Het geloof in de platte aarde

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Het geloof in de platte aarde

Vandaag een discussie gehad met mijn huisgenoten. Het ging erover of mensen vroeger wel of niet geloofden in een platte aarde. Nu ben ik hier al meerdere malen het statement tegengekomen dat mensen dat niet geloofden, maar steeds zonder een bronvermelding. Is er iemand die op basis van feiten kan vertellen wat de mensen vroeger, dus in het pre-columbus-tijdperk, geloofden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Het geloof in de platte aarde

Ikzelf geloofde ruim 40 jaar geleden nog in een platte aarde :roll:

maar even serieus, volgens mij is het antwoord op je vraag sterk afhankelijk van het wie, waar en wanneer. Columbus in in geen geval een mijlpaal op het gebied van inzicht in platte of bolvormige Aarde. Die hedendaagse misconceptie stoelt op een mooi boek uit de 19e eeuw.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_earth

en gij zult het licht zien schijnen :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 252

Re: Het geloof in de platte aarde

De nazi's financierden in volle wereldoorlog nog kostbare expedities naar de zuidpool om te onderzoeken of de aarde hol was. Ze dachten hiermee een strategisch voordeel te behalen. Ondertussen ontwikkelden de geallieerden de atoombom. Niet helemaal ontopic, maar ik wilde het toch graag even onder de aandacht brengen.

Berichten: 1.780

Re: Het geloof in de platte aarde

De door Jan van der Velde gegeven link geeft alle relevante info, van Erathostenes tot de Flammarionvervalsing, maar dit plaatje had er nog wel bij gekund: een beroemde afbeelding uit een 14de-eeuws handschrift van een tractaat uit ca. 1245 van Gossouin de Metz:

Afbeelding

Als twee mensen in tegenovergestelde richting gaan lopen komen ze elkaar aan de andere kant van de aarde weer tegen.

Ongetwijfeld zal een groot gedeelte van Columbus' bemanning gedacht hebban dat de aarde plat was, maar Columbus zelf wist wel beter.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Het geloof in de platte aarde

Ok, bedankt allemaal! Ik heb het ze even per mail onder de neus gewreven, ik ben benieuwd naar hun reacties vanmiddag!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Het geloof in de platte aarde

De nazi's financierden in volle wereldoorlog nog kostbare expedities naar de zuidpool om te onderzoeken of de aarde hol was. Ze dachten hiermee een strategisch voordeel te behalen. Ondertussen ontwikkelden de geallieerden de atoombom. Niet helemaal ontopic, maar ik wilde het toch graag even onder de aandacht brengen.


Totaal offtopic maar ik wilde dit toch even kwijt, aangezien dit weer erg pro-ons is. De Duitsers waren ook bezig met de atoombom. Zij hadden alleen het idee dat ze de oorlog al zo ver hadden gewonnen en het project in civiele handen bleef. En daardoor nooit in een ver stadium kwam (gelukkig maar). Ik kan hier helaas geen bronvermelding voor geven, ik meen een tijdje terug een documentaire gezien te hebben hierover. Toen de geallierde die druk bezig waren met het zoeken naar het Duitse atoomprogramma vonden ze ergens in zuid-Duitsland, een onderzoekscentrum dat in een grot zat. Het was nog lang niet ver genoeg om een atoombom te maken. Ik zegt dit allemaal niet omdat ik pro-nazi ben. Maar om de mentaliteit waarin onze kant altijd als de goede wordt belicht te veranderen. Zelfs de geschiedenis boeken zijn er niet helemaal vrij van, zo was op het onderwerp koude oorlog de schrijver duidelijk westers georiënteerd. Aangezien het allemaal 'wijze' beslissingen van de westerse waren, terwijl Stalin allemaal 'stiekeme' dingen deed.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 1

Re: Het geloof in de platte aarde

Bij deze mijn eerste echte forum post (trots op zichzelf)

Omdak ik bij het lezen van een boek eigenlijk even curieus werd ging ik even op zoek naar het wanneer. Wanneer werd eigenlijk voor het eerst bekend dat de aarde rond was? Na even te 'googlen' kwam ik dus hier. Even verder klikken en 5 minuten later was mij bekend dat de eerste man, die ooit het rond zijn van deze aardkloot heeft geclaimed en verdedigt, Pythagoras zou zijn.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Het geloof in de platte aarde

Zowel Mozes en Jesaja schrijven over een ronde (bolle) aarde die opgehangen is aan niets.

Deze zijn iig geschreven voor 700 BCE.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 1.780

Re: Het geloof in de platte aarde

Zowel Mozes en Jesaja schrijven over een ronde (bolle) aarde die opgehangen is aan niets. Deze zijn iig geschreven voor 700 BCE.
Dat lijkt me stug, gmlk. Waarschijnlijk doel je op Jes. 40: 22, waar God troont "boven het rond der aarde". Het is echter veel voor de hand liggender dat dit niet op de aarde zelf slaat, maar op het "gewelf dat de aarde overspant" (zoals op de Flammarionvervalsing) en zo wordt het dan ook tegenwoordig meestal vetaald. (In Jes. 24 keert God trouwens de aarde ondersteboven, wat ook niet echt een bij een ronde aarde passende beeldspraak is).

Het is ook een beetje onrealistsch om van iemand uit eeuw 8 v. Chr. te verlangen dat hij het inzicht had dat de aarde rond was. Dat soort ideeën komt alleeen op bij mensen die menen dat de bijbel letterlijk Gods woord is en derthalve geen historische/wetenschappelijke fouten kan bevatten. Ik neem dan ook aan dat je je kennis van een of andere Jehova's site hebt? Orthodoxe Moslims zijn trouwens nog veel beter in dit soort kromme redeneringen. Volgens mij was daar hier nog recent een topic over. (De HMO of NIO darentegen had recent een programma over de evolutie van de mens, van de australopithecus tot heden).
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Het geloof in de platte aarde

Goed begrijpend lezen is moeilijk waarschijnlijk:
Behold, the LORD maketh the earth empty, and maketh it waste, and turneth it upside down, and scattereth abroad the inhabitants thereof.
Alleen de engelse vertaling had iets over "ondersteboven" keren: Merk op hoe verschillende deze tekst soms vertaald wordt! Als je het in context leest is overduidelijk dat hiermee het oppervlakte van land van Tyrus (hfd 23) wordt bedoeld, want als de hele aarde onderste boven zou worden gekeerd dan zouden de inwoners niet verstrooid kunnen worden... duh
He spreads out the northern skies over empty space; he suspends the earth over nothing.
Meer dan 3000 jaar geleden geschreven en als we de schrijver geloven nog eerder uitgesproken. Dat de lucht uitspreid is in de lege ruimte, en een aarde die hangt aan niets is toch een redelijk goede, zij het poëtische, beschrijving van de realiteit.

Mbt Jes 40:22, het hebr. wat met rond vertaald is kan ook bol betekenen. Hoe dan ook is het opmerkelijk dat deze tekst iig niet in tegenspraak is met de realiteit: er wordt niet perse een platte aarde voorgesteld en alleen een bol ziet er van alle kanten uit als rond als je het van "boven" bekijkt.

Objectief gezien beschrijft de bijbel ongeveer dit.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 656

Re: Het geloof in de platte aarde

Als we naar de inteligentia kijken (en niet naar een boer of een bijgelovige matroos), dan wist men al lang voor Columbus dat de aarde rond was.

Dat van Columbus is onzin. Men was bij Columbus niet bang dat hij van de aarde af zou vallen. Nee, men wist niet dat er een continent Amerika bestond. Er lag een gigantische zee. Maar Columbus dacht dat de aarde kleiner was, en dat je dus prima naar India kan. Wrong! Maar Columbus had geluk, er lag een continent. Dus toch eind goed, al goed. (behalve voor de indianen dan...)

In de middeleeuwen (kleine m, volgens het groene boekje) wist men (wederom de intelegentia, wat een horige wel en niet wist weet ik niet) ook al dat de aarde rond was. Je moet je niet laten misleiden door de kunst, want die is symbolisch, men probeerde geen realistische weergave weer te geven.

Ook de Grieken in de oudheid wisten al dat de aarde rond was. Ik geloof zelfs dat ze zelfs al de omvang van de aarde hadden berekend.

En toen las ik iets over de bijbel:

Kan prima dat een aantal schrijvers uit het OT een platte aarde voorstelling hadden. Het komt redelijk overeen met de wereldvisie van die regio. (Ik geloof oa. mesopotaamse volkeren, maar prik me daar niet aan vast)

Alleen in het NT kan ik me niet voorstellen dat iig een aantal van die schrijvers zouden denken dat de aarde plat was, gezien dat de grieks en romeinse cultuur daar nogal aanwezig was.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Het geloof in de platte aarde

Alternatief is er ook reden om aan te nemen dat de mythe van het geloof in een platte aarde begin 19de eeuw verzonnen is door mensen met sterke anti-religieuze motiven om vervolgens, omdat het zo goed paste bij de culturele ontwikkeling van die tijd (het was fashionable), tot seculiere dogma te worden verheven.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 656

Re: Het geloof in de platte aarde

Dan moet je maar aantonen dat bepaalde volkeren in de oudheid, hun wereldbeeld als grapje bedoelen, maar stiekem in een ronde aarde geloven.

In bepaalde culturen, waar ook OT teksten naar refereren, was het unifersum als een ei.

Eeen platte aard, onder zit het doden rijk, in de grond, daar onder de oerzee.

Boven zit de lucht, daar boven water en daar boven de hemelen. Aan dit beeld zijn trouwens ook bijbelteksten aan te linken. Niet verwonderlijk, als omringende volkeren ook zo'n beeld er op na houden.

En voor de rest, ik gaf al aan dat de grieken, en in de middeleeuwen men heus wel wist dat de aarde rond was. Bij de elite iig. that is.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Het geloof in de platte aarde

Oudere talen bevatten vaak meer beeldspraak dan de onze. Als OT het over 'de lip van de zee' heeft dan wordt daarmee het strand bedoeld, niet dat de zee lippen heeft. Dit is idioom.

Vervolgens denk ik dat het goed is als we ons bedenken dat de meeste mensen 120 jaar op deze planeet kunnen rond lopen zonder zich enige moment de vraag te stellen hoe deze planeet er van een hele grote afstand uit zou zien. Slechts voor een hele kleine groep nerds is deze vraag de moeite waard.

De meeste mensen die tegenwoordig leven hebben geleerd dat de wereld rond is en dat is de enige reden waarom ze dat denken. Ze geven gewoon het populaire antwoord van het moment. Als ze geleerd hadden dat de wereld plat was zouden ze dat als antwoord geven. Dit hele onderwerp is compleet irrelevant voor veruit de meeste mensen, het kan ze totaal niet interesseren.

En morgen komt de zon toch gewoon weer op.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 656

Re: Het geloof in de platte aarde

Oudere talen bevatten vaak meer beeldspraak dan de onze. Als OT het over 'de lip van de zee' heeft dan wordt daarmee het strand bedoeld, niet dat de zee lippen heeft. Dit is idioom.
Klopt. Maar waar ik het over had gaat meer over referenties naar een in die tijd bestaand wereldbeeld. Dat is meer dan symboliek alleen.

Daar zie ik vervolgens geen bewijs waaruit ik kan opmaken dat ze naast die symboliek dan wel weten hoe de aarde er werkelijk uit ziet.

Maar ik zie tevens ook niet het probleem in. Ontdekkingen worden nou eenmaal gedaan. Wij hebben nog steeds veel te ontdekken.
Vervolgens denk ik dat het goed is als we ons bedenken dat de meeste mensen 120 jaar op deze planeet kunnen rond lopen zonder zich enige moment de vraag te stellen hoe deze planeet er van een hele grote afstand uit zou zien. Slechts voor een hele kleine groep nerds is deze vraag de moeite waard.
Wie weet.

Iig kan ik me voorstellen dat vroeger niet iedereen toegang had tot alle kennis.

Sterker nog, niet iedereen had dat.
De meeste mensen die tegenwoordig leven hebben geleerd dat de wereld rond is en dat is de enige reden waarom ze dat denken. Ze geven gewoon het populaire antwoord van het moment. Als ze geleerd hadden dat de wereld plat was zouden ze dat als antwoord geven. Dit hele onderwerp is compleet irrelevant voor veruit de meeste mensen, het kan ze totaal niet interesseren.
Wie weet.

Iig denk ik dat dit zeker het geval is als het om zaken gaat die verder van je af staan, dan een sataliet foto van de aarde.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Reageer