Diabetes/Suikerziekte

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Diabetes/Suikerziekte

Kan iemand me misschien even uitleggen wat diabetes precies is? Mag je dan wel of juist geen suiker? :shock:

En wat is het verschil tussen diabetes en suikerziekte? Of is er geen verschil?

bvd
"Misschien is niets geheel waar en zelfs dát niet."



"Niets is alles"

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Diabetes/Suikerziekte

Suikerziekte is de algemene benaming voor eigenlijk alle typen diabetes. De belangrijkste zijn type I en type II. Bij type I produceert je alvleesklier geen of nauwelijks insuline (een hormoon) meer, waardoor het suiker uit je bloed niet kan worden opgenomen in de cellen van het lichaam. Dit type is meestal genetisch bepaald. Bij type II produceert je alvleesklier wel insuline, maar zijn je cellen daar ongevoelig voor geworden. Dit treedt met name op oudere leeftijd op, waardoor dit type ook wel ouderdomsdiabetes wordt genoemd. Maar als je als kind heel veel zoetigheid eet (en dus dik wordt) dan kun je al op jongere leeftijd deze vorm van diabetes krijgen.

Als je diabetes hebt dan moet je zorgen dat je zelf de suikerspiegel in je bloed binnen de normale waarden houdt. Daarvoor kun je gebruikmaken van een apparaatje dat je bloedsuikergehalte meet. Als dit gehalte te hoog is dan moet je insuline spuiten, en als het te laag is dan moet je juist suiker eten.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 159

Re: Diabetes/Suikerziekte

Om de vraag volledig te beantwoorden:

Diabetes is niet helemaal hetzelfde als suikerziekte, al wordt het in de volksmond wel zo gebruikt.

Suikerziekte is diabetes mellitus type I of II. Je hebt ook een aandoening met de naam diabetes insipidus. Deze heeft totaal niks met suikerziekte te maken. Het is een probleem met de terugresorptie van water in de nieren, die meestal genetisch van aard is.

Ik geloof dat diabetes uit het Grieks komt en 'tekort aan' of 'verlies van' of zo betekent, vandaar dezelfde naam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Diabetes/Suikerziekte

Aanvulling Bas:

voor type 2 suikerziekte geldt dat als de mensen met overgewicht in deze groep (een ruime meerderheid dacht ik) afvallen tot 'normaal' gewicht, 80% van deze groep geen last meer heeft van suikerziekte als ze weer op normaal gewicht zijn.

Als je echt wilt weten wat suikerziekte is, duik er dan goed in. Er zijn veel meer (en grotere) risico's voor de gezondheid dan mensen over het algemeen denken..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Diabetes/Suikerziekte

Mrtn schreef:Aanvulling Bas:

voor type 2 suikerziekte geldt dat als de mensen met overgewicht in deze groep (een ruime meerderheid dacht ik) afvallen tot 'normaal' gewicht, 80% van deze groep geen last meer heeft van suikerziekte als ze weer op normaal gewicht zijn.


Vreemd eigenlijk. Er wordt steeds beweerd dat DM ongeneeslijk is. Toch hoor en lees je vaak dat DM 2 kan verdwijnen/verminderen als je dat krijgt als gevolg van overgewicht en weer op een normaal gewicht komt.

Re: Diabetes/Suikerziekte

Anonymous schreef:
Mrtn schreef:Aanvulling Bas:

voor type 2 suikerziekte geldt dat als de mensen met overgewicht in deze groep (een ruime meerderheid dacht ik) afvallen tot 'normaal' gewicht, 80% van deze groep geen last meer heeft van suikerziekte als ze weer op normaal gewicht zijn.
Vreemd eigenlijk. Er wordt steeds beweerd dat DM ongeneeslijk is. Toch hoor en lees je vaak dat DM 2 kan verdwijnen/verminderen als je dat krijgt als gevolg van overgewicht en weer op een normaal gewicht komt.
In de eerste quote staat dan ook type 2 ,want zoals Mrtn zei is dat gewoon te genezen. Type 1 is tot nu toe nog vrijwel ongeneeselijk

Insuline word gemaakt in de pancreas(alvleesklier) in de eilandjes van Langerhans. Hoewel er geloof ik enkele transplantaties gelukt zijn met de eilandjes van Langerhans blijft het een bijna onmogelijke ingreep met een zeer laag slagingspercentage. Dit komt voornamelijk omdat de eilandjes van Langerhans een klein kwetsbaare weefsels zijn, wat dus gemakkelijk beschadigt en geloof ik ook moeilijk word geaccepteerd door je lichaam (afstoten). Het is nog experimenteel dus (nog) niet voor particulieren mogelijk.

Hoop dat je der wat aan hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Diabetes/Suikerziekte

De laatste tijd heeft men het zo vaak over het verband tussen zwaarlijvigheid en Diabetes Mellitus type 2. Je kunt geen artikel lezen over zwaarlijvigheid of er wordt erover geschreven. Obesitas en diabetes zijn haast synoniemen geworden. Men spreekt zelfs van diabesitas, een samenvoeging van diabetes en obesitas. Het lijkt wel alsof men meent dat iemand die obees is, automatisch DM2 krijgt.

Ik heb eens ergens gelezen dat van alle obese mensen (BMI +30) ongeveer één op de drie DM2 krijgt. Dat is redelijk wat, maar zeker geen 100%. Waarom dan, schijnt men zo vaak te menen dat iedereen met obesitas diabetes m. type 2 krijgt???

Berichten: 43

Re: Diabetes/Suikerziekte

Fabrikanten van dieetpillen en andere dieetprodukten zullen daar wel een heleboel aan verdienen met deze negatieve reclame :shock: Misschien is de rol van de reclame niet volledig onschuldig in dit geval...
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Diabetes/Suikerziekte

Ja, die zullen daar wel weer voor iets tussen zitten. Mensen met overgewicht worden zo bang gemaakt voor diabetes dat ze desnoods (hopen) pillen gaan slikken om toch maar te vermageren. Daar hebben die geldwolven natuurlijk baat bij.

Erg toch hoe ver er gegaan wordt voor geld in onze maatschappij :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Diabetes/Suikerziekte

Naast suikerziekten heb je bij obesitas heb je nog een hele resem andere ziekten met dodelijke afloop oa heel wat hart- en vaatziekten. om dan even te zeggen dat dieten en dergelijke enkel bedoeld is om geld te verdienen, dan heb je het mis. Natuurlijk zijn heel wat van die pillen enorm ongezond. Maar als men niet kan/wil vermageren met een normaal dieet bij een dietiste, is dit of een operatie de enige mogelijkheid om die tevele kilo's kwijt te raken
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 46

Re: Diabetes/Suikerziekte

De meeste mensen met diabetes 2 zijn mensen met overgewicht. Dit komt om dat overgewicht (het chemische proces erachter) er voor zorgt dat het lichaam minder gevoelig voor insuline (gemaakt in de alvleesklier) wordt of dat de alvleesklier minder insuline produceert. Als je kan genezen van de diabetes 2 door af te vallen is het verstandig om daar direct mee te beginnen. De gevolgen van diabetes op langere termijn kunnen zeer ernstig tot zelfs fataal zijn. Diabetes kun je ook gerust als een hart & vaatziekte beschouwen daar het de vaten aantast: Hartaanvallen , amputaties en blindheid hebben regelmatig diabetes als medeoorzaak.

En wat het afvallen betreft: pleur die pillen m.i. maar in de prullenbak. Je moet je voedselpatroon voor de rest van je leven aanpassen en zorgen voor beweging. En voor die 2 heb je helaas vaak een stevig doorzettingsvermogen nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Diabetes/Suikerziekte

fornix schreef:Als je kan genezen van de diabetes 2 door af te vallen is het verstandig om daar direct mee te beginnen. De gevolgen van diabetes op langere termijn kunnen zeer ernstig tot zelfs fataal zijn. Diabetes kun je ook gerust als een hart & vaatziekte beschouwen daar het de vaten aantast: Hartaanvallen , amputaties en blindheid hebben regelmatig diabetes als medeoorzaak.

En wat het afvallen betreft: pleur die pillen m.i.  maar in de prullenbak. Je moet je voedselpatroon voor de rest van je leven aanpassen en zorgen voor beweging. En voor die 2 heb je helaas vaak een stevig doorzettingsvermogen nodig.


Het lijkt me beter om meteen je leven je beëindigen als je dat krijgt. Van iemand met kanker accepteren ze dat, dus waarom niet van iemand met DM?? Moest ik het ooit krijgen, maakte ik ook meteen een eind aan mijn leven. Het was beter dat de kunstmatige insuline-toediening nooit was uitgevonden.

Berichten: 46

Re: Diabetes/Suikerziekte

Het lijkt me beter om meteen je leven je beëindigen als je dat krijgt. Van iemand met kanker accepteren ze dat, dus waarom niet van iemand met DM?? Moest ik het ooit krijgen, maakte ik ook meteen een eind aan mijn leven. Het was beter dat de kunstmatige insuline-toediening nooit was uitgevonden.


Niet alle mensen met kanker sterven daaraan. Een groot deel is goed te behandelen of zelfs te genezen.

Voor Diabetes geldt ongeveer hetzelfde: een aantal mensen kan ervan genezen. Bij een aantal mensen is er een stabiele en acceptabele situatie te bereiken d.m.v. medicijnen. Echter wil je de ernstige gevolgen voorkomen/uitstellen moet je wel consequent zijn mb.t. je voedsel en leefpatroon.

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Diabetes/Suikerziekte

Mijn ouders beweerden vroeger - zoals wellicht heel veel anderen - dat je diabetes kon krijgen door te veel suiker te consumeren. En het zou niet zoveel uitmaken hoeveel suiker je in totaal consumeerde, maar wel hoeveel suiker je in één keer naar binnen kreeg: ze beweerden dat je suikerziekte kon krijgen door heel veel suiker kort na elkaar te eten. Ze beweerden tevens dat het niet geleidelijk ontstaat, maar heel plots, van de ene dag op de andere. Volgens hen liep je iedere keer als je erg veel suiker in één keer naar binnen kreeg een risico op diabetes, een beetje zoals je risico loopt op een verkeersongeval als je te hard rijdt.

Klopt daar iets van? Of is het maar een fabeltje?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Diabetes/Suikerziekte

mijn ouders wilden me dat fabeltje ook op de mouw spelden. Het is gedeeltelijk waar, als jij consequent heeel erg veel suiker per dag eet krijg jij heus wel suikerziekte, en dat begint klein, maar wordt steeds erger. Op een gegeven moment stagneert het wel volgens mij, maar je ouders hadden dus niet geheel ongelijk.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer