Springen naar inhoud

[Natuurkunde] De motor van een kraan: Wat betekenen volgende woorden?

• Log in om te kunnen reageren

jochen

jochen

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2006 - 14:25

hey,omdat ik dit niet vind op het internet zou ik graag uitleg willen weten over volgende woorden(zinnen) en liefst zo gedetaileerd mogelijk :roll: .

Hydraulische pomp

Maximale ontlading : 2 x 224 liter/minuut (debiet)==>is dit snelheid van de stroom die door de hydraulische pomp stroomt ?

Ontladingsdruk => 350kg/cm≤ (4987,17 psi)

Motor

Nominaal vermogen=> 165 pk bij 2000 omw/min ==> Betekent dit gewoon dat als de motor 2000 omw/min draait hij 165 pk levert?

Maximaal Koppel(Gewicht van de kraan = 25 ton) => 64,5 kg*m bij 1300 omw/min

Dit is heel belangrijk voor mij dat dit ik dit voor zaterdag weet

alvast bedankt :P
jochen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2006 - 15:08

Welke woorden snap je niet? De onderstreepte?
Google en wiki zijn je vrienden :roll:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

jochen

jochen

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2006 - 20:20

Nee,de ondertstreepte zijn de titels ervan,en heb ook al zitten zoeken op google en wiki hoor,anders zou ik hier niet zitten ^^

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2006 - 20:28

probeer eens: www.google.nl
tik vervolgens in: define: het te weten woord
"Meep meep meep." Beaker

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2006 - 21:21

Maximaal Koppel(Gewicht van de kraan = 25 ton) => 64,5 kg*m bij 1300 omw/min

bedoel je niet kN.m ??
Zo'n koppel als Jochen typt haal ik volgens mij met een handschopje van de Gamma ook, daar heb ik geen 165 pk kraan voor nodig.....

Nominaal vermogen=> 165 pk bij 2000 omw/min ==> Betekent dit gewoon dat als de motor 2000 omw/min draait hij 165 pk levert?

ja hoor. :roll:

Maximale ontlading : 2 x 224 liter/minuut (debiet)==>is dit snelheid van de stroom die door de hydraulische pomp stroomt ?

Niet de snelheid: dat is overigens een begrijpelijk definitiefoutje van je, maar snelheid is afstand per tijdseenheid. (bijv m/s)
Liters zijn een volume-eenheid, een debiet is dus gewoon de hoeveelheid (hier vloei-)stof die de pomp kan leveren per tijdseenheid. Hier dus 2 x 224 L/min (waarschijnlijk 2 plunjers) (plunjer :P cilinder)

Ontladingsdruk => 350kg/cm≤ (4987,17 psi)

dat is dus ongeveer 350 atmosfeer....... Dat klinkt als een maximum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

jochen

jochen

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 22:07

bij Maximaal Koppel(Gewicht van de kraan = 25 ton) => 64,5 kg*m bij 1300 omw/min moet het gewicht van de kraan = 25 ton er niet bij dus

Maximaal Koppel=> 64,5 kg*m bij 1300 omw/min op heel het internet vind ik maar 3 site's waar maximaal koppel in voorkomt dus ik heb wel echt zitten zoeken.Is er niemand dat het weet?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 juni 2006 - 22:21

Maximaal Koppel=> 64,5 kg*m bij 1300 omw/min op heel het internet vind ik maar 3 site's waar maximaal koppel in voorkomt dus ik heb wel echt zitten zoeken.Is er niemand dat het weet?

waarom perse zoeken naar maximaal koppel? Als je weet wat "hoogte" betekent dan weet je toch vanzelf wat "maximale hoogte" betekent.

wikipedia

De kracht die vrijkomt bij de verbranding en omgezet wordt via de zuiger en drijfstang in een beweging van de krukas noemt men bij motoren 'koppel'.

Het toerental waarbij de vulling van de cilinder maximaal is, is het toerental waarbij het grootste koppel van de motor wordt bereikt. Een maximale hoeveelheid lucht betekent een maximale hoeveelheid brandstof en dus maximale energie uit de verbranding.

De koppelkromme geeft het verloop van de vullingsgraad aan.

Als vuistregel kan men gebruiken (dit geldt voor bijna alle wegvoertuigen):

Vermogen: 12 pk per liter motorinhoud per 1000 toeren.  
Koppel: 85 Nm per liter motorinhoud.

en mijn opmerking over mijn gamma-schopje neem ik terug. Ik rekende de verkeerde kant op van kg naar newton.... :roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

jochen

jochen

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2006 - 12:02

waarom staat er dan in mijn boek 64,5 kgēm bij 1300 omw/min
als het .... Nm bij 1300 omw/min moet zijn of hoe kan je 64,5 kgēm uitrekenen naar Nm ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juni 2006 - 12:55

kg is de eenheid van massa, en dat betekent niets meer of minder dan de hoeveelheid stof.
Newton is de eenheid van kracht. Praten we over zwaartekracht op aarde, dan wordt er op een massa van 1 kg een zwaartekracht uitgeoefend van 9,81 N

In de volksmond wordt die kilogram vaak gebruikt voor gewicht, maar dat is toch net wat anders.

Want ga ik naar de maan, (daar is de zwaartekracht veel geringer) dan heeft diezelfde hoeveelheid stof nog maar een gewicht van ruwweg 1,6 N, en zou je op je huishoudweegschaaltje ineens maar ongeveer 0,16 kg meer zien staan, omdat de zwaartekracht op de maan veel minder aan diezelfde kilo trekt. Maar de massa is nog steeds ťťn kilogram.

De eenheid vermeld op die weegschaal is meestal wel kilogram, omdat er op aarde overal een vrijwel constante zwaartekracht heerst en de volksmond nou eenmaal die kilogrammen gewend is. Dus kun je op een weegschaal die alleen op aarde wordt gebruikt eigenlijk gerust kilogrammen vermelden, want zolang je op aarde blijft is er een vrijwel vaste relatie tussen de massa in kg en het gewicht (is de zwaartekracht die op een massa wordt uitgeoefend) in newton.

Leuk weetje: op de evenaar is de zwaartekracht iets kleiner dan op de polen, zodat je weegschaal op de pool iets minder aangeeft dan op de evenaar. Iemand die op de evenaar op een weegschaal gaat staan en 97,8 "kg" afleest, en terstond naar de noordpool verhuist, ziet ineens "98,3" kg op de schaal vermeld.

1 kg.m komt dus ongeveer overeen met 9,81 N.m

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 juni 2006 - 12:56

...hoe kan je 64,5 kgēm uitrekenen naar Nm ?

Hoe reken je kg om naar N? Wat denk je zelf?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures