Springen naar inhoud

Glycolyse en Citroenzuurcyclus

• Log in om te kunnen reageren

Miss_Science86

Miss_Science86

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2006 - 19:47

Pyruvaat gaat de mitochondrium in via actief transport mb.v. transport protein.
Het pyruvaat dehydrogenase complex katalyseert verscheidene enzymen. De acetylgroep van de acetyl-CoA gaat citroenzuurcyclus in. En CO2 diffuseert uit de cel. Reactie is: pyruvaat --> acetyl-CoA.

Mijn vraag is: is deze reactie omkeerbaar? Dus van acetyl-CoA naar pyruvaat omzetten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juni 2006 - 20:08

En CO2 diffuseert uit de cel

Je bedoeld 'diffundeert'?

In dergelijke metabole routes is het in principe altijd mogelijk om de hele reactie 'de andere kant' op te laten lopen. Er ontstaan altijd evenwichten. Dit is iets waar in de biochemie lang niet altijd rekening mee wordt gehouden. De initiele reactie is vaak een reactie die niet meer om te keren is, voor de rest zijn er altijd evenwichten die zich instellen.

Hier: http://www.genome.jp...?eco00620 b0185
kan je zien dat er ook specifieke enzymen zijn die deze reactie van acetyl-CoA naar pyruvaat laten lopen. Deze: http://www.genome.jp...823 b0903 b3951 bijvoorbeeld.
"Meep meep meep." Beaker

Miss_Science86

Miss_Science86

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 13:33

Ik weet dat vele reacties reversibel zijn. Bijvoorbeeld afbraak van glucose tot pyruvaat en hetzelfde geldt voor afbraak van vet tot acetyl-CoA. Maar in mijn dictatenboek staat er:
"De reactie pyruvaat -> acetyl-CoA is echter irreversibel.
Dus: glucose <-> pyruvaat -> acetyl-CoA <-> vet.
Als je alleen glucose eet kun je WEL vet maken maar alleen vet levert nooit glucose op."

Hoe kan je de reactie toch wel omkeerbaar maken dan? Via oxaalacetaat misschien? Want oxaalacetaat kan wel in pyruvaat worden omgezet....

Ik moet het weten voor mijn tentamen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2006 - 14:01

Als je de citroenzuurcyclus en de glycolyse eens naast elkaar zet (trouwens voor iedereen die hier wat over wilt weten is dit een aanrader) dan zie je dat Pyruvaat + ATP + CO2 --->oxaalacetaat. Oxaalacetaat + 2 GTP---> PEP + 2 CO2 door het enzym PEP carboxykinase.

PEP kan dan uiteindelijk weer reageren tot glucose. Dit is een zeer theoretische benadering en zal in de cel ook nooit voorkomen doordat het energetisch totaal ongunstig is.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures