[Graafkraan-Wiskunde] De grondbelasting uitrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[Graafkraan-Wiskunde] De grondbelasting uitrekenen

hey,weet iemand hoe ik de grondbelasting kan uitrekenen van volgende opgave?

Grondbelasting => 0,49 Kg/cm² (7,0 psi) de kraan zelf weegt 25 Ton

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Graafkraan-Wiskunde] De grondbelasting uitrekenen

Grondbelasting => 0,49 Kg/cm² (7,0 psi)
Die is toch al bekend?? :roll:

neem anders je opgave eens in haar geheel hier over....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: [Graafkraan-Wiskunde] De grondbelasting uitrekenen

Hoe zou je dit dan kunnen uitleggen voor iemand?

Grondbelasting 0,49 kg/cm² betekent dat .......

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [Graafkraan-Wiskunde] De grondbelasting uitrekenen

Grondbelasting  0,49 kg/cm² betekent dat .......
er op iedere cm² contactoppervlak een last van 0,49kg rust.

Als de kraan 25 ton weegt, dan zou je dus eenvoudig uit kunnen rekenen hoe groot het steunoppervlak is.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 4.502

Re: [Graafkraan-Wiskunde] De grondbelasting uitrekenen

Een kraan rijdt op rupsbanden,dwz.metalen stroken op een band,welke door tandwielen worden voortbewogen.Bedoeling is,net als bij "oorlogtanks",onverharde terreinen te kunnen doorkruisen en als je uitgaat van ca.0,50 kg/cm2 zakt die tank niet al te ver weg in het zand.

Als militair zat ik eens bovenop zo'n geval als radiotelefonist en moesten we door een moerassig gebied.De tank zakte ca.1 meter weg totdat hij voldoend vaste bodem had.De chauffeur zetten het geval eerst een halve meter achteruit en toen vol gas vooruit;alle modder werd weggedrukt en ik kan dit verhaal vertellen!

Om terug te komen op de vraagstelling,men had moeten aangeven de lengte en oppervlakte van de rupsijzers om de belasting van 25 ton te kunnen verdelen over die oppervlakte.

Wonderlijk vind ik dat de grondbelasting wordt aangegeven als => 0,49 kg/cm2,dat zou kunnen aangeven dat de grond veel meer kan hebben,dus een onlogische aanduiding!

Mogelijk heeft vriend Jochen de vraagstelling niet goed weergegeven!?

Reageer