Waarom lost detergent de huid niet op?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 190

Waarom lost detergent de huid niet op?

Examen dierkunde aan het blokken:

"Omstreeks 1915 stelde men vast dat plasmamembranen uit rode bloedcellen, afgebroken werden door vetoplosmiddelen (aceton, chloroform,...) waardoor men

de rekerheid kreet dat er lipiden moesten voorkomen"

Maar...hierbij stel ik mij dan de vraag...waarom kunnen wij (onze huid)

bijvoorbeeld detergent verdragen?

Enkele ideeën schieten me hierbij te binnen:

*Onze huid wordt beschermd door de laag dode huidcellen, die een structuurverschil

zouden hebben, en vetoplosmiddelen kunnen verdragen.

Je zou kunnen een druppel detergent op je tong doen om te testen...

maar dat zou ik toch niet direct proberen...

(klopt mijn veronderstelling dat er in de tong zeer veel levende cellen,

zintuigcellen aan het oppervlakte komen?)

Als dit alles klopt, dan zou je, als je afwast, en je hebt wondjes op je handen,

wel reactie kunnen krijgen van detergent.

Tenzij het te verdund is door in zoveel liter water te voegen.

Maar hoe lost het dan het vet van de afwas op?

Al bij al lijkt me dit dus geen goede hypothese.

*Detergent is gewoon niet sterk genoeg als oplosmiddel,

ik weet niet in hoeverre aceton en chloroform irriterend werken op de huid?

Over aceton vond ik het volgende:

"Alhoewel aceton giftig is, is huidcontact minder erg dan vele andere oplosmiddelen."

Maar ook:

"Aceton is na glucose de tweede brandstof voor de hersenen, en de enige die in het menselijk lichaam gevormd kan worden uit vetten."

Aceton komt dus ook IN ons lichaam voor, waar het dus in principe ook

plasmamembranen zou kunnen oplossen?

Het wordt trouwens ook gebruikt in nagellakremover, dus erg schadelijk is het al zeker niet voor de huid.

Voor chloroform vond ik R-zin 38: Irriterend voor de huid.

Mag ik hieruit dan concluderen dat deze stoffen onze huid zeer traag oplossen,

maar dat dit alles een niet zodanig sterk effect heeft?

En we eventueel nog wat beschermd zijn door dode huidcellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Waarom lost detergent de huid niet op?

Afbeelding

Afbeelding

plaatje van de huidlagen, en plaatje van de bovenste huidlaag, de opperhuid, of epidermis

Zoals je ziet liggen de bloedvaten,vetcellen en zenuwen (en wat nog meer) niet echt aan de oppervlakte, de opperhuid is een redelijk dikke laag, waarvan de bovenste laag dood is en de onderste laag continue deelt. Het vormt een efectieve natuurlijke barriere tegen echt vanalles, en ja ook tegen zeep, je huid bestaat immers niet uit vet? Dus waarom zou een vetoplosser je huid oplossen? Je tong is vast gevoeliger, maar er gebeurd niet zo veel als je zeep in je mond krijgt hoor (hoe dezastreus zou bellenblazen voor kleine kinderen dan wel niet zijn) het prikt hooguit een beetje, net als je shampoo in je ogen krijgt, je oog lost echt niet meteen op. Maar het is inderdaad wel zo dat als je aan t afwassen bent sop kan prikken in je wond, niet ernstig verder, er vallen opeens echt geen gaten in je hand hoor. Hooguit paar cellen die er van kapot gaan. In de afwas kan het afwasmiddel gewoon direct bij de vetten, bij de handen zit er nog laag huid voor, dus lost je hand niet op, wel talg uit de huid kan misschien beetje oplossen, krijg je droge huid van, maar dat talg is zo weer aangemaakt.

Aceton is niet zo fijn spul, maar wederom kan de huid veel hebben, en ja het zit in nagellakremouver (maar vaak wel verdunt), maar de meeste vrouwen kunnen je vertellen dat als je dat vaak gebruikt het toch nogal slecht is voor de huid van je vingers, het droogt nogal uit omdat het talg (jaja: vet!!) toch steeds wordt verwijderd.

Er zijn echter wel een groot aantal stoffen, die in allerlei gradaties niet fijn zijn voor je huid, ze kunnen oa: irriterend (vaak niet zo erg), schadelijk, oxiderend, en corrosief zijn. Corrosieve stoffen branden je huid gewoon weg. Dus die stoffen heb je wel degelijk, maar dat zijn volgens meer de zware zuren, en heeft dus niks meer met vetoplossen te maken[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Waarom lost detergent de huid niet op?

Ik volg grotendeels je antwoord, het zegt mooi uitgebreid

met wat extra info, wat ik dacht.

Maar gedeeltelijk ben ik niet akkoord.

"Je huid bestaat immers niet uit vet" geef je als argument voor het bestand zijn tegen zeep, detergent,...

Waar mijn post vooral op doelde, is dat een (belangrijk!) deel van de cellen, waaruit dus ook de huid is opgebouwd, WEL uit vet bestaat.

Cellen zijn omgrensd door een plasmamembraan, deze bestaat uit een dubbele laag

fosfolipiden, met daartussen en erop een hoop proteïnen, en erop ook nog eens

een fragment koolhydraten (de glycocalix)

Die fosfolipiden die de plasmamembraan vormen zijn dan ook niets anders dan vet! Glycerol met twee apolaire vetzuurketens, en één polaire fosfaatgroep.

Reageer