Cola+mentos, meer druk

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 30

Cola+mentos, meer druk

Vrijwel iedereen kent wel het bekende 'experiment' met de colafles en een paar mentossnoepjes: doe de mentos in de cola en het koolzuur spuit er met cola en al uit, wat soms best spectaculair kan zijn. Als ik het goed heb gelezen, komt dit doordat een stof in de mentos ervoor zorgt dat de koolzuur in de cola in een keer wil ontsnappen en er daardoor met veel druk uitspuit.

Nu dacht ik vandaag, zou je de druk waarmee de cola uit de fles spuit, kunnen vergroten? Bijvoorbeeld door een andere vorm fles, of een heel ander voorwerp waar de cola in zit (lange regenpijp, pvc-buis, of andere buis of bak) en daar een paar mentossnoepjes in te gooien?

(Zou je trouwens hetzelfde kunnen bereiken met andere snoepjes dan mentos?)

J89

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Cola+mentos, meer druk

ik denk dat je drukopbouw nodig hebt (dus: dat het gas zich vormt, maar in eerste instantie niet weg kan; waarna het een beetje later allemaal tegelijkertijd vrij komt).

Probeer es een ballon met daarin de mentos? Gooi het in de fles, de mentos reageert en de ballon wordt opgeblazen, tot hij knalt ==>drukopbouw
???

Berichten: 4.546

Re: Cola+mentos, meer druk

zoals ze ook bij brandweerslangen doen: hoe nauwer de uitgang, hoe groter de druk en dus hoe harder maar kleiner de straal.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Cola+mentos, meer druk

Je kunt proberen om een buisje (met daarin je rijtje mentos) te maken, waar bovenin een klein gaatje zit. Dan bouw je meer druk op en spuit het als het goed is hoger. Dat laatste heb ik nog niet uitgeprobeerd, de "gewone" colalight fles wel.. Het viel mij tegen, het spoot "maar" 2 meter hoog.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 30

Re: Cola+mentos, meer druk

rodeo.be schreef:ik denk dat je drukopbouw nodig hebt (dus: dat het gas zich vormt, maar in eerste instantie niet weg kan; waarna het een beetje later allemaal tegelijkertijd vrij komt).  

Probeer es een ballon met daarin de mentos? Gooi het in de fles, de mentos reageert en de ballon wordt opgeblazen, tot hij knalt ==>drukopbouw
Als ik een ballon met mentos in de fles gooi, kan er toch geen cola bijkomen? Tenminste, niet als de ballon is dichtgeknoopt. Maar als ik de ballon openlaat stroomt alles er toch weer uit en de blaast de ballon toch niet op?

Berichten: 78

Re: Cola+mentos, meer druk

De combinatie mentos en cola light genereerd in een vrij korte tijd veel gas. Door de fles dicht te houden bouw je maximale druk op en hou je deze vast. Echter zal je er mee willen spuiten neem ik aan, dan zal je een gat moeten maken. Hoe kleiner het gat, hoe meer weerstand de vloeistof/gas ondervindt om eruit te komen. Het duurt daarom langer voor de fles leeg is en dus de overdruk blijft langer bestaan. Vergelijk het maar met 2 opgeblazen ballonnen waarvan je er bij een het tuutje heeft geknepen en de ander in een keer open laat.

Berichten: 53

Re: Cola+mentos, meer druk

Ik heb altijd gedacht dat dit fenomeen door het volgende kwam: In de memtos (of dergelijke pepermuntjes) zit een zeep-achtige stof. Deze stof zorgt ervoor dat de oppervlaktespanningslaag van de cola doorbroken wordt.Dus bijgevolg zal de inwendige druk (omwille van het koolzuurgas) ervoor zorger dat de cola omhoog spuit.

Als dit klopt, moet je er gewoon voor zorgen dat de opening waardoor de cola spuit iets smaller wordt. Zoals bij het dichtknijpen van een tuinslang zal het water ook verder spuiten.

Maar ik kan natuurlijk ook verkeerd gedacht hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Cola+mentos, meer druk

J89 schreef:
rodeo.be schreef:ik denk dat je drukopbouw nodig hebt (dus: dat het gas zich vormt, maar in eerste instantie niet weg kan; waarna het een beetje later allemaal tegelijkertijd vrij komt).  

Probeer es een ballon met daarin de mentos? Gooi het in de fles, de mentos reageert en de ballon wordt opgeblazen, tot hij knalt ==>drukopbouw
Als ik een ballon met mentos in de fles gooi, kan er toch geen cola bijkomen? Tenminste, niet als de ballon is dichtgeknoopt. Maar als ik de ballon openlaat stroomt alles er toch weer uit en de blaast de ballon toch niet op?
Rodeo.be bedoelde het anders. Je stopt menthos in een ballon,

en dan schuif je de ballon over de top van de fles, maak je hem daar vast,

zodat er geen gas kan ontsnappen. Dan gooi je de Menthos uit de ballon in de fles...

Berichten: 30

Re: Cola+mentos, meer druk

Zwam schreef:
J89 schreef:
rodeo.be schreef:ik denk dat je drukopbouw nodig hebt (dus: dat het gas zich vormt, maar in eerste instantie niet weg kan; waarna het een beetje later allemaal tegelijkertijd vrij komt).  

Probeer es een ballon met daarin de mentos? Gooi het in de fles, de mentos reageert en de ballon wordt opgeblazen, tot hij knalt ==>drukopbouw
Als ik een ballon met mentos in de fles gooi, kan er toch geen cola bijkomen? Tenminste, niet als de ballon is dichtgeknoopt. Maar als ik de ballon openlaat stroomt alles er toch weer uit en de blaast de ballon toch niet op?
Rodeo.be bedoelde het anders. Je stopt menthos in een ballon,

en dan schuif je de ballon over de top van de fles, maak je hem daar vast,

zodat er geen gas kan ontsnappen. Dan gooi je de Menthos uit de ballon in de fles...
Ok bedankt, nu snap ik het :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Cola+mentos, meer druk

Mocht je nog geïnteresseerd zijn welke cola je het beste hiervoor kunt gebruiken, ik heb het vandaag uitgetest:

kijk op:

http://www.arago.utwente.nl/focusonline/ar...ikel.php?id=354
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Cola+mentos, meer druk

Afbeelding

En laat niemand ooit nog klagen over de de teloorgang van de diepgang in het Nederlands universitair onderwijs...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Cola+mentos, meer druk

hehe... :roll:

d'r staat niet voor niets boven dat het een "kansloze" test is :P

en hij past mooi in het rijtje van de andere kansloze tests die we de afgelopen jaren hebben uitgevoerd zonder enige regelmaat:

Kansloze Focus Online test: Bevroren snoep

Kansloze Test: Papieren Vliegtuigjes

To niet or not to niet

Het was dit of quasi phasematching in optisch parametrische oscillatoren bestuderen.. en hoewel optica uiteraard erg interessant is, moet er zo nu en dan ook tijd zijn voor nutteloze bezigheden 8)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Cola+mentos, meer druk

Maar nou even serieus.

Bij gelijkblijvende hoeveelheden koolzuurgas opgelost per liter cola: welke factoren spelen nog meer een rol bij de spuithoogte?

De kunst is om de koolzuur in zo kort mogelijke tijd vrij te krijgen. Een chemische factor is blijkbaar zoetstoffen ipv gewone suiker. Technieken om die mentosjes zo snel mogelijk zo diep mogelijk en zo verdeeld mogelijk in die fles te krijgen lijkt me ook belangrijk. Nog iets beters verzinnen dan dat kokertje? mogelijk een paar met vislood verzwaarde mentosjes ertussen? Een flesvorm die een grotere turbulentie en daarmee een inniger contact tussen mentos en cola veroorzaakt (die rivercola heeft toch zo'n smalle taille?)

Kortom, er is nog voor jaren werk..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Cola+mentos, meer druk

Wanneer er een dunne slang gevuld met mentoskruimels in de fles wordt geplaatst, dan zou je een veel groter raakoppervlak hebben waarmee de mentos in contact kan komen. Probleem is dan: hoe krijg ik de mentoskruimels snel uit de fles.

Het kernwoord wat hierbij dan ook allesbepalend is, is 'verdelingsgraad'.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Cola+mentos, meer druk

Tja Rude, misschien moet het focus online team, eens een kansloos experiment gaan 'revisiten' mythbusters style, dus inderdaad met betere verdelingsgraad, hogere temperatuur (Cola in de magnetron), 7-up en fanta erbij betrekken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer