Ligase

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Ligase

Ligase zorgt er voor dat de Okazaki fragmenten aan elkaar worden gebonden. Maar hoe doet die ligase dat???

:shock:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Ligase

Ik heb helaas geen echt duidelijk plaatje kunnen vinden, maar kijk bijvoorbeeld eens hiernaar: http://opbs.okstate.edu/~petracek/Chapter%...Fig%2025-16.JPG

In woorden is dit als volgt:

1. Het DNA-ligase reageert met een molecuul ATP tot Enzym-AMP + PPi

2. Het enzym-AMP-complex draagt de geactiveerde AMP-eenheid over aan de 5' fosfaatgroep van een te ligeren DNA-fragment

3. De 3' OH-groep van het andere DNA-fragment valt aan op de geactiveerde 5' fosfaatgroep, waarbij het AMP weer vrijkomt en het gat is gedicht

Deze energetisch ongunstige reactie wordt dus gedreven door de energetisch gunstige hydrolyse van een molecuul ATP
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ligase

veel dank, maar ik ben bang dat ik hier niet veel aan heb. Ik moet dit namelijk in een presentatie gebruiken zonder al te moeilijk te gaan liggen doen. dit alleen al uitleggen duurt 5 minuten. de hele presentatie zelf mag maar 5 minuten duren met 5 minuten uitloop
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 311

Re: Ligase

Moet je niet veel aan uitleggen.

Dit reageert met dat, en dit met dat...vereenvoudigde figuurtjes uitprinten en voilà! :shock:

groetkes
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ligase

dus als ik het goed begrijp (kort door de bocht genomen) dan neemt het ATP molecuul een electron op van de fosfaatgroep van de 5' en kan zo de breuk worden gesloten

ps. gebeurt er eigenlijk nog iets met de -OH aan de 3' :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Ligase

Niet ATP maar AMP. En dit molecuul neemt een electron plus een zuurstofatoom over van de 5' fosfaatgroep. De 3' OH doneert bij de aanval vervolgens weer een electron en een zuurstofatoom aan de 5'-groep, waarbij de H als H+ vrijkomt. De reacties met water worden in deze gevallen niet vermeld, omdat een biologisch milieu in principe een waterig milieu is. Water (en daarom ook H+ en OH-) mogen dus gewoon onvermeld meedoen in de reacties.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Re: Ligase

Wat zijn exact de okazaki fragmenten ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ligase

de okazaki fragmenten zijn de delen van het DNA die worden gevormd aan de lagging strand. Allemaal kleine delen DNA.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Ligase

Zijn de Okazaki-fragmenten niet een RNA-primer + DNA bij de dralende streng ?

Berichten: 704

Re: Ligase

DNA polymerase kan alleen van 5' naar 3' synthetiseren en de lagging strand gaat van 3' naar 5'. Er ontstaat een loop in het DNA, waardoor DNA-polymerase III holoenzym na ongeveer 1000 nucleotiden losraakt van de lagging strand.

gevolg is dat er fragmetnjes DNA ontstaan en die worden door polymeease I afgemaakt.

De RNA-primer is nodig om polymerase III te kunnen laten synthetiseren (DNA polymerase heeft namelijk een primer nodig)

de stukjes DNA die door het holoenzym worden geproduceerd worden Okazaki-fragmenten genoemd. Deze worden aan elkaar gezet met behulp van DNA ligase.

Reageer