[ANW] mening vraag genetische modificatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 51

[ANW] mening vraag genetische modificatie

Beste forumgebruikers,

Graag zou ik even een paar reacties willen hebben om deze onderstaande vraag te beantwoorden.

Waarom zijn er mensen tegen het gebruik van genetische modificatie, als je er alleen maar mensen mee kan helpen

voor de mensen die niet weten wat het genetisch manipuleren van bijvoorbeeld gewassen is heb ik hier een site'je gevonden waar het simpel word uitgelegd.

----->klik hier<------

Dank u wel,

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

Niet iedereen is van mening dat je er alleen maar goed mee doet. Zo kan ook klonen mensen helpen (denk aan organen) maar toch vinden sommige mensen dat klonen niet kan. Blijkbaar vinden nogal wat mensen dat wij aan bepaalde zaken niet moeten 'prutsen', als je begrijpt wat ik bedoel. DNA, genetisch materiaal valt daar voor sommigen onder.

Er zijn natuurlijk nog andere zaken die kunnen meespelen, neem bijvoorbeeld eens een kijkje op deze pagina, meer bepaald het kopje "Potentiële nadelen".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

Behalve de medische en economische problemen waar je tegenaan loopt, is het onmogelijk om een ethisch argument te ontkrachten. Het gaat daarbij om een gevoel wat mensen ergens bij hebben.

'Je moet van de creatie Gods afblijven' en meer van zulke dergelijke opmerkingen zijn in een dergelijke discussie niet onbekend.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

Waarom zijn er mensen tegen het gebruik van genetische modificatie, als je er alleen maar mensen mee kan helpen
Ik ben er in principe ook niet tegen, maar ik kan me wel voorstellen dat we de gevolgen op lange termijn niet kunnen inschatten, of die nu goed of slecht zijn. Net zoals het misbruik dat kan ontstaan.

Het is zo'n beetje als PCBs, het lijkt allemaal heel leuk in het begin maar als we pas na tientalle jaren beginnen in te zien dat het ernstige gevolgen heeft voor onze aarde is het al te laat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

Ik ben er ook niet tegen, alleen kan je inderdaad de gevolgen niet inschatten! Stel nu dat we massaal mais gaan planten die een stof aanmaakt die bepaalde insecten dood dan kunnen er 2 gevaarlijke zaken veroorzaakt worden:

Dit insect kan volledig uitsterven in het slechtste geval door voedseltekort -> Dit kan zorgen dat andere dieren ook uitsterven omdat dit insect niet meer aanwezig, wat voor een problemen krijgen we dan wel niet? Of dit insect at ook nog andere insecten, nu hebben die insecten geen natuurlijke vijand meer en krijgen we een plaag van die insecten?

Aan de andere kant lopen we misschien de kans dat die insecten immuun worden aan die dodelijke stof vermits ze er zo vaak mee in contact komen, dan zouden wie die insecten helemaal niet meer kunnen bestrijden en dan is besproeien met pesticiden zelf geen optie meer.

Het is allemaal maar te zien hoe je het bekijkt, het kan heel voordelig uitkomen, maar ook heel nadelig!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

Waarom zijn er mensen tegen het gebruik van genetische modificatie, als je er alleen maar mensen mee kan helpen
Als dat laatste het enige gevolg zou zijn, kan een zinnig mens er niet tegen zijn, en deze vraag is, zó gesteld, daarom een beetje "sturend".

Omdat het echter allerminst zeker is dat dat het enige gevolg is, heb ik sterke reserves. Het is lang niet altijd zoals een stuk gevaarlijke techniek dat je ook weer uit kan zetten. Je werkt met levende organismen, en iets wat leeft kan onverwachts een eigen leven gaan leiden. Ik vind dat we er héél bijzonder voorzichtig mee moeten zijn, en blijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

Ik heb hier laatst een presentatie over gehouden, ook voor ANW. Nadelen waar je aan kunt denken zijn superonkruiden, want de ggo-planten zijn resistent gemaakt tegen vele herbiciden. Ook kunnen mensen die allergisch zijn voor bepaalde planten zo in de problemen komen. Verder rust er patent op ggo-zaden, dus kan er een voedselmonopolie ontstaan. Tot slot kun je denken aan het overwaaien van ggo-zaden naar omliggende velden, waardoor je niet meer zeker weet wat het verschil tusen ggo-rassen en normale plantenrassen zijn.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

Ik heb hier laatst een presentatie over gehouden, ook voor ANW. Nadelen waar je aan kunt denken zijn superonkruiden, want de ggo-planten zijn resistent gemaakt tegen vele herbiciden. Ook kunnen mensen die allergisch zijn voor bepaalde planten zo in de problemen komen. Verder rust er patent op ggo-zaden, dus kan er een voedselmonopolie ontstaan. Tot slot kun je denken aan het overwaaien van ggo-zaden naar omliggende velden, waardoor je niet meer zeker weet wat het verschil tusen ggo-rassen en normale plantenrassen zijn.


Zodat het voor iedereen duidelijk is: 'ggo' betekend 'genetisch gemodificeerd organisme'. Op laboratoria gelden altijd strenge regels om met ggo's te werken. Zo kan 'besmetting' van de buitenwereld worden voorkomen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

En ggo planten kunnen zelf geen zaden produceren (genetisch gewijzigd zodat dit zeker NIET gebeurd). Dit om te voorkomen dat planten zichzelf gaan verspreiden. Dus het argument van wild verspreidende zaden is geen goed argument.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

En ggo planten kunnen zelf geen zaden produceren (genetisch gewijzigd zodat dit zeker NIET gebeurd). Dit om te voorkomen dat planten zichzelf gaan verspreiden. Dus het argument van wild verspreidende zaden is geen goed argument.


Inderdaad, deze planten moet zo worden aangepast dat ze geen zaden kunnen produceren. Probleem is: dan moeten ze dit dan ook wel daadwerkelijk doen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

En dat is niet atlijd gedaan, bijvoorbeeld de zaden van Monsanto hebben dat niet.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

En aan de andere kant zonder genetisch gemodificeerde micro-organismen, zat ik hier nu niet, want dan had ik heel lastig aan mijn insuline kunnen komen voor mijn suikerziekte.

Een groot iets is ook angst voor het onbekende, en een angst voor dat we teveel god spelen door met z'n scheppingen te rotzooien. Vaak zijn ecologische systemen zo groot dat het moeilijk is om te zien wat voor impact je hebt, alles is met elkaar verbonden (niet zweverig bedoelt, maar is gewoon zo in een eco-systeem). De consequenties zijn amper te overzien.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

De enige manier om hiermee om te gaan is dus door de desbetreffende GGO niet in aanraking te laten komen met de rest van het eco systeem. Andere voorzorgsmaatregelen die men neemt is vaak dat er in micro-organismen een behoefte aan een bepaalde vitamine wordt ingebouwd welke het organisme niet zelf kan maken. Hierdoor moet de bacterie constant op een voedingsbodem groeien die deze vitamine bevat. Dit kom je in de natuur bijna niet tegen.

Wat ik wil zeggen: Hoewel er potentiële nadelen aan het gebruik van ggo's kleven, kan er mits er volgens de huidige richtlijnen mee worden gewerkt eigenlijk niks misgaan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 51

Re: [ANW] mening vraag genetische modificatie

Danku ik heb zo genoeg meningen en informatitie gehoord denk ik 8)

Wanneer iemand nog een andere aanvulling heeft hoor ik het natuurlijk graag.

Dankjewel,

Reageer