verkleuring plaatjes

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

verkleuring plaatjes

Ik plak voor verheldering nogal eens plaatjes met bijv. krachtvectoren o.i.d. in mijn berichten. Het gebruik van kleuren hierin werkt verhelderend. Alleen: die kleuren blijven niet zo helder. :roll:

Ik maak dus een tekeningetje in Paint, sla het op als jpeg, upload dat naar Imageshack en plaats de correcte link in dit forum.

Afbeelding

voor blauw is echt helderblauw gebruikt, voor rood helderrood. In beide gevallen komt dat dof donker over. Ook wordt het plaatje wat vlekkerig, net of er water over is gemorst.

hoe komt dit, en belangrijker, hoe voorkom ik dit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: verkleuring plaatjes

1. Gebruik geen Paint.

2. Als je toch Paint gebruikt (of niet), gebruik dan bij het opslaan als JPG een lagere compressie (groter bestand).

3. Controleer of het bestand niet te groot is, want Imageshack wil te grote bestanden nog wel eens extra verkleinen en comprimeren met alle gevolgen van dien.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verkleuring plaatjes

Ook wordt het plaatje wat vlekkerig, net of er water over is gemorst.
Dat is nog duidelijker te zien als je in Paint het beeld op groot formaat zet.

De oorzaak is het opslagformaat. JPEG is bedoeld voor foto's en hanteert een vlaksgezijze benadering van het beeld.

Voor tekeningen kun je beter het GIF formaat gebruiken. Daarbij wordt het beeld lijn voor lijn gescand en er ontstaat absoluut geen kwaliteitsverlies zoals vlekken en wazige lijnen.

PS: er is helemaal niks mis met Paint. Is een uitstekend programma om tekeningetjes en schema's te maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: verkleuring plaatjes

Zojuist een gifje gemaakt, en inderdaad, alle vlekken als sneeuw voor de zon verdwenen.....

En die kleuren, verrassend helder!!

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verkleuring plaatjes

Robijn fleur en fijn! :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: verkleuring plaatjes

ik denk dat PNG zelf nog beter geschikt is daarvoor, zie oa. http://www.willempen.org/gif-png-jpg/

GIF kan wel bewegende dingen tonen.

Het verschil zit hem in het type compressie.

PNG gaat ten eerste een bepaalde tabel met kleuren aanleggen (gebruik je vier kleuren, dan noemen die 00 01 10 11, die verwijzen naar een voorafgaande tabel met de legende: "01 is rood, 10 is groen"; ipv een BMP-formaat die letterlijk alle kleuren overneem ( :roll: ).
???

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verkleuring plaatjes

Wat voegt png toe wat gif niet heeft?

Gif geeft altijd volledige kwaliteit, het beeld ziet eruit alsof het bmp is, maar met een veel kleiner bestand.

Maak maar eens een plaatje in bmp, sla het op als gif, sla het op als jpg, sla het op als png. Kijk en vergelijk. Voor tekeningen is gif de ongeslagen kampioen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: verkleuring plaatjes

klazon schreef:Wat voegt png toe wat gif niet heeft?

Gif geeft altijd volledige kwaliteit, het beeld ziet eruit alsof het bmp is, maar met een veel kleiner bestand.

Maak maar eens een plaatje in bmp, sla het op als gif, sla het op als jpg, sla het op als png. Kijk en vergelijk. Voor tekeningen is gif de ongeslagen kampioen.
PNG kan meer dan 16 miljoen kleuren aan, terwijl gif er maar 256 in zijn palette kan hebben. Verder is PNG afkomstig van de open-source community en is GIF gepatenteerd, alhoewel er al enkele gif-formaten (er bestaan verschillende gif formaten!) zijn waarvan het patent is verlopen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verkleuring plaatjes

Ik weet dat er een paar jaar geleden gedoe is geweest over de rechten van gif. De optie om in gif op te slaan is zelfs een poosje uit Paint verdwenen omdat Microsoft dit onrechtmatig had gebruikt. Maar dat geschil is inmiddels bijgelegd.

Dat png 16 miljoen kleuren aan kan vind ik voor simpele tekeningetjes niet zo interessant, 256 is voor dat doel ruim voldoende.

Ik blijf er bij dat gif voor tekeningetjes de beste optie is. Geen kwaliteitsverlies t.o.v. bmp en de kleinste bestandsgrootte.

Reageer