Springen naar inhoud

De mythe van het Joodse kannibalisme

• Log in om te kunnen reageren

EelcoStorm

EelcoStorm

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 07:49

Ik weet niet of het bij theologie of geschiedenis hoort, maar ik wilde de bezoekers van dit forum toch de integrale tekst van de afscheidsrede van prof.dr. P.W. van der Horst (getiteld De mythe van het joodse kannibalisme) laten lezen.
Wat is na lezing jullie mening?

http://www.uu.nl/con...collegepvdh.doc

Ook te vinden via: www.theo.uu.nl en dan via Nieuws en Agenda.

Eelco

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2006 - 08:52

Pfff Eelco, dat is een hele lap tekst. Ik heb hem "snelgelezen", dus wellicht heb ik iets gemist. Maar om deze tekst grondig tot me door te laten dringen heb ik minstens een week nodig. Dus op basis van mijn snellezen toch maar mijn eerste vraag:
Op een gegeven moment heeft van der Horst het over de verschillende petten die Apion blijkbaar ophad waardoor zijn gruwelverhalen met andere ogen bekeken moeten worden. Hij had blijkbaar een "second agenda" om dergelijke verhalen te verspreiden. Echter, daarna stelt hij de vraag: "waarom kannibalisme, waren atheÔsme en misantropie niet al erg genoeg als beschuldiging. Waarna hij vervolgens het Egyptisch motief aanvoert dat te maken heeft met de verering van de godin Isis.
Bedoelt van der Horst hier dat het kannibalisme zich per uitstek leende als beschuldiging aan het adres van de Joden omdat het uitroeien van kannibalisme binnen het de Isisverering gelijkstaat aan het invoeren van beschaving en een dergelijke beschuldiging aan het adres van de Joden er daarmee met zekerheid voor zou zorgen dat het Egyptische volk de Joden als onbeschaafd, barbaars of wat je maar wilt zou gaan zien?
Is dat niet vreemd? Want ga je er dan niet vanuit dat het Egyptische volk helemaal geen vragen stelt bij een dergelijk verhaal? Waarom zou het Egyptische volk er vanuit gaan dat het verhaal van Apion waar is? Als dat al zo is, moet er dan niet al zo'n diepgeworteld vooroordeel jegens de Joden hebben geheerst dat het Joodse kannibalisme ook zomaar klakkeloos werd aangenomen? En als dat zo is, dat dat vooroordeel al zo diepgeworteld is dat men een dergelijk gruwelverhaal zomaar aanneemt, dan is zo'n verhaal toch eigenlijk niet nodig?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

EelcoStorm

EelcoStorm

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 10:23

Ik denk dat de geschriften van Apion niet voor het volk bedoeld waren, maar voor de bestuurlijke elite. En door het aantonen dat Joden 'on-mensen' waren (kannibalen) werden ze indedaad buiten de beschaving geplaatst.

Wat ik uitermate interessant vindt is wat de auteur verderop doet: het direct door trekken van het Nazi-antisemitisme naar de Arabische wereld tegenwoord. Hij heeft het zelfs over 'Islamofascisten'...

Inderdaad, een hele lap tekst, maar na alle ophef over het schrappen van passages op last van het CvB van de Universiteit Utrecht is het wellicht boeiend te lezen waar de voordracht nou eigenlijk over ging...

Eelco

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2006 - 13:30

Al vind ik iets m.b.t. Apion nog steeds niet helemaal logisch, zie ik dat ik daarbij een aspect niet helemaal goed heb gelezen. Ik denk trouwens dat de teksten indirect wel voor het volk bedoeld waren. Misschien kom ik hier nog op terug, hangt ervan af hoe relevant het nog is, als deze discussie eenmaal loopt. Ik zal voorlopig even mijn "mond houden" en proberen de tijd te vinden het stuk in zijn geheel grondig te lezen voordat ik echt domme vragen ga stellen.

Wat ik uitermate interessant vind is wat de auteur verderop doet: het direct doortrekken van het Nazi-antisemitisme naar de Arabische wereld tegenwoordig. Hij heeft het zelfs over 'Islamofascisten'...

Daar was ik inderdaad een beetje verbaasd over. Maar voordat ik me daarover uitlaat ........ zie boven.

Inderdaad, een hele lap tekst, maar na alle ophef over het schrappen van passages op last van het CvB van de Universiteit Utrecht is het wellicht boeiend te lezen waar de voordracht nou eigenlijk over ging...

Zeker.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 juni 2006 - 14:28

Wat ik uitermate interessant vind is wat de auteur verderop doet: het direct doortrekken van het Nazi-antisemitisme naar de Arabische wereld tegenwoordig. Hij heeft het zelfs over 'Islamofascisten'...

Daar was ik inderdaad een beetje verbaasd over. Maar voordat ik me daarover uitlaat ........ zie boven.

Zo verbazingwekkend is dat niet. Men is er altijd dol geweest op nazistische, later neo-nazistische lectuur en vele nazi's vluchtten na WOII niet alleen naar Zuid Amerika, maar ook naar het Midden Oosten, zoals Van der Horst ook vermeld. Maar niet alleen "krioelde het op de ministeries in Cairo toen van de SS-ers", ook op de universiteiten van Cairo, Damascus en Beiroet hebben veel Duitse oud nazi's een glansrijke 2de karriŤre beleefd.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures