Springen naar inhoud

We weten het gewoon niet

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 14:22

Evolutie, creatie, het bestaan van God, het absolute geloof en alle andere onderwerpen die (o.a.) hier veelvuldig worden bediscussieerd kunnen wat mij betreft met een duidelijke zin worden beantwoord: We weten het niet...
Agnosticisme kun je het niet noemen, ik heb het namelijk over alles in feite.
We weten toch helemaal niets zeker..?

Waarom dan toch claimen zoveel groeperingen, religies, guru's en instanties 'het te weten' en de waarheid in pacht te hebben?
"Islam is het ware geloof" , "Jezus is de weg" etc. etc. -waarom verdedigen sommige mensen zulke uitspraken? Weten zij zelf niet dat ze het niet weten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2006 - 14:42

Evolutie, creatie, het bestaan van God, het absolute geloof en alle andere onderwerpen die (o.a.) hier veelvuldig worden bediscussieerd kunnen wat mij betreft met een duidelijke zin worden beantwoord: We weten het niet...  

evolutie past niet in dit rijtje, want dat weten we wel. al denken sommigen dat het een geloof is en niet bestaat, maar dat is weer wat anders.

Waarom dan toch claimen zoveel groeperingen, religies, guru's en instanties 'het te weten' en de waarheid in pacht te hebben?  
"Islam is het ware geloof" , "Jezus is de weg" etc. etc. -waarom verdedigen sommige mensen zulke uitspraken? Weten zij zelf niet dat ze het niet weten?

ze hanteren andere opvattingen over weten

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2006 - 14:48

We weten het niet...

Er is een verschil tussen 'we weten het niet' en 'we weten niks'. Bij de tweede is het onmogelijk om uberhaupt nog iets te doen (tenminste niet zonder dat je je niet bekommert om wat je doet). Bij de eerste is er simpelweg onzekerheid in een zekere mate op bepaalde vlakken.

Gelukkig blijkt uit praktijkervaring dat helemaal zeker zijn niet nodig is om toch zinnige uitspraken te doen. Als ik morgen uit bed stap dan denk ik vrij zeker te weten dat de vloer mijn gewicht zal houden.
Als je helemaal zeker zou moeten zijn dat de vloer je houdt voordat je uit bed stapt dan zou je nooit muit bed komen. Helemaal zeker is vanuit practisch oogpunt geen noodzaak. Het gaat er om hoe aannemelijk en redelijk iets is gebaseerd op wat je wel weet.

Mensen lijken iets tegen onzekerheid te hebben en grijpen liever een valse strohalm vast dan dat ze zeggen dat ze het niet weten. Het is iets psychologisch.

"Islam is het ware geloof" , "Jezus is de weg" etc. etc. -waarom verdedigen sommige mensen zulke uitspraken?

Omdat ze het geloven en ze graag hebben dat anderen het met hun eens zijn (dat sterkt je in je geloof). Het probleem is trouwens niet dat ze hun geloof verdedigen. Het probleem is hoe ze dat doen.

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 15:03

Ik heb er absoluut geen probleem mee dat mensen in bepaalde dingen geloven, maar zelfs de meest fanatieke gelovige moet toch toegeven -na eerlijk bij zichzelf te rade te zijn gegaan- dat hij/zij het simpelweg niet weet. Daarom lijkt het me beter dat zulks een persoon ipv zegt: dit is zo, stelt: ik ga ervan uit dat dit zo is, maar ik weet het niet.

Maar nu mijn 'ergernis' wat alledaagser maken: Ik zie vaak (lees: heel vaak, ook op dit forum) ellenlange discussies, waarbij de discussierende mensen claimen 'het te weten'. 90 % Van de topics is gevuld met zulke 'nonsens'. Ik snap dat niet. Mensen halen dingen erbij die ze niet (zeker) weten. Evolutie hoort hier ook bij, maar ik wil niet dat dit topic zich nu op de evolutie gaat richten, het is slechts een van die onderwerpen waarover mensen claimen te weten of het waar danwel onwaar is.

Ik stel ook niet dat je uit pure onwetenheid niks meer moet doen. Als ik 's morgen opsta ga ik er maar gemakshalve vanuit dat de vloer mij houdt, maar ik maak me zelf niet wijs dat ik het weet.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 15:10

[

quote="John Nash"]Evolutie, creatie, het bestaan van God, het absolute geloof en alle andere onderwerpen die (o.a.) hier veelvuldig worden bediscussieerd kunnen wat mij betreft met een duidelijke zin worden beantwoord: We weten het niet...
Agnosticisme kun je het niet noemen, ik heb het namelijk over alles in feite.

Alles weten is niet altijd allles begrijpen.

Zoveel mensen met zoveel wensen. Ieder denkinhoud dient de ander te overhalen om zich aan te sluiten. Hoe mooier het verhaal hoe blind men wordt voor de werkelijkheid. Maar het waarom is belangrijker dan de waarheid.

Het is een zeer moeizame weg om de loop van onze geschiedenis te volgen en op waarheid in te schatten. In onze lange geschiedenis hebben sommige de werkelijkheid veranderd in een zogenaamde waarheid, neem het verhaal over Judas. Hij zou Jezus hebben verraden voor 30 zilver stukken, terwijl Jezus Judas aanspoorde hem te verraden zodat zijn ziel verlost zou worden. (Evangelie van Judas). Soms, correctie: Vaak worden de feiten verdraaid door verschillende redenen, zoals: eigen belang, algemeen belang om een groep achter een denk inhoud te krijgen, zodat het idee een lang leven krijgt, zonder dat de werkelijkheid en waarheid bestaat, daarom creeert men toen en nu een nieuwe werkelijkheid en waarheid, neem bijvoorbeeld de Da Vinci Code. Ruim 40 miljoen mensen hebben Dan rijk gemaakt. Hij lacht zich rot omdat men in zijn verhaal is getrapt. Het verdraaien van de feiten en ze te kenmerken als een soort complot zijn wetenschappers bezig om Dan's Da Vinci Code onderuit te halen. Het moraal van dit verhaal is: dat mensen in het algemeen goed gelovig zijn, je kan ze alles wijs maken en ze zijn zeer volgzaam als puppies. Je geeft ze een stukje worst en huppa... Is het niet vreemd te noemen dat ruim 90% van de wereld bevolking gelooft in een of andere god en/of goden, zonder het besef of die god en/of goden ook werkelijk bestaan. Het is een kwestie wat men geloofd.

Belangrijk is dat je ook afvraagd: waarom wil men geloven. Als je die vraag kunt beantwoorden kom je een heel eind tot je eigen werkelijkheid en waarheid.

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 15:19

In onze lange geschiedenis hebben sommige de werkelijkheid veranderd in een zogenaamde waarheid, neem het verhaal over Judas. Hij zou Jezus hebben verraden voor 30 zilver stukken, terwijl Jezus Judas aanspoorde hem te verraden zodat zijn ziel verlost zou worden. (Evangelie van Judas).  

Ook hier geldt gewoon, dat u het niet weet. U weet niet hoe het zit met Jezus en Judas, u weet niet eens of beide personen wel bestaan hebben.

Soms, correctie: Vaak worden de feiten verdraaid door verschillende redenen, zoals: eigen belang, algemeen belang om een groep achter een denk inhoud te krijgen, zodat het idee een lang leven krijgt, zonder dat de werkelijkheid en waarheid bestaat, daarom creeert men toen en nu een nieuwe werkelijkheid en waarheid, neem bijvoorbeeld de Da Vinci Code. Ruim 40 miljoen mensen hebben Dan rijk gemaakt. Hij lacht zich rot omdat men in zijn verhaal is getrapt.  

Kijk dat is een mooi antwoord. Als mensen claimen de waarheid in pacht te hebben om geld te verdienen, dan kan ik dat begrijpen. Let wel, ik keur het heus niet goed, maar ik begrijp dan wel waarom mensen claimen het te weten.
Maar dan nog vraag ik me af waarom zoveel mensen claimen iets te weten wat ze niet weten zonder hier iets mee te verdienen?

Het moraal van dit verhaal is: dat mensen in het algemeen goed gelovig zijn, je kan ze alles wijs maken en ze zijn zeer volgzaam als puppies. Je geeft ze een stukje worst en huppa... Is het niet vreemd te noemen dat ruim 90% van de wereld bevolking gelooft in een of andere god en/of goden, zonder het besef of die god en/of goden ook werkelijk bestaan. Het is een kwestie wat men gelooft.
Belangrijk is dat je ook afvraagd: waarom wil men geloven. Als je die vraag kunt beantwoorden kom je een heel eind tot je eigen werkelijkheid en waarheid.

Dat mensen goedgelovig zijn en graag 'willen' geloven... akkoord. Maar ook deze mensen zullen toch wel inzien dat ze het gewoonweg niet (kunnen) weten?

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 juni 2006 - 15:20

Het moraal van dit verhaal is: dat mensen in het algemeen goed gelovig zijn, je kan ze alles wijs maken en ze zijn zeer volgzaam als puppies. Je geeft ze een stukje worst en huppa...

Maar het vervelendste is dat iedereen dat altijd van anderen vindt, maar zelden beseft zelf geen haar beter te zijn:

neem het verhaal over Judas. Hij zou Jezus hebben verraden voor 30 zilver stukken, terwijl Jezus Judas aanspoorde hem te verraden zodat zijn ziel verlost zou worden. (Evangelie van Judas).

<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 15:22

Exact zie mijn vorige post. Met alle respect maar Alexander Hartmans demonstreert perfect waar dit topic over gaat.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2006 - 15:57

Ik stel ook niet dat je uit pure onwetenheid niks meer moet doen. Als ik 's morgen opsta ga ik er maar gemakshalve vanuit dat de vloer mij houdt, maar ik maak me zelf niet wijs dat ik het weet.

Zit daarin niet precies "het" antwoord op de vraag verborgen? Is het niet zo dat geloven, in welke vorm dan ook, voor mensen noodzakelijk is om niet indolent te worden?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2006 - 16:06

Zit daarin niet precies "het" antwoord op de vraag verborgen? Is het niet zo dat geloven, in welke vorm dan ook, voor mensen noodzakelijk is om niet indolent te worden?

Ja maar dat wil toch niet zeggen dat je jezelf en anderen wijs moet maken dat je 'het'/ 'iets' weet?

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2006 - 16:58

Ja maar dat wil toch niet zeggen dat je jezelf en anderen wijs moet maken dat je 'het'/ 'iets' weet?

Nee, dat is waar. Betekent geloven niet ook dat je iets in ieder geval als grote waarschijnlijkheid aanneemt? ( http://www.vandale.n...ekwoord=geloven ). Hoever staat dat nog af van "weten"? In lijn met EvilBro's eerdere reactie een ander voorbeeld: de gang naar de glas- en papierbakken ervaar ik alleen maar als zinvol als ik geloof dat afvalscheiding een bijdrage levert aan een beter milieu, terwijl ik niet zie waar mijn gescheiden afval uiteindelijk eindigt. Ik kan alleen maar geloven wat men mij daarover vertelt. Natuurlijk kan ik wel stellen dat ik het niet zeker weet, maar een bepaalde waarschijnlijkheid van het gegeven moet ik toch aannemen, anders kan ik net zo goed mijn afval in ťťn container gooien. Wel zo makkelijk. Met andere woorden, ik moet dus geloven dat de waarschijnlijkheid groot is dat mijn gang naar de inzamelingsbakken bijdraagt aan een beter milieu om bereid te zijn die wandeling te maken. En ook mijn kinderen geef ik die boodschap mee: afvalscheiding draagt volgens mij hoogstwaarschijnlijk bij aan een beter milieu. Dus hop, hou op met mopperen en ga even naar de glasbak.
Wat is hier dan nog het verschil tussen zeggen: "ik weet dat", of ik "acht het zeer waarschijnlijk dat". Het verschil is natuurlijk dat je andere mogelijkheden open laat. Maar het blijft een vorm van geloven en het effect is uiteindelijk hetzelfde. Zowel voor mijn motivatie als voor de motivatie van anderen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2006 - 17:31

Evolutie hoort hier ook bij,

Voor jou wel omdat je alle vormen van weten als onzinnig beschouwt (dit leidt automatisch tot een probleem, want hoe kun je nu weten dat 'weten' onzinnig is). Je maakt dus geen onderscheid tussen verschillende vormen.

Als ik 's morgen opsta ga ik er maar gemakshalve vanuit dat de vloer mij houdt, maar ik maak me zelf niet wijs dat ik het weet.

Dat durf ik te betwijfelen. Ik denk dat je wel zeker denkt te weten dat je niet plotseling door de vloer zal zakken (dat is de reden dat je dat jezelf wijsmaakt). Natuurlijk zal je op de vraag 'weet je het zeker?' antwoorden dat het niet zo is, maar in je dagelijks leven ga je er wel degelijk vanuit (anders zou je geen verschil zien tussen uit je bed stappen en uit het raam springen). Dat deze veronderstelling niet volledig onzinnig is blijkt wel uit het dagelijkse succes van de aanname. En daar zit hem nu de crux. Hoewel er misschien niet zoiets is als 'zeker weter', is er in de praktijk wel degelijk onderscheid te maken tussen verschillende vormen van zekerheid van kennis( Er zijn verschillende waarschijnlijkheids niveaus).

Dus: Is er zoiets als zeker weten? Nee, dat niet, maar er is wel zoiets als bijna zeker weten. Vergelijk het met het gooien van een eerlijke 1000000000-zijdige dobbelsteen. Als je 'gokt' dat een gooi niet het getal 1 oplevert dan zal je bijna altijd gelijk krijgen. Maakt dat dat je 100% zeker kan zeggen dat het geen 1 wordt? Nee, dat niet. Het punt is dat verschillende 'weetjes' een andere dobbelsteen met zich mee brengen (met een verschillend aantal zijden) en dat daarom bepaalde 'weetjes' zekerder zijn dan andere.

abdel_malik

abdel_malik

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 00:13

evolutie past niet in dit rijtje, want dat weten we wel. al denken sommigen dat het een geloof is en niet bestaat, maar dat is weer wat anders.

ze hanteren andere opvattingen over weten

je levert nu een bijdrage aan het clichť waar de topicstarter het over had. Je meent te weten dat de evolutie theorie waarheid is. Waarom heet het dan nog een theorie?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 00:46

Wat moet het dan heten? Hypothese?
De evolutie theorie is een goede theorie als het de natuur perfect omschrijven kan. Het doelt niet de waarheid te zijn of leven op aarde te commanderen.
Zoals elke theorie is ook evolutie een omschrijvende theorie die de evolutie van plant en dier beschrijft.
Wetenschappers hebben niet het plan om uit te vogelen waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren, maar hoe.

Dus als de theologen en filosofen het bij het waarom houden, dan houden de wetenschappers het bij het hoe.

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 08:07

Het moraal van dit verhaal is: dat mensen in het algemeen goed gelovig zijn, je kan ze alles wijs maken en ze zijn zeer volgzaam als puppies. Je geeft ze een stukje worst en huppa...

Maar het vervelendste is dat iedereen dat altijd van anderen vindt, maar zelden beseft zelf geen haar beter te zijn

:roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures