij Myth Busters is het gelukt, meerdere keren achter mekaar zelfs. volgens mij hadden ze wel een microfoon nodig en speakers, maar het lukte wel.  

of waren dat kristallen glazen?
Het waren kristallen glazen.

Eerst probeerde ze het met een versterker en dat lukte.

Later toen een zangleraar of zoiets de frequentie wist lukte het zonder versterker.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

Is huiswerk, en zeker geen moderne natuurkunde.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

Een tenor Enrico Caruso is er ooit in geslaag een kristallen glas met puur zijn stem te gebruiken. Ik dacht dat hij dat deed door de toonhoogte zo te laten variëren dat bij een bepaalde frequentie het glas amplituderesonantie vertoonde en stuk sprong!

Amplituderesonantie is er wanneer iets wat trilt (het glas hier) haar maximale amplitude bereikt!

Berichten: 4.502

Re: [Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

Het ligt m.i. aan de gebruikte frequentie van het geproduceerde geluid,die moet overeenkomen met de eigen frequentie van het glazen voorwerp.Je moet dit een tijd volhouden en dan breekt het glas.

Eenzelfde effect krijg je wanneer een groep soldaten "marcheert" in een bepaalde frequentie over een brug en dit maar constant lang genoeg volhoudt.De brug stort in.

Weer eenzelfde effect bij een aardbeving,waardoor er een eigenfrequentie-reactie optreedt in bruggen en gebouwen;gaat dat lang genoeg door,dan stort de zaak in elkaar!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

Eenzelfde effect krijg je wanneer een groep soldaten "marcheert" in een bepaalde frequentie over een brug en dit maar constant lang genoeg volhoudt.De brug stort in.
Hehe, dat was net een van mijn examenvragen :wink:.

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

Is huiswerk, en zeker geen moderne natuurkunde.
Sorry had ff verkeerd gekeken.

Maar even weer terug komend op mijn vraag.

Ik moet hier een verslag over schrijven en er moet een proef worden gedaan, ik weet al hoe ik dit wil gaan doen. Maar zou het ook werken met goedkopere glazen, want een echt goed kristallen glas kost nog al wat...

ik had gelezen dat kristal het glas harder maakt dus breekbaarder.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: [Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

Ik denk niet dat het met ander glas wil...

Misschien kun je via de Kringloop aan goedkoop kristal komen. Ik wens je in elk geval veel succes want het lijkt me een zo goed als onmogelijke opdracht met de apparatuur van een gemiddelde middelbare school...
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] breken van glas met je stem?!

wat hebben wij op school:

Stroboscoop(om te kunnen zien of het glas beweegt), herzgenerator(in ieder geval een apparaat dat geluid kan maken, waar het aantal herz kan worden aangepast.)

versterker(we moeten wel aan min 120 DB kunnen komen). oscilloscoop(een apparaat waar je dus de frequentie van af kan lezen.

Ik dacht dat ik nou alles had genoemd..aan onze school zal het niet liggen. de TOA, iemand die proefen voor NA/Sk/Bi bij ons ondersteunt en ons help, zij ook dat onze school de mogelijkheden had.

Reageer