[Lichtbreking]

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

[Lichtbreking]

Heb twee vraagjes:

1) Als je bijvoorbeeld bij een breking door een halve schijf hebt en je laat het licht schuin invallen op de platte kant, hoe komt het dan dat het licht niet breekt aan de bolle kant?

2) Waarom is het beeld van een prisma van betere kwaliteit dan een spiegel? (ik weet niet zo goed hoe het te verwoorden)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Lichtbreking]

1) Als je bijvoorbeeld bij een breking door een halve schijf hebt en je laat het licht schuin invallen op de platte kant, hoe komt het dan dat het licht niet breekt aan de bolle kant?
Dit klopt als je lichtstraal invalt op het middelpunt van je schijf. De lichtstraal die van dat middelpunt komt zal altijd haaks op de bolle kant terechtkomen (ze loopt over een straal van je cirkel, heeft dus een hoek met de normaal van 0°), en dus niet verder gebroken worden (blauwe straal).

Afbeelding

De rode straal loopt evenwijdig met de blauwe straal (zo is het plaatje dan toch bedoeld), en wordt dus ook evenwijdig gebroken. Maar deze raakt de bolle kant onder een heel andere hoek dan de blauwe, en zal dus wel verder gebroken worden.
2) Waarom is het beeld van een prisma van betere kwaliteit dan een spiegel? (ik weet niet zo goed hoe het te verwoorden)
Hangt volgens mij sterk van het type spiegel af. Maar wat in jouw geval bedoeld wordt zal wel de (standaard) spiegel zijn van een op glas opgedampt laagje metaal. Zo'n spiegel heeft namelijk 2 reflecterende oppervlakken, zodat je altijd een dubbel beeld krijgt:

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Lichtbreking]

Mooie tekeningen JvdV, maar je kunt die dingen beter als gif of jpeg opslaan, dan krijg je niet de indruk dat iemand er water op gemorst heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Lichtbreking]

Wat DPW nu zegt is iets wat ik mij al langer afvroeg, en wat ik van plan was een dezer dagen op het forum te gooien. Want: mijn tekeningetjes zijn ALTIJD jpeg, en altijd is er "water op gemorst" en worden de kleuren donkerder dan in het originele paint-bestand.

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer