toekomst leven

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 28

toekomst leven

ik vroeg me af hoe de wereld over 100 jaar eruit zal zien?? Zal er net zoals in de films allemaal robots rondlopen en nieuwe hightech snufjes zijn?? En wordt de mens luier en heeft die maar voortaan 1 vinger nodig om alles te doen?? Of ziet de wereld er veel depressiever uit??

Berichten: 10

Re: toekomst leven

ik denk niet dat het er beter uit zal zien. Waarschijnlijk zullen auto's op waterstof rijden, of in ieder geval iets anders. Ook zullen de kusten er anders uitzien ivm met het stijgende waterpijl. Wat de robots betreft, ik denk wel dat de wereld geautomatiseerder zal zijn, in hoeverre weet ik niet. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe mensen dan wonen, zullen we allemaal in flats wonen omdat het anders té vol word.

En hopelijk heeft de ruimtevaart een paar sprongen gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: toekomst leven

Deze hightech snufjes waardoor de mens niets hoeft te doen, lijkt me juist een perfecte reden om depressief te worden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 10

Re: toekomst leven

Deze hightech snufjes waardoor de mens niets hoeft te doen, lijkt me juist een perfecte reden om depressief te worden.
dat ligt denk ik ook aan het persoon zelf. sommige mensen zullen het fijn vinden dat ze niet naar dorp hoeven om boodschappen te halen. maar andere mensen denken ''ff lekker naar dorp, lekker naar buiten'. Door de toenemde bevolking krijg je steeds meer wensen van mensen.

Waar denk je dat ze depressief worden dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: toekomst leven

We kunnen niet realistisch zo ver vooruit kijken. Denk eens terug aan de mensen van 100 jaar geleden. Die hadden nooit kunnen denken dat er dingen als straaljagers, laptops, PDA's en weet ik wat nog meer zou bestaan.

Het is onrealischtisch om de wereld over 100 jaar te voorspellen. Je weet niet wat er gaat komen, zelfs de wereld over 10 jaar voorspellen is al riskant.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: toekomst leven

Waar denk je dat ze depressief worden dan?
Waar ze depressief worden doet er niet toe, waarvan ze depressief worden wel.

Je stelt in je openingspost hetvolgende: 'Wordt de mens luier en heeft die maar voortaan 1 vinger nodig om alles te doen?? Of ziet de wereld er veel depressiever uit??'

Hieruit blijkt dat je een lui persoon die alles met 1 vinger doet een tegenstelling vind van een depressief persoon. Ik doelde erop dat dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Ik kan me voorstellen dat, wanneer je helemaal niks onderneemt en als een couch potato' een beetje zit niks te doen, je veel te weinig van de wereld meekrijgt. Ik zou daar depressief van kunnen worden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 249

Re: toekomst leven

Ik heb slechter gestemd.

Dat is dan met het oog op het welzijn van het grootste gedeelte van de mensen.

Ik denk dat je er van uit kan gaan dat over 100 jaar de techniek zo ver is dat de meeste mensen overbodig zijn. Hoe gaan die mensen zich voorzien in primaire levens behoeften?

Misschien startrek achtige toestanden, groei (versprijding) van de mens in de ruimte, zou misschien een oplossing zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: toekomst leven

Het zou zo kunnen dat we over 100 jaar gedeeltelijk op Mars leven. In theorie is het erg goed mogelijk namelijk. Maar ja, zoals ik al zei, het is doelloos om er over na te denken want je zit er toch naast.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 4.502

Re: toekomst leven

Dit is een van de filosofien van Teilhard de Chardin over de menselijke toekomst:

"De mensheid ontstond uit een samenbundeling van individuen met de mogelijkheid van keuze. Uit gezinnen ontstonden stammen, uit stammen naties, uit naties landenbonden. Tegelijk daarmee vormde zich een steeds ingewikkelder net om onze wereldbol, een net van steeds intenser psychische, geestelijke kracht, een net van boven ons uitstijgende wetenschap, godsdienst, kunst, politiek enz.

De wet van complexiteit-bewustzijn die in de biologische fase van de evolutie vóór het verschijnen van de mens gold, geldt ook nu in de culturele evolutie. De cultuur is een voortzetting van de natuur op basis van bewuste keuzes.

Voor Teilhard is alle kracht in héél het evolutieproces slechts éénzélfde kracht van liefde, van samengaan, van samensmelting om tot een hogere vorm van leven te komen.

In steeds sneller tempo bundelen de mensen thans hun krachten om een nieuw stadium in de evolutie te betreden.

Zullen zij hun vrijheid gebruiken voor bevordering van elkaar? Dus voor de Liefde, die de schepper ons in Omega aanreikt?

Of zullen zij elkaar negeren, afstoten, en daarmee hun ondergang of verstarring veroorzaken?

De wereld is in een crisis, waarbij deze keuze bepalend is voor haar voortbestaan.

Berichten: 252

Re: toekomst leven

Ik denk dat je er van uit kan gaan dat over 100 jaar de techniek zo ver is dat de meeste mensen overbodig zijn. Hoe gaan die mensen zich voorzien in primaire levens behoeften?


Overbodig bij het produktieproces bedoel je neem ik aan. Maar als de techniek werkelijk zo'n sprong vooruit zou maken, zou er veel meer en goedkoper geproduceerd kunnen worden. De economische realiteit zoals deze nou ervoor staat zou dan achterhaald zijn. Ervan uitgaan dat veel mensen dan niet in hun primaire levensbehoeften zouden kunnen voorzien, impliceert de gedachte dat in die toekomst een nog kleinere minderheid dan nu al het geval is, een nog grotere rijkdom weigert te delen op grond van irrationele ("het is nu eenmaal zo") eigendomsrechten, en daartoe een nog repressiever machtsapparaat nodig zal hebben, met als noodzakelijk gevolg een wereldwijde revolutie van het proletariaat, dat letterlijk niks meer te verliezen heeft. Van daaruit is het dan inderdaad nog maar een kleine stap naar die communistische star trek crap.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: toekomst leven

Ik denk dat het leven beter wordt, ik denk ook dat we er niet tevreden mee zullen zijn, en dezelfde problemen met depressie als dat we nu hebben.

Het zit in ons DNA om depressief en blij te zijn.

Berichten: 4.546

Re: toekomst leven

het leven zal beter worden denk ik, ik weet bijna zeker dat er een 3de wereldoorlog komt (economisch wanbeleid, oprakende olie, landen en culturen die in het nauw worden gedreven, zeer explosieve mix) en daarna zal eht beter worden, ik denk en hoop dat we daarna beseffen dat we moeten samenwerken als mens, als soort niet als landen of culturele groep want homo sapiens sapiens zijn hebben we allemaal gemeen (neem ik aan tenminste :roll: )
Van daaruit is het dan inderdaad nog maar een kleine stap naar die communistische star trek crap.
eerlijk, de samenleving in star trek is niet communistisch, niemand wordt onderdrukt ofwel? (ik zie star trek niet alleen als leuk tijdverdrijf, maar ook als mogelijk toekomst perspectief)

die samenleving is gestoeld op het feit dat iedereen zijn eigen ideeën enzo heeft (individualisme) die ook kan gebruiken en uitwerken, maar dat wel iedereen respect en begrip heeft voor andermans ideeën (collectief), en een algemene honger naar kennis, willen weten wat er achter de horizon ligt, en de volgende, en de volgende etc etc (niet meer gezien sinds de Reinaissance, schrijf ik dat goed :P )

1 mogelijkheid van de toekomst van de mens, en dat is een positieve toekomst :P

of we echt die kant op gaan (die balans dus van collectief en individualisme) weet ik niet, weten we pas als het zover is (over 100 jaar dus)

ik hoop in ieder geval voor mijn achterkleinkinderen dat de wereld wel beter wordt :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 477

Re: toekomst leven

Wat is beter? En wat is slechter? Ik weet het antwoord niet.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 199

Re: toekomst leven

Tenzij mensen bijzonder snel wat verstand in hun donder krijgen en beter/duurzamer omgaan met de bronnen die we op dit moment ter beschikking hebben, denk ik dat het er over honderd jaar bar triest zal uitzien.

Vooral omdat het duurzamer omgaan met de bronnen, een omslag in het denken vergt en daar is nog geen teken van te zien. Mensen zijn wel bezig andere oplossingen te verzinnen om nog steeds meer te kunnen consumeren, maar de simpelste oplossing daar willen ze niet aan.

Aan de andere kant; misschien gaat de olie inderdaad wel op en wie weet... stort de maatschappij dan wel echt in (ik geloof er niet in, maar je wet maar nooit)... in dat geval denk ik dat het over honderd jaar misschien wel beter is dan nu.

Maar dat hangt natuurlijk ook af van je definitie van 'beter'... ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: toekomst leven

Ik denk dat er dan veel mensen niet meer leven vanwege dat 'de natuur' op allerlei fronten weer recht gaat trekken wat scheef ging. Het aantal mensen staat niet meer in de juiste verhouding tot de natuur, wat millieuvervuiling teweeg brengt, maar ook ziekten en onderandere virussen als H5N1. Dit virus zie ik binnen 10 jaar z'n tol eisen binnen onze natuur, en gezien de mate van agressiviteit van dit virus zal dat ingrijpend zijn. Ook denk ik dat het broeikaseffect over 100 jaar ook aardig z'n stempel gedrukt zal hebben, en dat andere planeten of bouwsels in het heelal uit noodzaak bewoond zullen worden.

Reageer